Mobil støy

Jakey

Medlem
21 Mar 2010
255
0
0
Kjøpte meg nytt anlegg, og har litt problemer med mobil støy av og til. Noen som vet hva som kan være problemet og evt. hva som må gjøres?

Lyden er som sikkert alle har opplevd en eller annen gang, akkurat som du skal motta en telefon/sms. Kommer veldig sjeldent, men irriterende når jeg akkurat kjøpt meg nytt anlegg og ikke har hatt problemet tidligere.

På forhånd takk. :)

God Jul!

BEF

Administrator
25 Des 2005
14.868
61
48
45
Asker
Med at du ikke sier noe om hvilke anlegg du har eller hvor mobilen er i forhold til anlegget er det umulig å gi deg et god svar. På generelt grunnlag kan jeg si at en forsterker har komponenter som kan bli påvirket av stråling fra mobilen og dermed generere denne lyden ut i høyttalerne. Eneste måten du kan da bli kvitt problemet er å flytte mobilen bort i fra forsterkeren, så du unngår at problemet oppstår.

Jakey

Medlem
21 Mar 2010
255
0
0
Hegel HD20, Hegel H20, XTZ Divine 100.49. Telefonen har vært ca. 2 meter i fra. Men dette er ikke noe som er normalt? Opplever det aldri ellers, om jeg er på besøk eller hos forhandlere. Så noe må det være, tenker jeg.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.467
19
38
51
Jessheim
Da er det vel enten HD20 eller H20 (eller begge) som er dårlig skjermet mot denne typen "radiostøy". Eneste løsning er vel - som alle andre også har nevnt - å flytte mobilen vekk fra anlegget. Alternativt å bytte til noe annet enn Hegel?

Jakey

Medlem
21 Mar 2010
255
0
0
Ok takk for svar. Er dette en generell svakhet på hegel? Kan det være mulig at kabler ligger for tett oppi hverandre, eller at det går an og løse problemet ved og bytte strømkabler? Eller ligger på problemet i selve forsterkeren?

BEF

Administrator
25 Des 2005
14.868
61
48
45
Asker
Er ikke noe unikt problem dette, er dessverre flere produkter som har dette problemet. Komponenter må skjermes for støy for å kunne hindre dette fenomenet. Utfordringen da er at dette kan gå ut over lydkvaliteten og øke produksjonskostnadene veldig for et produkt. Derfor opplever man dette på endel stereo produkter.