MDF eller gips


FireFox83

Medlem
13 Jul 2014
17
0
1
Sånn generelt: Hva er fordelene/ulempene ved å bruke MDF plater i himling og vegger i stede for gips?

Må gjøre noe med taket da stuen ligger rett over filmrommet. Tenkte å bruke takbøyler og Mdf eller gips. Vil også ha led-spotter i tak og innfelt atmos høyttalere.
 

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Anbefaler heller fibergips. Skrufast og 2x lydisolerende effekt sammenlignet med gips. Standard gips er verken skrufast eller spesielt godt lydisolerende.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

FireFox83

Medlem
13 Jul 2014
17
0
1
Anbefaler heller fibergips. Skrufast og 2x lydisolerende effekt sammenlignet med gips. Standard gips er verken skrufast eller spesielt godt lydisolerende.
Takk for svar. Kan lite om dette :)
Leste om fibergips nå og det virker jo veldig bra!
Tenker du at det fortsatt bør være ett dobbelt lag med fibergips i taket, eller holder det da med et lag og glava/rockwool over?
Lurer fortsatt på hvordan MDF gjør seg som lydisolering i forhold til vanlig dobbel gips som mange bruker (skal ikke bruke det altså.. er bare nysjerrig :))
 
Sist redigert:

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Vel, etter å ha rotet rundt i byggebransjen en god stund (siden 90'tallet), bla innen bygningsfysikk, og for et par år siden flyttet inn i ny heim (som jeg prosjekterte selv), så kan jeg vel mene at jeg kan stikke hode frem og slenge ut noen velmendte råd ;)

Gips er bedre enn MDF.
Fibergips (fermacell) er bedre enn gips.
To lag er bedre enn ett, særlig om en husker på å legge forskjøvet plateskjøt. Gips + Fibergips blir bra, men ikke finn på å lime platene sammen... dårlig ide....
Kjørte stort sett gips+fibergips i alle takflater i nyhuset - stille og fint...

Selv den beste plate blir dritt om det blir noen åpninger som lyden slipper gjennom.... ser du nevnte ledspotter og innfelt atmos...
Skjult elektrisk anlegg og downlight montert i lydhimling = god mulighet (garantert, særlig spotter) for hull/brudd og kontakt som svekker lydkonstruksjonen. El anlegg kan legges (flexirør), men pass på at rørene ikke "kortslutter" lydbøylene - dvs vibrasjon forplantes gjennom rørene.
Innfelte høytalere - bakboks er et must, men forvent lydlekasje. Så går du for en del gjennomføringer så dropp 2 lag - bortkastet (lekkasjelyden blir større uansett).

Skal du kjøre skjult anlegg i taket til lampeuttak/spotter etc så kan du vurdere å legge dette i en nedlektet himling #2 - slik at du IKKE lager hull i den lyddempende himlingen... men da blir tingene litt mere komplisert (og himlingen tyngre)... innfelte Atmos blir mere interresant å få til.

En må lide for stillheten.....men så er det alltid et spørsmål om hvor stille er stille nok...

Jeg har filmrom rett under stue. Filmrom har noen lampepunkt, 5 spotter og jammen det er det litt ventilasjon og - alt i taket. Ikke lydbøyle, gips rett i bjelker. Droppet innfelt atmos, la de utenpå. Du hører lyd i stua, men ikke nødvendigvis hvilken film som spilles. Det skal en del til før det blir ukoselig oppe. Har faktisk mest lydlekasje gjennom døra og opp trappa - skulle satt inn lyddør :(
 

FireFox83

Medlem
13 Jul 2014
17
0
1
Vel, etter å ha rotet rundt i byggebransjen en god stund (siden 90'tallet), bla innen bygningsfysikk, og for et par år siden flyttet inn i ny heim (som jeg prosjekterte selv), så kan jeg vel mene at jeg kan stikke hode frem og slenge ut noen velmendte råd ;)
Takk for svar.
Tenkte å rive gammelt tak, (takess) lekte ned taket i lydbøyler og lage bokser til atmos og spotter.. men som du sier.. da blir det fort mye lyd som lekker der også :/ og kanskje ikke noe poeng med to lag fibergips.
Måtte eventuelt lagt ett lag med fibergips på gamle bjelker før jeg legger nye bjelker med lydbøyler under og så et lag til fibergips.. men da begynner taket å bli lavt :D (var vel det du mente med nedlektet himling #2 :p)

Har du laget bokser for atmos i himlingen? hvordan ser det ut? eller er det noe som er fritthengende?
Jeg har komplett Klipsch anlegg og tror Klipsch kun har innfelte atmos høyttalere (utenom de som man legger på høyttalerne da)
 

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.146
72
48
Den største utfordringen du vil ha en bass resonans i resten av huset , skal du få et rom "lydtett", må du gjør dette på både tak, vegger og gulv.
En ønsker her minst mulig gjennomføringer og lydlekkasje. spotter i selve lydhimlingen bør du selvsagt unngå. Jeg valgte utenpåliggende el i hele kinoen.
jeg har dobbel lyd dør inn i min kino som er det svakeste ledd. Demper en plass mellom 60-80db, valgte derfor bare 1 lag fermcaell gips på vegger og tak og var meget nøye på alt ble tett her. brukte prosilence system istede for lydbøyler.Gulvet mitt bygget jeg på u-boats og fuget mot vegger
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Som Pure sier - skal det være "lydtett", som i lydstudiotett, så er det boks i boks som gjelder. Og skal du bli "kvitt" bassen så er det to varianter som gjelder: Boks i boks - tykt & tungt (og dyrt), eller dempe Sub'en.
Det praktiske spørsmålet blir heller - hvor mye lyd kan aksepteres - og det er du som kjenner resten av husholdningen....

Normal etageskiller med lydhimling og 2 lag gips gir teoretisk ca 56-58dB Rw - forutsatt 2 lag gips, null gjennomføringer og fuging langs alle overganger himling/vegg (10-15mm tykk, og fyll opp minst 10mm)

Så det det rent teoretiske - hvor er det dB (Rw) og hente. Rw er laboratoriemålt lyddemping. Tommelfingelregelen er at jo tyngre jo bedre - og NB dette gjelder lyd i 50-5000 Hz (buldre-sub er ikke med....):
Steinull er ca 2 dB bedre enn glassull ved 15cm isolasjon - trefiberisolasjon midt mellom
1 lag plater gir ca 3 dB dårligere demping enn 2 lag (og i tillegg økt risiko for utette skjøter)
1 lag fibergips = 1,5-2 lag gips

Ang mine takhøytalere så er de utenpåliggende - grunnet 215cm ferdig takhøyde i kjeller (nybygg, men på gammel kjeller) så ble det innfelt vegghøytaler montert inn i hver sin utenpåliggende høytalerkasse (egenbygget) med samme dimensjon som BackBox som er til de samme høytalerne. Bygget 11 cm ned. Kunne ha laget en nedsenket kasse på tvers over hele sittegruppen og bygd inn lys i denne, men kuttet det ut (hadde for mange lekkasjepunkter uansett og kun 215 takhøyde).

Men BrumleBassen blir ikke lett å bli kvitt - så om det er porselenklirr i alle pynteskap i dag, så blir det det i morgen også - med mindre du demper Sub'en eller gjør omfattende tiltak nede og oppe (huff og huff).

og en siste ting som Pure er inne på - veggene... det kan snike seg lyd gjennom vegg og opp i etageskilleren - lydlekasje. Antar det er rehab og veggene står der i dag med 1x gips eller spon. Den enkle løsningen er 1-2 ekstra lag med gips/fibergips... men bygg himlingen først og test.

PS 1 - fibergips er ikke som vanlig gips - den må sages(og da støver det, gjør det ute). Fibergips kan ikke kuttes med kniv og knekkes.
PS 2 - grunnet tyngden kommer fibergips i 60cm bredde = mere sparkling.
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Må korrigere meg selv, det finnes en spesialkniv for rissing og knekking av fibergips... har ikke prøvd den så vet ikkw hvor god den er å jobbe med.
 

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
172
20
18
Mye nyttig her 😀
Uten å kuppe tråden, hvordan er typiske walls to paint plater oppi alt det her? Vurderer selv Forestia sine på vegger for å spare sparkeljobb, er vel et sponplateprodukt?
 

FireFox83

Medlem
13 Jul 2014
17
0
1
Flotte råd, ser at andre har nytte av tråden også ;)
Fruen som sitter i stuen over tåler jo litt, men det er jo klart at når jeg guffer på med lyd nede høres det godt og hvertfall subben som dundrer i huset.
Kjempe bra tips om u-boats i gulvet.. det ser også lovende ut! :)

Kort fortalt om rommet jeg skal pusse opp:
Ca 6x3 meter, så det er ikke mye å gå på når det kommer til sideveggene. Takhøyden er vel ca 220. (har ikke mulighet for å måle atm)
Gammel kjellerstue med to store vinduer. (her vil det selvsakt lekke mye lyd)
Uten at jeg har tatt av noen panel ennå, så er jeg helt sikker på at det er leca/betong rundt hele rommet.
Satte inn en kompaktdør med lydlist som hjalp veldig mye i forhold til den døra som sto der fra før, men ingen dum ide å sette inn en lyd-dør (selv om det var temmelig dyrt :eek:)

Så gangen i dette her bør være Tak-vegger-gulv?
Og passe på alle skjøter og sprekker. Er det en spesiell masse eller noe spesielt som anbefales i forhold til fuging i alle skjøter? Det ser ut som fermacell har egen sparkel og papirarmeringsbånd til fibergipsen.
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Vanlig elastisk byggfugemasse duger, husk å legge tykt nok. Finnes sikkert spesialmasser til dobbel pris om du jakter på den siste dB ;) .
Fermacell kan sparkles med vanlig sparkel og papirremse...gjorde det på alle 3 etager her i huset.

Lyddør 35dB: 5' hos Tore Ligaard (om du er i nærheten av Trøndelag, Oslo, Stavanger). 6 lapper på Maxbo. (Har du ventilasjon i rommet?)

Dersom du tenker tanken på å strippe helt ned (ser ut som den ideen er i gang ja :unsure:) så er boks-i-boks innenfor rekkevidde. Og om du vil betale for å få noen ekstra cm takhøyde/størrelse så kan du lukte på Prosilence clipsene til Avshop - systemet bygger 55mm inkl 2 lag plater (30mm uten plater). Husk å glemme dampsperre - det skal IKKE dampsperre mot kjellervegg (nedgravd mur/betong) når rommet er tørt (og varmt)... fy skam seg...bare trøbbel (som lukter om 3-5 år).

Vegg eller himling først kan diskuteres til langt uti natta, men en tømrer vil stort sett sette 100 m2 himling først (og så dele av rommene med lettvegger etterpå). Uansett hva en setter først så kjør første flate helt ut. Dvs starter du med tak så før gipsen helt ut forbi vegg-gipsen - da har du noe å fuge mot når du skal sette fuge.
 

FireFox83

Medlem
13 Jul 2014
17
0
1
Hehe, tror ikke jeg trenger noen spesialmasse til dobbel pris da nei :D
Ang ventilasjon: Jeg satt inn en varmeveksler som ble anbefalt for filmrom.. både med tanke på frisk luft og høy radon måling. Men jeg er IKKE fornøyd med varmeveksleren.
Den støyer for mye og tilfører for mye kald luft om vinteren/vår/høst, så det blir kaldt i rommet selv med panelovn. Og på sommeren blir det nesten for varmt da sola steker på utedelen :rolleyes:
Jeg tenkte jeg skulle legge ett lag med en radonmembran eller sperre/duk av noe slag og sette inn en friskluft-varmepumpe (eller vanlig varmepumpe og heller lufte innimellom)

Du skrev lenger opp her at det ikke var lurt å lime fibergipsplatene sammen?

Og jeg skal ikke bruke dampsperre i vegger ;) got it! men hva med gulv? i kjelleren ved siden av la vi dampsperre (blå plast) under parketten for ikke så alt for lengesiden :eek::eek:
 
1 kommentarer

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Liming. Høy tyngde men lav bøyestivhet er det beste når det gjelder lyddemping. Liming øker bøyestivheten. Mange lag tynn er derfor bedre enn ett lag tykt. I tillegg er liming noe herk: koster peng, er noe klin og tilfører avgassing (blir borte over tid).

Radon. Duk/membran på innsiden er ikke ideelt. Gassen kan lett lekke opp langs utettheter på sidene. Det finnes smørbare radon membraner tiltenkt rehab, som kan virke like godt som en innenpåliggende banemembran.

Dampsperre gulv.
På "ung" betong eller der en ikke stoler på drenering så er plast nødvendig for å unngå at parketten blir ødelagt.
På tørr betong er det ikke nødvendig, men ødelegger heller ikke så lenge den legges rett på betongen. En skal ikke ha dampsperre mot kjellervegger siden en da sperrer treverket inne og om det kommer fukt utenfra så råtner det....
 

Ulrik07

Medlem
8 Apr 2020
3
0
1
Når rommet er i kjelleren på betong, er det noe poeng å bruke flytende gulv?
Og eventuelt.. er det noe belegg e.l som er bedre enn noe annet med tanke på lyd/vibrasjon? U-boats blir litt utenfor mitt budsjett.
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Vegg til vegg teppe fungerer bra med tanke på lyd.
 

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.146
72
48
banker du på en betongplate så bærer det lyden gjennom hele huset.
om du tenker å legge penger på å få rommet så lydtett som mulig hadde jeg helt klart gjort tiltak på gulvet også.
om ikke hører du nok det lave frekvensene gjennom hele huset.

Trinnlydplater kan også være en løsning

trinnlydplater.JPG