Minidsp lydkvalitet til full range

Flexman

Medlem
28 Jan 2011
47
0
6
Hei,
er det noen som har erfaring med lydkvaliteten til minidsp når man bruker den som aktiv delefilter/eq for front høyttalere?

Har selv brukt en minidsp 2x4 til min subwoofer med godt resultat i lengre tid, men etterhvert har ønsket om en aktiv crossover for mine fronter kommet.
Da jeg prøvde å kjøre signalet igjennom minidspen endret lydbildet seg til det verre. Var som om diskanten ble mindre detaljert og lydbildet ble "flatere". Dette var da uten noen forandringer på signalet.

Nå så lurer jeg på hva slags andre muligheter som finnes for aktikt delefilter. Har snust litt på Minidsp 2x4 HD og Minidsp Nanodigi.
Vet det kan være noen fordeler i å ikke konvertere det analoge signalet til digitalt og tilbake igjen så derfor nanodigi kunne vært en ide.

Er det noen her som bruker minidsp produkter og er fornøyd med lyden?

Takker for alle råd.

-Felix

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
Hei,
er det noen som har erfaring med lydkvaliteten til minidsp når man bruker den som aktiv delefilter/eq for front høyttalere?

Har selv brukt en minidsp 2x4 til min subwoofer med godt resultat i lengre tid, men etterhvert har ønsket om en aktiv crossover for mine fronter kommet.
Da jeg prøvde å kjøre signalet igjennom minidspen endret lydbildet seg til det verre. Var som om diskanten ble mindre detaljert og lydbildet ble "flatere". Dette var da uten noen forandringer på signalet.

Nå så lurer jeg på hva slags andre muligheter som finnes for aktikt delefilter. Har snust litt på Minidsp 2x4 HD og Minidsp Nanodigi.
Vet det kan være noen fordeler i å ikke konvertere det analoge signalet til digitalt og tilbake igjen så derfor nanodigi kunne vært en ide.

Er det noen her som bruker minidsp produkter og er fornøyd med lyden?

Takker for alle råd.

-Felix
HD versjonen til miniDSP har en del bedre signal-til-støynivå, samt i tillegg mulighet for å kjøpe Dirac Live oppdatering i etterkant og egner seg bedre for DSP av fronthøyttalere enn standardversjonen. De aller fleste, selv relativt kresne, vil være fornøyd med HD-versjonen i så måte, men ethvert tillegg i prosesseringskjeden kan potensielt skape støy. Trikset er å sette gainstrukturen så optimal som mulig, dvs. du skal sette inputgainen så høyt som mulig uten at den clipper:

240890

Du kan lese mer om gain her: https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/gain-structure-101

HD versjonen har bl.a. støtte for 2Vrms vs. 0,9Vrms på standardversjonen over RCA, hvilket gir deg mer headroom og mulighet for å kjøre høyere gain på inputen. Til sub funker 2x4 helt fint for øvrig, men til litt mer følsomme fronthøyttalere vil HD versjonen være det riktige valget.

• Like
Reactions: Gorm

Flexman

Medlem
28 Jan 2011
47
0
6
Takk for svar!
Så du tenker at selv om HD beholder ADC/DAC trinnet så vil lydkvaliteten på set og vis være bedre enn om jeg hadde gått for en nanodigi med en ekstern dac?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
Takk for svar!
Så du tenker at selv om HD beholder ADC/DAC trinnet så vil lydkvaliteten på set og vis være bedre enn om jeg hadde gått for en nanodigi med en ekstern dac?
Det vil vel avhenge i stor grad av kvaliteten på DAC´en du planlegger å bruke... NanoDigi har jo på sin side ulempen av å ikke nettopp ha en slik DA konvertering, men trenger du den ikke hvis du har en god DAC kan den sikkert også være et greit alternativ. NanoDigi mangler imidlertid en viktig feature som HD 4x2 har; muligheten for oppgradering til Dirac Live. Dirac leverer virkelig varene når det kommer til romkorreksjon, men til en enkel crossover som du planlegger har du jo ikke nødvendigvis bruk for Dirac.