Mitt bass-system får ny makker

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Ja,litt om fremdriften her. Kassene kommer midt i neste uke,så i mot neste helg blir det nok litt lyd fra dem. Først blir det endel måling for å finne den beste plassen både visuelt og lydmessig(bassene først)
Deqx er kommet tillbake fra Mor10,og sannelig dukket det ikke opp en dp. til (Dp 6.12) fra samme mannen.Den yter vel gode 100W, men det burde holde til diskantene som har en følsomhet på 95db.

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Fortsetter jobbingen med problemene i bassen. Denne gangen har jeg prøvet med helt åpen topp på helmholtzen og fylt med noe isolasjon

Rydder opp over et mye større området, og faktisk tatt knekken på en dipp på nesten 10db mellom70-100hz med senter ved 85 hz

Dette er målinger gjort uten noen for for kalibrering eller eq (uten glatting)

Vannfallet ser ganske ok ut, men selvfølgelig noe lengere etterklang helt nederst i frekvens
attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• frekvens%20uten%20noen%20for%20for%20eq.jpg
    frekvens%20uten%20noen%20for%20for%20eq.jpg
    42,2 KB · Sett: 169
  • vannfall%20med%20helmholtz%20fylt%20med%20isolasjon.jpg
    vannfall%20med%20helmholtz%20fylt%20med%20isolasjon.jpg
    70 KB · Sett: 171
  • vannfall tor.jpg
    vannfall tor.jpg
    74,2 KB · Sett: 158

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Ja,da var kassene kommet tilbake og klosser,dempemateriale (22 puter à kr 9,- kjøpt på Ikea) og elementer er montert.

attachment.php

Vedlegg

• 8 Kasser ferdig 044.jpg
    8 Kasser ferdig 044.jpg
    234,1 KB · Sett: 131

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Glemte vist å fortelle at jeg har bygget en stor helmholtz resonator-kasse på bakveggen Volum på ca 2300liter.Bredden er rommets bredde ,høyde 1.5m dybde 0.36m Har prøvet med litt forskjellige porter, men akkutat nå er den helt åpen på toppen med noe isolasjon inni

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
Bra jobba 8x12Tom! Litt interessant at utgangspnuktet var en smallbåndet helmholzter og nå er den en slags bredbåndet panel absorbent?

Noen flere inntrykk av TPL-150 enda? Husker du syntes de låt lit grovkornet sammenliknet med ScanSpeak.

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Ahhh, for et syn!!! :mrgreen:
Noen inntrykk, så langt?
Det tar vel en stund før elementene er innspilt, men allikevel. Få høre da! :-D

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
FredrikC skrev:
Bra jobba 8x12Tom! Litt interessant at utgangspnuktet var en smallbåndet helmholzter og nå er den en slags bredbåndet panel absorbent?

Noen flere inntrykk av TPL-150 enda? Husker du syntes de låt lit grovkornet sammenliknet med ScanSpeak.

Det er ikke alltid det blir helt som planlagt. Skal ikke begi meg utpå å forklare hva som gør hva, men virker gjør den.

Har i posten over lagt ut ett vannfall fra før helmholtzen ble bygget.
Har prøvd så godt jeg kan å gjøre vannfall diagrammet så likt som mulig i forhold til fall, vinkel og tidsvinduet, så det blir lettere å sammenligne

Har kunn jobbet med "bassproblemene" i det siste ved siden av å høre på musikk. Hører at ikke alt er helt på stell, men gidder ikke kjøre ny kalibrering før alt i rommet er som ønsket. Må nesten vente med en endelig dom på diskanten til jeg har kalibrert den riktig inn i systemet.
Da blir også bakkammeret fjernet. Går rykter om at det gjør den myyyye bedre:-D

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
En liten oppdatering er vel på tide:) Ser meg foreløpig ferdig med rommet selv om resultatet ikke ble helt som ønsket, men med et så vanskelig utgangspunkt må jeg vel si meg fornøyd. Bakkammeret på diskanten er fjernet og hele systemet er kalibrert opp på ny.
Spiller bra kontollert på all musikk.Lydbildet og all sammenheng i musikken ble vesentlig bedre etter siste kalibrering, og diskanten bare fyller på oppover uten å påberope seg oppmerksomhet.
Et oppsett uten de helt store imponatoreffektene som f.eks topper i frekvens der gjerne blir ekstra tøft på håndplukkede plater.
Et oppsett for de som har tørka opp bak øra;)

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Sokkelen til bassene passer vel best i sort. Har bare stablet opp den ene siden,resten kommer på plass senere i dag. Må regne med noen dager før jeg kan si noe om lyden, kalibreringen må stemme sånn nogenlunde først.
Massivt ja, 650kg totalt er jo solid nok.

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Merket du forskjell med og uten bakkammer? Jeg kjører passive Miles. Vil det ha noe å si for den passive delingen om jeg fjerner bakkammeret?

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Merket du forskjell med og uten bakkammer? Jeg kjører passive Miles. Vil det ha noe å si for den passive delingen om jeg fjerner bakkammeret?
Litt vanskelig å si, siden det ble kjørt ny kalibrering samtidig og den gamle kalibreringen var for ringradiatoren. Siden fjerning av bakkammer også gjør diskanten mer ulineær er det helt klart nødvendig med digital eq/korreksjon. Lurer på om ikke diskanten din stråler inn i samme kammaret/volum som bassen. Det er ikke bra i så fall. Diskanten trenger et eget kammer bak på et visst volum hvis bakkammer skal fjernes.
Jeg har ca 10liter.

homecinema

Medlem
18 Nov 2005
8.021
16
38
52
Hvem trenger å kjøpe nye sub'er når man lager slike selv! 8) De ser jo ut som de nettopp kom ut av fabrikken... og det er vel det de faktisk har gjort! :-D Dette burde kunne gi nok tyngde i de lavere frekvensene, på flere måter! :mrgreen: Heftig.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.647
995
113
48
Asker
Morsomt å høre du er kommet flere skritt nærmere et nirvana. Må få lagt en tur ned til deg, for det hadde vært gøy å få hørte det nå.

Utfordringen med å fjerne bakkammeret på Miles er at diskanten står i samme kammer som bassene og vil dermed å trykk fra dem mot membranen.

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
At TPL da hadde måttet ha eget kammer har jeg "koll" på, det var mer det Tom er inne på jeg lurte på. Har mulighet for digital korreksjon, så da er det en mulighet. Takk for svar karer. :)

Tror jeg venter til en eventuell ombygging til seperate moduler før jeg gjør noe med TPL.

bjarne82

Medlem
16 Okt 2005
4.659
0
0
Blir spennende å høre hvilket lydtrykk dette kan levere etter kalibrering og innspilling :D

8x12_TOM

Medlem
11 Jun 2006
858
2
18
Da er det på tide å pensjonere basstårna og begynne på ett nytt opplegg i de nederste oktavene.
Tankene er på et åpen baffel løsning med 3 elementet på hver side som vil ta seg av frekvensene fra ca 60hz til 400-500hz. Ikke helt sikker på elementvalg men har kikket litt på Altec Lantsing 515. Supplering i de to laveste oktavene (60 Hz ned til 15 Hz) vil sannsynligvis bli i varetatt av 4 stk. Precision Device PD2450 i ett lukket system med ca 700 liter til rådighet pr. element. Mulig dette trenger litt eq i bånn men er ikke sikker siden estimering av frekvensrespons faktisk har en slakkere avrulling en min nåværende bassløsning. Der brukes ingen eq helt nederst.