Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Jeg har ingenting mellom platene. Jeg har bare brukt ENORME mengder med vanlig fugger silikon i alle overganger og skjøter på første lag og overmalbar fugger (samme hva du bruker,bare ikke akryl, da den sprekker) på andre lag. Jeg synes det har fungert utmerket med tanke på lydisolering! Den verste bassen er utrolig vanskelig/nesten umulig å bli kvitt. Da er vel romm-i-romm den beste løsningen. Jeg har en svoger som bygget romm-i-romm med stål-stendere,gummiforinger og allt som kunne gjøres men ble likevell ikke kvitt den verste bassen fra sin SVS pb ultra+:(
Ang. malingen kan du jo "mette" platene med en billig maling før du maler med pure color. Jeg tror IKKE du vil angre dersom du velger pure color:)

Du kan vel bruke umalte profilerte mdf plater å montere de med baksiden ut?:)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
I går ble rommet ryddet tømt for alt denne gangen, fikk også lånt meg en til pussemaskin, så forhåpentligvis klarer vi å pusse ned hele rommet etter jobb i dag :) dette blir støvete! ugh :(

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Jeg har ingenting mellom platene. Jeg har bare brukt ENORME mengder med vanlig fugger silikon i alle overganger og skjøter på første lag og overmalbar fugger (samme hva du bruker,bare ikke akryl, da den sprekker) på andre lag. Jeg synes det har fungert utmerket med tanke på lydisolering! Den verste bassen er utrolig vanskelig/nesten umulig å bli kvitt. Da er vel romm-i-romm den beste løsningen. Jeg har en svoger som bygget romm-i-romm med stål-stendere,gummiforinger og allt som kunne gjøres men ble likevell ikke kvitt den verste bassen fra sin SVS pb ultra+:(
Ang. malingen kan du jo "mette" platene med en billig maling før du maler med pure color. Jeg tror IKKE du vil angre dersom du velger pure color:)

Du kan vel bruke umalte profilerte mdf plater å montere de med baksiden ut?:)

Silikon blir det nok storhandling av ja for å få det tett :)

hehe ja SVS er hardt å stoppe, overraskende at selv rom-i-rom ikke holder :O

Purecolor blir det nok, hvordan var denne i dekkevne og enkelthet å smøre utover?

normale74

Medlem
17 Jan 2006
236
0
16
Hei

Er det noe spesielt med Fermacell sparkelen?

:mrgreen:Har kledd igjen rommet med samme plate, men tenkte for å gå for vanlig sparkel..

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Det er den beste malingen jeg har brukt og jeg har prøvd mye! Dekkevnen er god,de har dekkgaranti på 2 strøk. En maling som har vanvittig dekkevne og slitestyrke er jotun supreme finish. Denne er super på listverk viduskarmer osv. Jeg brukte den på sonosubbene,listene i kinoen, på podiet og dørkarmen.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Hei

Er det noe spesielt med Fermacell sparkelen?

:mrgreen:Har kledd igjen rommet med samme plate, men tenkte for å gå for vanlig sparkel..

Ja det trur jeg uten at jeg skal være bastant, jeg ville i allefall ikke tatt den risken, da det er det fermacell sier du skal bruke i allefall til første laget. Dessuten er den jo billigere enn den vanlige sparklen så vinn vinn?

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Det er den beste malingen jeg har brukt og jeg har prøvd mye! Dekkevnen er god,de har dekkgaranti på 2 strøk. En maling som har vanvittig dekkevne og slitestyrke er jotun supreme finish. Denne er super på listverk viduskarmer osv. Jeg brukte den på sonosubbene,listene i kinoen, på podiet og dørkarmen.

Det er jo meget positivt, jeg skal høre med han på Bengt i morgen, om han har noen lure forslag, hvis ikke blir det nok hvite mdf som jeg maler med Purecolor

normale74

Medlem
17 Jan 2006
236
0
16
Hva betalte du for et spann? Hvor mange liter?

Har 2 lag med plater, med greenglue sealent og greenglue compound mellom platene. Skal nå sparkle kjøtene på ytterste laget.
Er i grunn usikker på den store forskjellen mellom "vanlig" fin sparkel og Fermacell sin. Mistenker kun navnet :)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Jeg har tenkt litt på disse ventilasjonsrørene mine, hvordan skal jeg unngå at det ikke blir kondens på rørene om vinteren f.eks, da det kommer 10 blå inn i røret, igjennom veggen, til varmt rom, ser for meg at rørene kommer å få fukt på seg osv, noen som har noen erfaringer?

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Hva betalte du for et spann? Hvor mange liter?

Har 2 lag med plater, med greenglue sealent og greenglue compound mellom platene. Skal nå sparkle kjøtene på ytterste laget.
Er i grunn usikker på den store forskjellen mellom "vanlig" fin sparkel og Fermacell sin. Mistenker kun navnet :)

Byggmakker skulle ha 270kr for spannet, skibygg skulle ha 300kr for spannet, det kommer i 15kg spann.
Jeg trur nok ikke det bare er navnet ser du, da den sparkelen ser ganske annerledes ut, overflaten på fibergipsplatene er jo også annerledes enn vanlig gips.

Jeg tenker litt sånn da jeg akkurat er ferdig med den h*lvettes jobben med sparkling og pussing at kjipt å ta feil da, og gjøre alt eller noe på nytt igjen :p

Jeg har kun brukt fermacell sparkel, selvom de sier at du kan bruke finsparkel hvis ønskelig på 2-3dje strøk. :cool:

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Du bare isolerer rørene:) Du kan kjøpe ferdige isolasjonsstrømper eller bruke vanlig glava og plast. Jeg har brukt litt av begge deler:p

Sub-Lock

Medlem
6 Okt 2004
1.470
0
0
Bra fremgang fortsatt, det er supert :) Jeg kjøpte min molton på Avshop, var få(ingen) andre steder de solgte løpemeter.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Du bare isolerer rørene:) Du kan kjøpe ferdige isolasjonsstrømper eller bruke vanlig glava og plast. Jeg har brukt litt av begge deler:p

Dette vil da holde altså?

Ferdige strømper høres greit ut, da jeg ikke har go erfaring med å få isolasjon rundt rør til å bli værende :p

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Takk for det Sub-lock, noterer meg det så kanskje jeg kjøper gardinene mine derifra også :)

Det kommer en større update seinere i kveld, må bare fullføre litt annet først, posten klarte naturligvis igjen å ødelegge forsendelsen min, noe som gjorde at de flotte RB61 jeg kjøpte kom frem 1 hel og en totalhavarert.... Thanx Posten Norge.....

Noen bilder av verket til posten: (prøvde meg på sånne bilder som kan zoomes, funker awsome med hoverzoom tillegg i nettleser :mrgreen: )

Første som møtte meg når jeg pakket opp første høyttaler

29gCH8n.jpg

Nærmere inspeksjon

31Ht4Yd.jpg

Åpnet hærligheten

L6SGDUN.jpg

5DVvBhu.jpg

I tillegg til å bli bra dengt i bakken har også noe blitt hevet oppå den antagelig, som har gjort at hjørnene har fått seg en liten kilevink, men ikke så ille at det er avskrekkende.

Den andre var i tilsynelatende ok stand, så den er prøvespillt og bekreftet at er OK.

Høytalerene var forøvrig godt pakket, med både kartong forran element siden og sånn mykisoporskumparkettunderlag, absolutt godkjent når man ikke har orginal embalasje.

Så det var dritt, vært i samtale med selger som er rimelig oppgitt, og har vel gjort mere en han egentlig hadde trengt i en slik situasjon, da det egentlig er kun mellom meg og posten, heldigvis er det ikke bare svindlere på finn.no, men også noen fantastiske gode personer :cool:
Så han holder seg oppdatert :)

Har funnet nettside i USA som selger genuine nye orginal elementer, så jeg blir nok å bestille 2 stk, bytte i den andre høyttaleren også og heller ha den i reserve, da jeg vet at den fungerer enn så lenge.

Lager klagesak til posten anyway, så får vi se hva det blir ut av det:confused:

En god nyhet er jo at jeg i dag bestilte meg Marantz 7010 så det er jo en rimelig god boost :eek:

1XkrOaU.png

Ny økt oppe i dag, etter litt hjemmelaget piroger, *sniff sniff* lukter godt :mrgreen:

Edit: Næmen da blei det nye elementer da gitt, bestilte to jeg i tilfelle det andre også har fått seg en knekk, i tillegg med tanke på innspilling :cool:

https://reconingspeakers.com/product/klipsch-rb-61-woofer/

Sist redigert:

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Dette vil da holde altså?

Ferdige strømper høres greit ut, da jeg ikke har go erfaring med å få isolasjon rundt rør til å bli værende :p

Jeg kjøpte min ventilasjon av en jeg kjenner som driver ventilasjonsfirma og det var det han anbefalte. Jeg hadde litt for lite ferdig strømpe så jeg måtte ta resten med 5cm glava og pakke det inn med dampsperr tapet med gaffatape,

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Ja da var det på tide med en bygge oppdatering da,
Forrige dagen så det sånn her ut etter vi var ferdig å pusse, heeeelt j*vlig og fiskebollene mine var så kake etter at jeg hadde stått og pussa med maskina i 8 timer at jeg omtrent gråt meg i søvn :(

Hadde jeg ikke på det tidspunktet vært så lei og i forsøket på å bli ferdig for kvelden så vi ikke holdt hele nabolaget oppe med maskinene våre så hadde jeg sku tatt bilde da jeg og fruen satt på hver vår knevegg og pussa, men det var så mye støv at vi ikke kunne se hverandre...

Jaja godt vi ble ferdige med den jobben, så var det bare oppryddinga som gjenstår av alt dette støvet
8pzpuVL.jpg

ejRuqqA.jpg

Heldigvis som nevnt tidligere var vi smarte nok å evakuere alt verktøy osv denne gangen, og godt var det :p
Kosta over alle tak/vegg flatene, så alt på gulvet.

Mount Doom
OznTp6y.jpg

Etter jeg hadde 1. kosta, 2. høytrykksblåst, 3. tørka med jif tørrmopp, og 4. støvsugd alle tak/veggflater så ble det jo ikke så gale, sparklinga var vi i hvertfall fornøyd med. Ikke værst til førstegangs sparkling. (lurer på om jeg skal vise han gjøken på byggmakker som sa at jeg ikke trengte kjøpe sparkle utstyr til fruen, da dette var mannfolkarbeid..... hmm kanskje det er jeg som er kjærringa? :confused::confused:)
XaJYfFa.jpg

Så kom turen gitt til å legge litt tapet da, dette har hverken jeg eller fruen det grann peiling på, men gøy å lære noe nytt :eek: Så svigers tok turen innom for å gi oss ett lynkurs i tapetsering, men viktigst av alt, dele erfaring og feil så vi slipper gå i de samme fellene. Jommen ble det fart i sakene og på et par timer hadde vi tatt begge skråtakene og halve ene gavelveggen.
I dag fortsatte jeg og fruen alene, og tok ene kneveggen og den andre gavelveggen. Tapetsering med dette glassfiberstria går som en lek, og i tillegg er den jo ferdig grunna, som også er en bonus :cool:

Fruen i sving med kniv (halp!:eek:) kutter fine lengder
5ttVZ0n.jpg

Kjærringa i toppen av stigen hirr hirr
36s7pLK.jpg

Så er sluttresultatet etter i dag
V01k25b.jpg

1qASK2Q.jpg

JTZZUjR.jpg

N16g4Pb.jpg

Jepsi pepsi, da tar jeg kvelden, og i morgen er det freeeeeedag! woop woop!!!:mrgreen::mrgreen::cool::cool:

PS: Er bildene bedre i denne typen, eller like folk de bedre sånn jeg hadde de?

kimgul

Medlem
29 Jan 2012
228
0
0
Ser kjempebra ut dette og stor applaus for arbeids/ståpåviljen! :)
Lite spørsmål...vet det er besvart før, men finner det ikke:
Hvordan får du bilder med tekst imellom? Når jeg laster opp mitt havner alle bildene samlet uten tekstmuligheter.

Blir spennende å se rommet ferdig klart til bruk :)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Ser kjempebra ut dette og stor applaus for arbeids/ståpåviljen! :)
Lite spørsmål...vet det er besvart før, men finner det ikke:
Hvordan får du bilder med tekst imellom? Når jeg laster opp mitt havner alle bildene samlet uten tekstmuligheter.

Blir spennende å se rommet ferdig klart til bruk :)

Heia, takk for det! hyggelig å høre :eek:

jeg laster alle bildene opp på imgur, så bruker jeg linken derifra, på forrige sidene så brukte jeg linken, mens nå over her satte jeg inn bilde via den knappen i svar verktøyet, der kan du velge mellom fil eller link, så legger jeg inn linken til bildet :D

Ja vi gleder oss veldig vi også nå!