Mitt bass-system får ny makker

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Husriving på gang når de er ferdige :D
Første delen av bass-systemet står ferdig (Subb fra 10-60hz)
Klarte ikke rive huset, men det yter ganske bra. Nådde 126 db i lytteposisjonen og 131 db ved bakveggen ved 20hz, og det med 100 watt i hvert element.
De mestrer 400 watt før de går ut over lineær slaglengde ved 20hz.

Frekvensrespons i lytteposisjonen uglattet og uten bruk av noe som helst eq- fin stigning nedover
vv.png

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Er litt sånn perfeksjonist kurve det der :D

Får plassert høytalerene på fornuftig måte med bassemelmentene slik ?
Det er bra med litt flaks

Ja det skal gå bra. Stativ toppene mine blir stående rett på scenen inntil bassene. Det er bedre plass en det kan se ut som.

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Legger ut vannfallet til absolutt første måling av subben. Har ikke vannfallet til målingen over, men regner med at den er veldig lik.
vannfall ny subb.jpg

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.869
79
48
Dette er rått - må vel være landets heftigste subløsning :)
Ha en god og bassfylt Jul :)

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Sier det igjen. Helt rått! Hvertfall med tanke på at det ikke er noe form for eq inne i bildet. Du har litt å gå på med vannfallet i forhold til det gamle oppsettet, men det ser jo fantastisk ut. Et av Norges råeste bass systemer dette her. Jeg legger også merke til at du har omtrent helt lik stigning i bassen som meg. Må ha såpass med stigning nedover om det skal bli naturlig.

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Enig...helt til BEF bygger noe enda råere. Dette er en konkurranse nå! ;)
Noen tror det visst bare er å fylle på med elementer så blir det rått. Nei, det det bør være en viss kontroll på andre ting også.
Dette er ingen konkurranse for min del. Hvis det i så fall skal konkurreres i noe, må det bli kvalitet;)

Edit: Denne var ikke myntet til BEF. Han har god kontroll på det han driver med

Sist redigert:

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Sier det igjen. Helt rått! Hvertfall med tanke på at det ikke er noe form for eq inne i bildet. Du har litt å gå på med vannfallet i forhold til det gamle oppsettet, men det ser jo fantastisk ut. Et av Norges råeste bass systemer dette her. Jeg legger også merke til at du har omtrent helt lik stigning i bassen som meg. Må ha såpass med stigning nedover om det skal bli naturlig.
Takk,takk....... Vannfallet her hjemme er jo ganske ok, så skal det bedres er nok Double Bass Array eneste alternativ. Skal bli spennende å følge med på de som har begynt med en slik løsning - kanskje må jeg bygge om rommet igjen:)
Litt stigning bør det være nedover, men det varierer litt med åssen rommet er.

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Akkurat nå under testingen er det brukt den samme Dp'en jeg har brukt til bass bestandig (DP 402). Den yter litt over 400 watt pr. kanal i 8 ohm, som blir fordelt på 4 elementer på hver side, serie/ brokoblet . Planen er å prøve noen fra Hypex. To og to elementer brokobles da pr. kanal og får til rådighet ca. 700watt. Det blir 4x700watt. Dette er ikke ekstremt mye watt men med 350 watt til hvert element holdes fortsatt slaglengden innenfor x-max helt ned til 10hz. Meningen er at dette skal puste uanstrengt med minst mulig forvrengning.

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
Men hvordan blir dette i sweetspot? og hvordan kan dette låte bedre med elementene oppover helt framme framfor at de står fremover mot sweetspot?

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Men hvordan blir dette i sweetspot? og hvordan kan dette låte bedre med elementene oppover helt framme framfor at de står fremover mot sweetspot?
Det skal vel kun brukes fra 60hz og ned. Ved disse frekvensene er bassen omnidireksjonell, så det har ingen betydning hvilen vei elementene er plassert. Det som har betydning et hvordan elementene står i forhold til rommets flater.

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Siden Hifisentralen er nede så kan jeg jo poste litt på dette forumet.

Blir bare et bilde av rommet, sånn nesten ferdig
DSC_1608.jpg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.282
354
83
Rått system du har her, tipper det låter meget greit.
Har fulgt tråden din på sentralen. Artig og se folk ta den helt ut.

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Rått system du har her, tipper det låter meget greit.
Har fulgt tråden din på sentralen. Artig og se folk ta den helt ut.
Takk! Det spiller i hvert fall veldig nære slik jeg ønsker det. Har jo blitt noe besøk her og tilbakemeldingene er ganske samstemte. Treffer selvfølgelig ikke alles preferanser men det har jo med at vi er ute etter forskjellige ting innen denne hobbyen. Har vel heller ikke fått ut hele potensialet ennå(tro jeg), og er nå i startfasen på en ny runde i håp om å skvise ennå litt mer ut av dette

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.282
354
83
Ja, oppsettet/valg av komponenter tilsier at du kan justere det hen du vill. Det bare et spørsmål om hva du liker. Det er det som er gøy med slike oppsett. Tipper det låter uanstrengt, med det headroom du har.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

northpole

Medlem
16 Okt 2010
69
0
6
Dette er på topp av lista mi over hva jeg kunne tenkt meg å fått lyttet til.Men det er ikke så enkelt da en av oss bor så usentralt☺