Multikanals musikk

Rotja

Medlem
24 Okt 2006
8.884
0
0
www.tjameg.com
Må jo nevne at Roger Waters Amused to Death vant Grammy i årets surround utgivelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Surround_Sound_Album

Jeg har den like godt i både Blu Ray og SACD:

Vis vedlegget 120628

Er ikke uenig med Grammy folket og synes den er fantastisk å høre på.
Takk for å gjøre meg oppmerksom på denne. Har bare den gamle CD med Qsound. Flott å høres på den, men blu-rayen var enda bedre. Med Qsound må du passe på å sitte veldig korekt mellom stereo høyttalere. BD overrasket med bedre fylde i lyden, og oppfattelsen av at lydene kom riktig til deg 360°. På "What God Wants" kom bassen nærmest som en overaskelse med hard og kontante smell.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Har flere DVDAUDIOER fra R.E.M. veldig fine audio plater. Kan ikke se du har "monster " der.

Det er ikke bare Monster som mangler - men driver å ser etter den, dukker den opp til rett pris kniper jeg den :)

Blir mye skattejakt når man skal skaffe seg surround samling med musikk - frustrerende og moro på samme tid.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Takk for å gjøre meg oppmerksom på denne. Har bare den gamle CD med Qsound. Flott å høres på den, men blu-rayen var enda bedre. Med Qsound må du passe på å sitte veldig korekt mellom stereo høyttalere. BD overrasket med bedre fylde i lyden, og oppfattelsen av at lydene kom riktig til deg 360°. På "What God Wants" kom bassen nærmest som en overaskelse med hard og kontante smell.

Jeg synes den er fenomenal i surround på Blu Ray.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Lenge siden jeg skrev her - men det drysser stadig inn noen multikanals discer i postkassen, blant annet en haug med King Crimson album, veldig mye grom musikk i upåklagelig lydkvalitet og spennende mixer:

IMG_9590web_zpsktqv5lg4.jpg

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
29
48
Takk for tips - kommer nok til å bestille 1-2 av disse for å teste. Musikken er selvsagt god, men hadde vært artig å hørt i nye mikser.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Takk for tips - kommer nok til å bestille 1-2 av disse for å teste. Musikken er selvsagt god, men hadde vært artig å hørt i nye mikser.

Er nye 2.0 og 5.1 mixer på utgavene - surround mixene er utført av Steven Wilson (Porcupine Tree), som blir regnet som en av de beste på dette området.

De låter veldig bra!

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Har også skaffet litt mer god gammel prog av beste merke - surround mixer av den samme Steven Wilson:

IMG_9592web_zpsy7kfr77y.jpg

Ganske utrolig å høre de gamle skivene med en slik god lyd.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Rush har også gitt ut noen album i 5.1 surround, alle på Blu Ray. Mixene her er ikke i samme kvalitet som Yes eller King Crimson, men allikevel fine å høre på - veldig mye bra musikk her:

IMG_9601web_zpsvjkdrrw3.jpg

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
29
48
Mye spennende du har handlet, jeg har det meste av musikken men kun moving pictures jeg har i samme versjon som du.

Yes - Fragile har jeg på en veldig pressing utgitt på Analogue Production, mastret med rørutstyr - låter fabelaktig.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Moving Pictures er et fantastisk album - og enda bedre i surround :)

Får komme med en anbefaling til, Ozark Henry: Paramount, Blu Ray Audio.

IMG_9626web_zpstba4n4rf.jpg

Det er moderne melodier med vokal og klassisk instrumentering - i en fabelaktig surround - med brukbar dynamikk. Veldig bra saker.

Handlet til en grei pris hos Amazon

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Så har vi disse Ambra, Forsenses, Lichmond Blu Raysene - ganske så heftige surround mixer i høyoppløst 7.1. Musikken er vel av en elektronisk world type - eller noe sånt. Så er det fin natur/data grafikk å se på samtidig.

IMG_9640web_zpsvg1vzpbl.jpg

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Nå har det gått ca 6 måneder siden jeg "oppdaget" flerkanals musikk og har under tiden handlet inn en ganske brukbar samling musikk, nok variert og av høy nok kvalitet til at jeg slipper å måtte ty til stereo-utgivelser.

Vil passe på å anbefale Chicago-boxen i innleggene over- den er fabelaktig - med suverene surround-mixer i 192kHz 4.0.

En av de discene som blir spilt oftest, og ikke er nevnt i denne tråden, er Becks "Sea Change" - den også i sjeldne 192kHz - i 5.1 i Blu Ray Audio utgave:

https://www.amazon.com/Sea-Change-B...swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1472045376&sr=8-1

Den finnes også i OOP DVD-Audio og SACD med samme mix - som er fantastisk - det er Elliot Scheiner som har mixet. Ikke noe party -musikk, men veldig bra. Anbefales!

beck.jpg