Mulig med B&W 602 S3 som takhøyttalere (Dolby Atmos) hvis vinklet skrått?

Effortless2

Medlem
30 Nov 2010
17
1
3
Hei,

jeg har et rom som måler circa 6 x 4 m (LxB). Jeg tenker å gjennomføre et lite prosjekt med Dolby Atmos-lyd (4.1.2). Utstyret ellers vil være:

Fronter: B&W 685 S1
Bak: B&W 601 S3
Sub: XTZ W.10/12.16

Spørsmålet mitt er om jeg kan bruke noen vanlige bookshelf høyttalere dersom jeg hever dem høyt oppe på veggen, og vinkler dem ved hjelp av et veggmontert stativ. Slik som dette:

Jeg så en video av Tha_Villaman, som testet både høyttalere laget for elevasjon, og sammenlignet med vanlige takhøyttalere. Han poengterte at forskjellen gjerne ikke var så stor som en skulle tro, men at integrerte takhøyttalere hadde mer presisjon med tanke på lokalisering av lyden.

Videoen for de som er interesserte:

Jeg tenker da å montere høyttalerne på langsidene av rommet, på linje med sofaen, slik at høyttalerne kommer nærmere meg som lytter. Er det noe problem i dette? Jeg ser at de fleste som har installert eleverte høyttalere, monterer dem langs den kortsidige veggen, altså over selve TVen. Jeg forstår imidlertid ikke helt hvorfor folk gjør det. Min tankegang er at en får en skarpere tiltvinkel nedover, dersom de monteres i kortere avstand. Altså mer likt skikkelige takhøyttalere. Så hvorfor er ikke dette standard? ?:unsure::whistle:

Eksempel på 4.1.2 med tradisjonelle takhøyttalere. Jeg ønsker, dersom mulig å montere bokhøyttalere ute på siden, høyt på veggene.

Sist redigert:
9 Jun 2019
244
16
18
Hei! Du må nok bare prøve deg frem. Har ikke erfaring med kino rom. Synes du kan få like god effekt med vanlig stereo anlegg. Vet at dette svaret ikke vil hjelpe deg noen ting, men etter lang fartstid med vanlig hifi, så er det etter min mening ingenting som heter rett og galt. Har sett på YouTube at det er folk som har gulvhøytallere på skrivebord osv... Prøv deg frem... Hvis du vil tilte lyden mot deg fra bakveggen, så prøv! Vanlige runde høytallere på bakveggegen, de kan vel ikke vinkles? PS. Det at folk har høyt over tv-en er nok den teorien du snakker om. Kan hende jeg er helt på jordet......

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.573
29
48
Hei,

jeg har et rom som måler circa 6 x 4 m (LxB). Jeg tenker å gjennomføre et lite prosjekt med Dolby Atmos-lyd (4.1.2). Utstyret ellers vil være:

Spørsmålet mitt er om jeg kan bruke noen vanlige bookshelf høyttalere dersom jeg hever dem høyt oppe på veggen, og vinkler dem ved hjelp av et veggmontert stativ. Slik som dette:

Jeg så en video av Tha_Villaman, som testet både høyttalere laget for elevasjon, og sammenlignet med vanlige takhøyttalere. Han poengterte at forskjellen gjerne ikke var så stor som en skulle tro, men at integrerte takhøyttalere hadde mer presisjon med tanke på lokalisering av lyden.

Jeg tenker da å montere høyttalerne på langsidene av rommet, på linje med sofaen, slik at høyttalerne kommer nærmere meg som lytter. Er det noe problem i dette? Jeg ser at de fleste som har installert eleverte høyttalere, monterer dem langs den kortsidige veggen, altså over selve TVen. Jeg forstår imidlertid ikke helt hvorfor folk gjør det. Min tankegang er at en får en skarpere tiltvinkel nedover, dersom de monteres i kortere avstand. Altså mer likt skikkelige takhøyttalere. Så hvorfor er ikke dette standard? ?:unsure::whistle:

Eksempel på 4.1.2 med tradisjonelle takhøyttalere. Jeg ønsker, dersom mulig å montere bokhøyttalere ute på siden, høyt på veggene.
Det er mange varianter, folk gjør det som er mest praktisk og godtatt i hjemmet.

Er mange med proffe hjemmekino her, som bygger inn i tak også.

Når det gjelder Surround så mener jeg at det er best å ha litt avstand.
Og Atmos langt unna fra Surround.

Jeg foretrekker å ha Surround i ørehøyde på vegg langt unna sofa.

Og det er vanskelig å få aksept av kona for å plassere de langt unna på stativ.

Hun skjønner ikke helt poenget mitt og flytter de nærmere sofa... Når hun rydder, støvsuger etc.

Jeg må til med teip merking... Har stativ nå. Bakdel ved å ha de for nært er at du fort hører en kanal mer.

Og det er ikke så lett å finne sweetspot da

I gamle leiligheten på Dynekilen så kunne jeg mikse Cd til multikanal meget fint på feks fest osv.

Nå funker bare bd/dvd konserter og Sacd med Surround... Om jeg mikser Spotify og Cd så hører jeg mest Surround høytalerne..

Setter jeg meg litt framover i sofa så er alt mye bedre. Burde fikse dette, men min løsning er at Surround skal lenger bak, istedenfor at sofa skal frem...

Så jeg får skaffe meg en pen merketeip..

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
264
10
18
Hei,

Jeg støtter tanken/planen din!
Jeg har 7.2.4-oppsett. 2 av høyttalerne er plassert over frontene (under himlingen). Det er de to høyttalerne jeg opplever minst effekt av. Etter mitt nylige besøk i Karmanns (KM) uberkino, ble jeg (bl.a.) inspirert til å flytte mine to surr-høytt over frontene til siden slik som du tenker, og slik har det. Hans plassering er ca 2/3 opp på veggen. Jeg synes den plasseringen til KM ga meg en døråpner i surround- og Atmoslyd. Så ja, kjør på, jeg tror det vil bli en god løsning!;)

• Like
Reactions: Danke