Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret


Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Neural:X vs DSU

I dag har jeg også fått oppgradert prosessoren til DTS:X og fått testet og sammenlignet litt. Jeg må da først si at dette er meget spennende. De løfter atmosfæren i lydbildet og får deg lengre inn i den (er jo det som er hele poenget).

Min kino har noen begresninger, hvorav at jeg "kun" har 5.1.4. Jeg sitter for langt bak til at har bakhøyttalere, men kun sidehøyttalere som står omtrentlig på 90 graderen. Jeg har takhøyttalere foran og bak, hvor de bak er nesten rett over hodet, men litt bak. Ved å ta i bruk DSU og nå Neural:X, taes disse takhøyttalerene i bruk. Det har hjulpet enormt på å øke atmosfærefølelsen i kinoen. Den bruker takhøyttaleren (som sitter mindre enn en meter over hodet), men allikevel holdes den nok under kontroll til at man ikke klarer å peke på at lyden kommer derfra. Har du en kino med noen plasseringsmessige kompromisser, tror jeg DSU og Neural:X hjelpe kino- og musikkopplevelsen!

Så til forskjellene: Neural:X låter fetere og fyldigere enn DSU. Den legger mer tyngde i midten av frekvensbåndet og fyller rommet veldig godt. Samtidig klarer den fint å holde fokus og energipunktet ved frontrekka. Den legger på en slags romklang som gir lyden en større arenafølelse og den gir en litt sånn di-pol aktig ambient sound over bakkanalene. Dette er et stort pluss hvis man må sitte nære en av bakhøyttalerene.

Det er helt tydelig har Dolby har et litt annet lydmessig fokus. Surroundenergien er betydelig mer spisset i toppen enn Neural:X. Ypperlig hvis man har direktestrålende høyttalere og liker å nøyaktig stedfeste hvor lyden kommer fra. DSU farger ikke lyden like mye som Neural:X, men er allikevel absolutt tilstede i å løfte bredden på lydbildet bak. At DSU er lysere, gjør at man tenderer til å flytte mer fokus bakover i lydbildet, men ikke mye. Fokuset holdes fortsatt fremme og i midten og det låter fyldig og bra, men kanskje en anelse mindre enn Neural:X.

Et område hvor det er stor forskjell, er bruken av takhøyttalerene foran. DSU har sin klare tyngde bakover og på siden, mens Neural:X speiler en del av lydbildet fra frontene i tak foran og har derfor mer styrke midt i rommet. På et tidspunkt mutet jeg frontrekka for å isolere ut bak og tak HT, og det var ikke mye lydbildet endret seg. I DSU er front tak nesten helt stille.

DSU er langt mer nøytral enn Neural:X. Det merkes spesielt godt i motorsykkelscena (med musikken fra M84) i Oblivion. Sammenligner man straight mot DSU og Neural:X, finner man ut at DSU er mer tro mot den orignal lydmiksen. Det til tross at det er et DTS-MA lydspor på denne filmen. På Neural:X gjør fylden i surroundhøyttaleren at musikken får en helt annerledes klangkarakter. Skarptromma får en veldig fremhevet gated plateklang-sound som total distraherer lydbildet.

Jeg har sett Ant-man nå med Neural:X (og ikke testet frem og tilbake), og jeg må si meg veldig fornøyd med lyden. Jeg lurer på om jeg summa summarum sitter med et inntrykk at Neural:X nok klarer å skape et større lydbilde enn DSU. At veggene og taket forsvinner lengre vekk. Mens DSU har bedre tilstedeværelse i surrounden. Men erfaringen fra Oblivion gjør at jeg ikke kommer til å sette den fast på Neural:X.

Alt i alt syns jeg Neural:X virker enormt spennende. Nå har jeg hatt DSU en stund, og har den påslått hele tiden. Den, sammen med takhøyttalerene, har gitt meg en helt ny romopplevelse i min hjemmekino. Jeg gleder meg til å bruke mer tid med Neural:X og finne ut mer om dens styrker og svakheter.
 

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Flott takk for sammenligningen, er i takt og tone med hva de samme "guruene" opplever bortpå avsforum. Dog mener noen at Neural-X kan låte mer ullent der DSU er mer hardslående og dynamisk. Her hos meg med mitt oppsett er jeg ganske sikker på at jeg vil like X mer enn DSU men det har en sammenheng med nettopp det du skriver her. Er noen måneder igjen så er jeg også på fullt Atmos oppsett - gleder meg.
 

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.629
6
38
Jeg har også oppgradert 5100'en, men jeg.har ikke prøvd dsu og n:x nevneverdig. Jeg har derimot sett The last witch hunter og Ex machina, begge med DTS:X, og mitt inntrykk.er at.dts:x bruker takhøyttalerne mer enn atmos. Det kan være.bedrag siden jeg selvfølgelig ikke har sett disse med atmos.
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Lydanlegg på kontoret

Har ikke skrevet her på en stund, så nå er det på høy tid. Mitt nåværende prosjekt er å få bygget opp et lite lydanlegg på kontoret.

Jeg har kommet frem til at den enkleste og rimeligste løsningen vil være å få tak i noen små aktive nærfelts studiomonitorer supplert med en sub. Jeg har en ubrukt B&W ASW600 sub stående og har tenkt å bruke denne i oppsettet. Valget står mellom 3 (populære) studiomonitorer:

  • JBL LSR305
  • Yamaha HS5
  • Yamaha HS7

HS7+LSR305.png

Jeg liker JBLen fordi den har meget god spedning i diskanten og går dypere, mens jeg liker Yamahene fordi det er litt mindre fysisk store og at de finnes i hvitt. Siden man ikke kan lese seg til lydbildet, så blir prosjektet nå å få tak i dem for å prøve hvilken jeg liker best.

Først av alt, måtte den en liten konsepttest til. Et springene punkt blir hvor ruvende høyttalerene blir og hvordan de liker seg klint inntil bakvegg (siden alle disse har porten bak).

20160831-211018-AV.jpg

Jeg har da tatt mine B&W DM600 S3 (surroundene fra kinoen) og satt opp ca der hvor jeg kommer til å ha anledning til å ha høyttalere. Disse er omtrent like store som de monitorene jeg ser på. Disse B&W høyttalerene kjenner jeg og liker veldig godt, så det blir mitt 0-punkt i testen. Frem med min gamle Denon stereoforsterker og subben (under bordet). Styrt fra miksepulten til høyre med separat stereo og sub-nivå.

Åh du verden for et lydbilde (sammenlignet med den creative-sjiten jeg har fra før). Jeg kona fikk lytte (som ikke er lydlært) og hun lurte seriøst på hvor jeg hadde gjemt høyttaleren over skjermen i midten! (Trodde jeg tullet med henne.)

Her er mine erfaringer hittils:
  • DM600 er ikke en nærfeltshøyttaler. Eller mer korrekt, den behøver litt nivå for å våkne til liv.
  • Diskanten er trang, så den ultimate sweetspoten er trang. Dette taler for å velge en monitor som har god spredning.
  • Subnivå og stereonivå med separate spaker skal beholdes, for høyt og lavt volum har litt ulikt behov
  • 10" under bord er en stor sub. Den setter mye i bevegelse utenfor lytteposisjon, og lyden er litt preget av at lyden er "ute der" og ikke rett i ørene. Det er absolutt mulig at det kan bli et lite DIY-prosjekt for en bord-subb bak skjermen.
  • En PEQ blir nok nødvendig for å ta inn noen av romartefaktene
 
Sist redigert:

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Dette var kjempeinteressant! Det viser seg Yamaha HS5 og NX-N500 er samme kabinett og høyttaler, bare med konsument-tilkoblinger bak (music cast, strømming, trådløs osv.). Det som er interessant der er at jo at HS5 ligger på 3600,- for to, mens NX-N500 ligger på 7000,- for paret. Betaler mye for elektronikken og DACen da med andre ord.

Her er et annet review av NX-N500: Computer Audiophile - Yamaha NX-N500 Network Powered Speaker Review
 

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Jeg har hatt noen turer rundt om i landet siste året for å høre/se hvordan folk løser dette med lyd utfordringer og ikke minst for å se om en selv er helt på tur. Det er nydelig med slike turer , en får inspirasjon til eget system og en kan gi tips til eier om hva som enkelt kan gjøres for å få det bedre. Jeg skal ikke snakke for mye om det her i tråden til @Midas men saken er den er at jeg har vært der to ganger nå uten å nevne noe her. Jeg har kjent @Midas en liten stund nå å vet hva han kan. Kinoen her er den beste "daily driver" jeg vet om og hva jeg mener med det ? Rett og slett at kinoen her har kun enkel akustikk tiltak på de rette plassene og rett plassert høyttalere i kombinasjon med DSP. Det som er , her låter det 95% av en kino med 10 ganger membranareal , det er bass her som tilsier et helt annen liga.

Detaljer :
Det brukes SVS SB-13 ultra (to.stk) disse deles relativt høyt, høyere en normalt på slike drivere, disse står foran mens bak står det 2 stk Lroy Seas i hvert hjørne, for jevne ut frekvens responsen . Frontene er BW som er i den litt rimeligere enden av hva BW kan lage, det kjøres samme BW serien i hele systemet for tonal balanse. Alt dette står i 2.etasje som i teorien er den verste plassen en kan et anlegg, da bassen kan gå i gulvet og er det største drit i hele verden for min del, det ødelegger alt, men her har han rett og slett vert heldig og bassen går fint lite i gulvet. Forsterkere som brukes er Anaview og pre er Yamaha cx-a5100 sammen med div streamere, kabler har plast isolasjon og kobber i seg, som er en normal ting ( brukt penger på de rette plassene mao)

Lyden :
Ja, faen au. Jeg går fra topp til bunn (som ho sa).

HF :

Det låter behagelig , ekstrermt behagelig , selv ved høye volum der det kanskje er igjen 2-3db av hva som høyttalere tåler, så låter det forsatt bra,
Hvorfor gjør det. det ? Fordi en har akustikk de rette plassene og justert ned litt der det trengs med EQ.
Disse spiller bedre en føkkings 801D som jeg har lang fartstid med i vanlig rom, der låter de som vinkelslipper med slitt kappskive, ved litt høye volume.

Midd:
Igjen samme som over, det låter ikke "cardbox" selv med realtivt "billig" og ikke super stive kasser, de spiller åpent og pent uten å bli pågående eller bærer preg av ullsokk i ørene som mange billige konstruksjoner kan gjøre.

Subb/bass :

Her smekker det som bare papp kan, den beste smekken jeg har hørt av slike drivere ( Personlig så hater jeg longthrow drivere, elendig følsomhet bla bla)
men her må jeg spise ordene mine. Jeg tror nok det er den lukka konstruksjonen som er med og hjelper her, Portet SVS låter normalt huggorm og blåser i portene som en kols pasient opp trappen. Dybbassen får også lov til å vise seg her, normalt går all dybass i rom ut til sidene og rister konstruksjon
( dybass er ofter misforstått, mange tror det er 18hz som rister stolen men i virkeligheten 30hz, da en normal kjøpe subb har lite output under 20hz og de aller fleste rom har så kraftig etterklangstid at hele skiten bare blir en grøt av frekvenser) Her har også @Midas vert heldig, han har ingen normal konstruksjon med knevegger osv. Så rommet er så og si umulig å forutsi . Men han har merkbar fysik stil rundt 15hz , i en tonal balanse med resten. Helt konge!!!

Sånn litt skriblerier fra meg, men poenget med hele innelgget er at det trenger ikke koste en mill for god lyd, du trenger ikke kjøpe verdens beste PRE , du trenger ikke kjøpe kabler til en mill, gjør de rette tingene, bruk god tid med integrering , finn EN person med kunnskap dersom du ikke kan det selv.
Så kanskje vi får flere med samme interesse ?

Tusen takk for lytten og kinoen din er en av mine alltime favoritter uansett pris.

Karmann
 

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Jeg har hatt noen turer rundt om i landet siste året for å høre/se hvordan folk løser dette med lyd utfordringer og ikke minst for å se om en selv er helt på tur. Det er nydelig med slike turer , en får inspirasjon til eget system og en kan gi tips til eier om hva som enkelt kan gjøres for å få det bedre. Jeg skal ikke snakke for mye om det her i tråden til @Midas men saken er den er at jeg har vært der to ganger nå uten å nevne noe her. Jeg har kjent @Midas en liten stund nå å vet hva han kan. Kinoen her er den beste "daily driver" jeg vet om og hva jeg mener med det ? Rett og slett at kinoen her har kun enkel akustikk tiltak på de rette plassene og rett plassert høyttalere i kombinasjon med DSP. Det som er , her låter det 95% av en kino med 10 ganger membranareal , det er bass her som tilsier et helt annen liga.

Detaljer :
Det brukes SVS SB-13 ultra (to.stk) disse deles relativt høyt, høyere en normalt på slike drivere, disse står foran mens bak står det 2 stk Lroy Seas i hvert hjørne, for jevne ut frekvens responsen . Frontene er BW som er i den litt rimeligere enden av hva BW kan lage, det kjøres samme BW serien i hele systemet for tonal balanse. Alt dette står i 2.etasje som i teorien er den verste plassen en kan et anlegg, da bassen kan gå i gulvet og er det største drit i hele verden for min del, det ødelegger alt, men her har han rett og slett vert heldig og bassen går fint lite i gulvet. Forsterkere som brukes er Anaview og pre er Yamaha cx-a5100 sammen med div streamere, kabler har plast isolasjon og kobber i seg, som er en normal ting ( brukt penger på de rette plassene mao)

Lyden :
Ja, faen au. Jeg går fra topp til bunn (som ho sa).

HF :

Det låter behagelig , ekstrermt behagelig , selv ved høye volum der det kanskje er igjen 2-3db av hva som høyttalere tåler, så låter det forsatt bra,
Hvorfor gjør det. det ? Fordi en har akustikk de rette plassene og justert ned litt der det trengs med EQ.
Disse spiller bedre en føkkings 801D som jeg har lang fartstid med i vanlig rom, der låter de som vinkelslipper med slitt kappskive, ved litt høye volume.

Midd:
Igjen samme som over, det låter ikke "cardbox" selv med realtivt "billig" og ikke super stive kasser, de spiller åpent og pent uten å bli pågående eller bærer preg av ullsokk i ørene som mange billige konstruksjoner kan gjøre.

Subb/bass :

Her smekker det som bare papp kan, den beste smekken jeg har hørt av slike drivere ( Personlig så hater jeg longthrow drivere, elendig følsomhet bla bla)
men her må jeg spise ordene mine. Jeg tror nok det er den lukka konstruksjonen som er med og hjelper her, Portet SVS låter normalt huggorm og blåser i portene som en kols pasient opp trappen. Dybbassen får også lov til å vise seg her, normalt går all dybass i rom ut til sidene og rister konstruksjon
( dybass er ofter misforstått, mange tror det er 18hz som rister stolen men i virkeligheten 30hz, da en normal kjøpe subb har lite output under 20hz og de aller fleste rom har så kraftig etterklangstid at hele skiten bare blir en grøt av frekvenser) Her har også @Midas vert heldig, han har ingen normal konstruksjon med knevegger osv. Så rommet er så og si umulig å forutsi . Men han har merkbar fysik stil rundt 15hz , i en tonal balanse med resten. Helt konge!!!

Sånn litt skriblerier fra meg, men poenget med hele innelgget er at det trenger ikke koste en mill for god lyd, du trenger ikke kjøpe verdens beste PRE , du trenger ikke kjøpe kabler til en mill, gjør de rette tingene, bruk god tid med integrering , finn EN person med kunnskap dersom du ikke kan det selv.
Så kanskje vi får flere med samme interesse ?

Tusen takk for lytten og kinoen din er en av mine alltime favoritter uansett pris.

Karmann
Flott å lese om finte inntrykk av Midaskinoen Karmann - tviler ikke på at den er meget bra :)

Å skulle du få lyst på flere «lyd-turneer» så er du hjertelig velkommen til Sogndal en tur også hvis det skulle passe seg slik en gang :)
 
  • Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Flott å lese om finte inntrykk av Midaskinoen Karmann - tviler ikke på at den er meget bra :)

Å skulle du få lyst på flere «lyd-turneer» så er du hjertelig velkommen til Sogndal en tur også hvis det skulle passe seg slik en gang :)
Sogndal ja, svigermor har masse familie i Sogndal, siden moren hennes kommer derfra. Og planen er at vi skal en tur opp der engang og besøke familie. Så ja, da tar jeg kontakt, hadde vært veldig hyggelige.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Torolan

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Sogndal ja, svigermor har masse familie i Sogndal, siden moren hennes kommer derfra. Og planen er at vi skal en tur opp der engang og besøke familie. Så ja, da tar jeg kontakt, hadde vært veldig hyggelige.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Såpass ja , ja da kan det jo være håp vetdu .
Ja det hadde vært kjempehyggelig det , så ikke nøl med å ta kontakt når den tid kommer


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Karmann