Merkelige striper i bilde på ny projektor

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.041
62
48
51
Jessheim
Ja

Det er sikkert fordi AppleTV står default på 60Hz 4K HDR, og en av kablene ikke klarer båndbredden

Bruk dette oppsettet på AppleTV:
  • oppløsning 4K 24Hz SDR (dette setter kun "oppløsning og dynamikk" på menyen i AppleTV). Du finner denne under "andre oppløsninger" nederst i listen
  • gå under "tilpass til innhold" og aktiver "bruk opprinnelig bildefrekvens". Haker du av "bruk opprinnelig dynamisk område" vil AppleTV spille av HDR som HDR. Denne bør du IKKE aktivere på X5900

kimandresen

Medlem
4 Mar 2019
4
0
1
Hei igjen. Skal ikke Projector justere seg etter inn signalet? Jeg har nå koblet til en blue ray spiller, en ps4 og Apple TV, men x5900 finner kun Apple TV, men kutter etter få sekunder. Hvordan skal jeg få stilt inn enhetene da?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.041
62
48
51
Jessheim
Flytt AppleTV til projektoren, og koble til med en kort HDMI-kabel. Da får du sync
Hvilken kabel bruker du mellom receiver og projektor?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.864
16
38
Hei igjen. Skal ikke Projector justere seg etter inn signalet? Jeg har nå koblet til en blue ray spiller, en ps4 og Apple TV, men x5900 finner kun Apple TV, men kutter etter få sekunder. Hvordan skal jeg få stilt inn enhetene da?
Jo projektoren skal stille seg inn på kilden den mottar, men tipper som Gorm også er inne på, er at projektoren (som takler 4K 60P (4:4:4) 18Gbps via HDMI) "gir beskjed" til kilden om å sende et best mulig signal med større oppløsning og frekvens (båndbredde) enn det kabelen(e) (og kanskje Receiver?) takler. Da kan man komme i en "sage av grenen man sitter på situasjon" hvor bildet faller ut før man kan stille inn og rette det. Kobler du midlertidig litt om og bruker kortere/bedre kabler til å stille inn kildene mot projektor burde det være mulig å komme rundt problemet.

kimandresen

Medlem
4 Mar 2019
4
0
1
Det viser seg nå at Hama kabelen på 10m var ødelagt. Erstattet den med en 10m HDMI-kabel kjøpt på DX.com i 2016 til den nette sum av 70kr. Denne fungerer perfekt! Også med HDR. Hadde jeg aldri trodd. Hvem kan forklare det? 😱

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.033
13
38
39
Det viser seg nå at Hama kabelen på 10m var ødelagt. Erstattet den med en 10m HDMI-kabel kjøpt på DX.com i 2016 til den nette sum av 70kr. Denne fungerer perfekt! Også med HDR. Hadde jeg aldri trodd. Hvem kan forklare det? 😱
At en kabel er ødelagt er kanskje ikke unormalt, men årsaken er det vanskelig å mene noe om :)
Når det gjelder at billigkabelen fungerer, også med høy båndbredde, så er det ganske tilfeldig. Med 10m kobber og høy båndbrede så er sjansen relativt liten for at bildet blir 100%, men i noen tilfeller så fungerer det likevel, som i ditt tilfelle. Det er forøvrig ikke alltid en sammenheng mellom pris og kvalitet.

TEK

Medlem
12 Jul 2004
1.284
2
38
Nåja, opplevde akkurat det samme selv for mange år siden. Kjøpte en dyr «high-end@ hdmi kabel, og dritten funket ikke.
Billig kabel fra elkjøp eller noe funket som bare det:mad:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.041
62
48
51
Jessheim
Det er som Anbjørn sier, ganske tilfeldig.
En kobberbasert HDMI-kabel er i bunn og grunn en nettverkskabel, bare med en annen type plugger i hver ende. De beste nettverkskablene er vel spesifisert til 10Gbps når lengden strekker seg over 5 meter, og da er det jo bare "flaks" om de faktisk fungerer til 18Gbps som HDMI-kabel. Den enste lange kabeltypen som alltid fungerer er hybridkabler, der videosignalet ut går via fiber. Så lenge disse utsettes for "knekk" så kan man lett kjøre signaler opp mot 100 meter med full 18Gbps støtte.

Og jada, jeg har selv en eldgammel kopperbasert 12 meter HDMI-kabel som fungerer til 4K HDR (ikke når jeg kjører 60Hz og dermed makser båndbredden), men jeg har også to andre identiske kabler fra samme leverandør som ikke klarer 4K HDR, selv ikke om jeg kjører croma-samplingen ned til 4:2:2.