MisterMRs kino - Buttkicker

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Stjärnhimlen fortsätter..
Jag stack en nål i hålet på baksidan av plattan och följde efter med en fiber.

Jag fixerade fibern med silikon.

I tillägg fixerade jag fibern med en bit silvertejp. Ny varning! Det är lätt att böja fibern för mycket (90 grader)och då kan den gå av. Någon av mina fiber gick tyvärr av och det är svårt att laga efteråt.

Jag hissade upp skivan mot taket, gjorde ett cm-långt snitt i stoffet (tyget) och skruvade fast varje skiva med många och långa skruvar. Det gick fint att föra tillbaka stoffet efteråt och skruvens ingångshål kan inte ses när man tittar upp mot skivan.

Jag fortsatte med resten av stjärnhimlen

Stjärnor..

Och så upp med de sista plattorna. När alla plattor var på plats använde jag en nagelsax och klippte av alla fiberändarna som hängde ner.

Vedlegg

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Utstyret(utrustningen) till stjärnhimmeln.
Längst till vänster är fjärrkontrollen med en av/på-knapp och en knapp för att välja mellan konstant stjärnljus och pulserande ljus i de olika stjärnorna.
Till höger om den är ringen som samlar ihop alla fibrena och som skruvas fast i LEDilluminatoren.
Fibrena skärs av i en lagom lång längd med en uppvärmd mattkniv.

Gasolbrännaren använde jag till att värma upp knivbladet med och den varma kniven skar lätt genom fibrena.

Jag samlade ihop fibrena, borrade hål i väggen och förde in fibrena till korridoren längs rummets långsida.

Efter att ha kapat fibrena satte jag fast dem i illuminatoren.

Jag kopplade på strömmen och... stjärnorna började tindra!

Det är som att vara utomhus en stjärnklar natt. Härligt och väldigt mysigt! :grin:

Vedlegg

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.610
0
0
Stjernehimmelen ble fin! Likte stjernekartet ditt, men jeg skulle gjerne hatt noen flere stjerner.. Mulig mitt kart også blir bra når jeg får blåst opp størrelsen litt. Sett på skjermen er det ikke så lett å se forskjell på størrelsen (lysstyrken). Hvilken oppløsning brukte du på kartet før du la det inn i plakatprogrammet?

Når du klipte av fibrene med negleklipperen, hvor tett opptil taket klipte du? Jeg se at enkelte skjærer av fibrene med en varmetråd, og da fås en lite klump i ende av fiberen. Vet ikke om dette blir penere, eller om det bare er for at fiberen ikke så lett skal forsvinne opp i hullet i taket?

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Gunnar skrev:
Stjernehimmelen ble fin! Likte stjernekartet ditt, men jeg skulle gjerne hatt noen flere stjerner.. Mulig mitt kart også blir bra når jeg får blåst opp størrelsen litt. Sett på skjermen er det ikke så lett å se forskjell på størrelsen (lysstyrken). Hvilken oppløsning brukte du på kartet før du la det inn i plakatprogrammet?

Når du klipte av fibrene med negleklipperen, hvor tett opptil taket klipte du? Jeg se at enkelte skjærer av fibrene med en varmetråd, og da fås en lite klump i ende av fiberen. Vet ikke om dette blir penere, eller om det bare er for at fiberen ikke så lett skal forsvinne opp i hullet i taket?
Tack Gunnar!
Ända sedan jag följde Rubens stjärnhimmelbygge många år tillbaka har jag velat ha stjärnor i kinon och det känns bra att den äntligen har blivit en verklighet!

Stjärnkartan tycker jag uppfyller alla de önskningar som jag hade. Fler stjärnor gör nog himlen ännu mer intensiv, men jag tycker att stjärnhimmeln är realistisk och skapar en god stämning och det var några av mina mål med den.
Stjärnorna ger en del ljus och genom att inte ha så många stjärnor så kan jag ha stjärnhimmeln på medan vi ser på film utan att filmbilden bleks. Stjärnorna är heller inte påträngande och tar inte fokus från filmen.
Att det går fortare att göra en himmel med färre stjärnor och att det blir billigare är andra positiva bieffekter .

Kinon är byggd för att ge så pass bra bild och ljud som möjligt och då är en stjärnhimmel egentligen helt onödig, men som en extra krydda är den perfekt. :)

Stjärnornas ljusstyrka pulserar så det är nog svårt att bedömma stjärnornas storlek utifrån fotot, men jag försökte följa stjärnkartan när jag valde fiberstorlek.
Det gick fint att klippa av fibrena och jag klippte av dem några mm nedanför plattan. Fibrena är fixerade så jag tror inte att de kan försvinna upp i hålet men det finns alltid en risk att stoffet hänger ner något och då är det tryggt att ha några mm till godo.
Att skära av varje fiber med värmetråd/kniv tycker jag verkar onödigt komplicerat och kanske klumpen som bildas i änden av fibern gör stjärnan alltför stor?
Jag ska leta och se om jag kan hitta någon info om stjärnkartans upplösning.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.610
0
0
MisterMR skrev:
Tack Gunnar!
Ända sedan jag följde Rubens stjärnhimmelbygge många år tillbaka har jag velat ha stjärnor i kinon och det känns bra att den äntligen har blivit en verklighet!

Stjärnkartan tycker jag uppfyller alla de önskningar som jag hade. Fler stjärnor gör nog himlen ännu mer intensiv, men jag tycker att stjärnhimmeln är realistisk och skapar en god stämning och det var några av mina mål med den.
Stjärnorna ger en del ljus och genom att inte ha så många stjärnor så kan jag ha stjärnhimmeln på medan vi ser på film utan att filmbilden bleks. Stjärnorna är heller inte påträngande och tar inte fokus från filmen.
Att det går fortare att göra en himmel med färre stjärnor och att det blir billigare är andra positiva bieffekter .

Kinon är byggd för att ge så pass bra bild och ljud som möjligt och då är en stjärnhimmel egentligen helt onödig, men som en extra krydda är den perfekt. :)

Stjärnornas ljusstyrka pulserar så det är nog svårt att bedömma stjärnornas storlek utifrån fotot, men jag försökte följa stjärnkartan när jag valde fiberstorlek.
Det gick fint att klippa av fibrena och jag klippte av dem några mm nedanför plattan. Fibrena är fixerade så jag tror inte att de kan försvinna upp i hålet men det finns alltid en risk att stoffet hänger ner något och då är det tryggt att ha några mm till godo.
Att skära av varje fiber med värmetråd/kniv tycker jag verkar onödigt komplicerat och kanske klumpen som bildas i änden av fibern gör stjärnan alltför stor?
Jag ska leta och se om jag kan hitta någon info om stjärnkartans upplösning.
Jeg skrev ut et par sider av stjernekartet ditt fra denne tråden med plakatprogrammet "The Big Picture" (gratis, enkelt og greit i bruk), og det er ikke nødvendig med større oppløsning.

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Utmed kassene längs taket har jag satt upp LEDslingor . De hjälper till att skapa en god stämning.

Och jag använder Nexafjernströmbrytare för att styra stjärnhimmeln på/av och LEDslingorna på/av. LEDslingor finns också under platåns (riser) kanter för att undvika att kinogäster ska snubbla på platån. Kan kompletteras med fler på/av-mottagare.
Nexa EYCR2-2300 2-pack fjernstrømbrytersett - NEXA | Clas Ohlson

Se punkt 4:

Jag satte silvertejp under slingan för att förhindra lysläckage nedåt.

Vedlegg

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.610
0
0
Hvordan festet du LED-listene? Mine har dobbeltsidig tape, men jeg vet ikke om det løsner etterhvert. Dessuten vil jeg at LED-listene skal lyse opp mot taket som hos deg, og da må jeg muligens kutte dem i hjørnene, og skjøte på en liten bit ledning for å kunne bøye dem. Gjorde du noe slikt også?

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
9.070
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Gunnar skrev:
Hvordan festet du LED-listene? Mine har dobbeltsidig tape, men jeg vet ikke om det løsner etterhvert. Dessuten vil jeg at LED-listene skal lyse opp mot taket som hos deg, og da må jeg muligens kutte dem i hjørnene, og skjøte på en liten bit ledning for å kunne bøye dem. Gjorde du noe slikt også?
Jeg brukte små bare ferdige skjøtestykker som er vinklet 90 grader i hjørnene. Men den dobbeltsidige teipen under LEDstripsene løsnet hos meg, så jeg brukte plaststrips for å låse dem fast. Jeg kan ta et bilde av skjøtestykkene i morgen hvis det skulle være av interesse...:)

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Hunsbedt skrev:
Jeg brukte små bare ferdige skjøtestykker som er vinklet 90 grader i hjørnene. Men den dobbeltsidige teipen under LEDstripsene løsnet hos meg, så jeg brukte plaststrips for å låse dem fast. Jeg kan ta et bilde av skjøtestykkene i morgen hvis det skulle være av interesse...:)
Tag gärna en bild! :)
Det vore intressant att se!
LEDstripsene lossnade också hos mig. Mer om det i nästa post..

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Gunnar skrev:
LED-listene lossnade så jag satte fast dem punktvis med små dubbelhäftande extra starka tejpbitar:
Super monteringsteip - STOKVIS TAPES | Clas Ohlson

I hörnen så vinklade jag bara upp LEDslingan och det fungerar bra. Ljuset blir jämt och flödar fint runt hörnen.
Jag har markerat ut förslag på 5 olika platser där man kan sätta fast LEDslingan. Jag testade de olika alternativen och kom fram till att position 4 passar min kino bäst. Då lyser ljuset från LEDslingan upp i taket men bara i dess periferi och en tydlig linje mellan det blåa ljuset och resten av det svarta taket fås. Position 1 och 2 är populära platser på AVSforum.com men det fungerar inte så bra i min kino och sätter jag slingan där så lyses stora delar av taket upp av det blåa ljuset och ödelägger något för stjärnorna.

Skissen ovan blev otydlig när det gäller hörnen så jag letade fram en överbliven LEDslingerest och lade ut på skrivbordet och tog ett foto. Nu tror jag det går lättare att se hur jag gjorde.
De vita heldragna strecken tvärs över LEDslingan är platser där man tryggt kan klippa av slingan om man behöver det. Tittar man noga efter kan man se en liten inmålad sax just här.

Vedlegg

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.610
0
0
Hunsbedt skrev:
Jeg vil gjerne se bilde av skjøtestykkene. Dumt at jeg ikke tenkte på det når jeg bestilte flere LED-strips for et par dager siden.. Jeg har derimot bestilt 50m med 4-leder kabel for å legge i trekkerør fram til starten av LED-strips. Kan nok bruke samme kabel for å koble i hjørnene også, men prøver først MisterMRs metode.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.610
0
0
MisterMR skrev:
LED-listene lossnade så jag satte fast dem punktvis med små dubbelhäftande extra starka tejpbitar:
Super monteringsteip - STOKVIS TAPES | Clas Ohlson

I hörnen så vinklade jag bara upp LEDslingan och det fungerar bra. Ljuset blir jämt och flödar fint runt hörnen.
Jag har markerat ut förslag på 5 olika platser där man kan sätta fast LEDslingan. Jag testade de olika alternativen och kom fram till att position 4 passar min kino bäst. Då lyser ljuset från LEDslingan upp i taket men bara i dess periferi och en tydlig linje mellan det blåa ljuset och resten av det svarta taket fås.
Skal prøve din metode for hjørnene. Takk for tips ang. plassering av LED-strips! Tenkte å bruke posisjon 4 ,evt pos 5 selv. Pos 5 har en fordel når det gjelder hjørnene, hvis det bare blir nok lys opp mot taket.

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0
Gunnar skrev:
Skal prøve din metode for hjørnene. Takk for tips ang. plassering av LED-strips! Tenkte å bruke posisjon 4 ,evt pos 5 selv. Pos 5 har en fordel når det gjelder hjørnene, hvis det bare blir nok lys opp mot taket.
Kul att du uppskattade det! :)
Det borde fungera bra med samma hörnteknik hos dig också. När ska ditt tak upp?

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
738
0
0

Vedlegg