minHjemmekino, minHiFi og AVnytt erstattes

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Ettersom nesten ingen bruker minHjemmekino og minHiFi som følge av at det er så vanskelig å bruke vil vi nå erstatte dette med et mye enklere system der en kan laste opp bilder og tekst, men uten dagens ratingsystem. Vi skal selvsagt få med gamle bilder og tekst til ny variant.

AVnytt samt hele sitens innholdssystem endres også, mens forumet beholder vi som det er selv om det også finnes nye, bedre forumengines vi kan se på etterhvert (XenForo f.eks.).

Vil ta tid, og ettersom ingen bruker disse tjenestene uansett er det jo heller ikke noe hast sånn sett, men greit å nevne at vi altså fremdeles legger ressurser i utviklingen av disse sidene!

HTTPS-serverne vi nylig oppgraderte til ser også ut til å fungere veldig bra og vil omsider gi AVforum bedre søkeindeks i Google igjen. De siste to årene har AVforum blitt fjernet fra alle søk på Google som følge av manko på HTTPS, men ettersom vi har hatt begrenset med ressurser og i tillegg brukt et helt år på testing med både HTTP og HTTPS serveren gående parallelt for å unngå nedetid, tok det altså så lang tid å få fiks på dette...

Vi får satse på at det kan gå bedre fremover og vi setter STOR pris på alle bidrag, fra gamle såvel som nye brukere!

PS! Facebook login er nå funksjonell igjen (dvs. du kan bruke Facebook til å logge deg inn på disse sidene), var nede en stund som følge av at Facebook selv stengte alt av eksterne koblinger etter skandalen med det amerikanske valget osv.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Etter vurdering av ulike tilnærminger for oppdatering av brukerpresentasjoner (minHjemmekino / minHiFi), samt AV-nyheter og kobling mot Wordpress for mer redaksjonelt orienterte artikler / nyheter har vi kommet frem til at vi går fra vBulletin til XenForo for forumet. XenForo er virkelig en langt bedre og mer moderne forumengine, er mye kjappere, og er i tillegg mye bedre beskyttet mot spambots.

Vi har allerede installert XenForo på serveren og tester nå en portering av innholdet over tid, så snart vi er klare med en testside gir vi beskjed! :)

Sist redigert:

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Veldig gøy å høre, tror virkelig dette kan gi ny giv her på forumet. Veldig morsomt vis det er personer som vil bidra med innhold og skrive litt artikler på sikt, slik at man kan få delt info og gi læring for nye AVforumer.

Reactions: Gorm

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Da er det like før vi er klare med ny plattform, det som gjenstår er å få portert over alle presentasjoner fra minHjemmekino / HiFi samt litt finpuss av design. Ny forumengine er XenForo, mens WordPress tar seg av alt av artikler etc. Blir sikkert litt justeringer også etter vi har portert, men dette ser utrolig bra, og ikke minst stabilt ut.

Alt blir da nytt, inklusive AVnytt (WordPress), AVtorget (veldig basic torg uten auksjoner og den slags som uansett folk ikke bruker), minHjemmekino / HiFi (også veldig mye enklere å bruke) samt forum (XenForo).

Vi kommer også til å teste et "Facebook" trådsystem der en kan svare på både hovedtråden eller legge inn svar på innlegg (treading) som på Facebook og andre sosiale medier. Dette fjerner vi bare om det ikke fungerer bra eller folk ikke liker det, men absolutt verdt et forsøk etter vårt syn.

Vi har i den sammenheng redusert antall forumkategorier kraftig før vi eksporterer til det nye systemet, og vil satse på minimalt med nedetid under porteringen. Vi har brukt god tid denne gangen på testing og skal teste enda litt mer før vi går over til nytt system, og vi vil holde det gamle systemet parat i en god stund også etter porteringen sånn i tilfelle rottefelle.

Kirie84

Medlem
1 Mar 2019
1
3
3
Spennende at ting begynner å skje!
Jeg hadde veldig mange gode år her inne som ganske aktivt medlem før v2 av forumet ble lansert . Noe som «drepte» forumet og jeg trakk videre til Hifisentralen.

Mailen jeg brukte den gangen har jeg ikke tilgang på lenger så måtte opprette meg en ny bruker, men dersom man får gløden og brukervennligheten tilbake her inne blomstrer jeg gjerne på begge steder :)

God helg!