Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Dagens arbeid ble å trekke litt rør i takboksene, nå har jo planen angående taklys endret seg litt siden jeg opprinnelig hang opp disse boksene.
For da vi opprinnelig plana dette så var det tiltenkt halogen, men nå har jo LED kommet som en rakett og er blitt mere enn brukbare til spredning av lys,
Pluss at de bruker mindre strøm og varme, pluss at jeg har nå planer om stjernehimmel så da blir jo lampene flyttet til en rekke ved døra og en rekke ved lerretet.

Så disse boksene blir da klargjort for bruk, og gjømt bak plater så i tilfelle en dag det ønskes så kan de kobles opp :)

Jeg fikk også med meg på en episode med sinnasnekkern for litt siden at Hunton var der og satte opp Fermacell tregips
jeg tenker å bruke dette i stedenfor vanlig gips da det kan både skytes med luft og tåler vekt, og er mere lyddempende, er det noen som har prøvd eller erfart noe med dette produktet?

Planen er da ett lag fibergips og ett lag ferdigmalt mdf uten på der, jeg lurer også på å bruke green glue i mellom (er det fremdeles å få tak i?)

Var visst tom for ledning så fikk ikke trukket noe, får skaffe det til uken :)

Rdb6Usq.jpg

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Er det noen som vet om noe glass man kan kjøpe for og ha forran projektorlinsa?
Da projektoren skal stå i naborommet så må jeg ha noe å tette i mellom :)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Da har jeg doodlet litt med koblingspanelet som kommer til å bli ute i loftstuen, og det blir jo ikke noen svekling av noe panel akkurat :p
Bruttern nevnte at Elko nettopp hadde fått inn en ny type koblingspanel som kan gjøre ting litt enklere for meg, da den gamle var begrenset til opp til 4x4 mens den nye er 3x2

Grunnet alle disse koblingene er at jeg skal ha ALT i et rack ved veggen til kinoen, spillkonsoller av ymse slag, kilder, HTPC, forsterker osv,
pluss at tven i loftstuen får alt i feed herifra, via en HDMI, det legges også USB kabler i veggen bort til tven, slik at det kan kobles til kontrollere til spillemaskinene fra racket :)

fPkIPj5.jpg

Sist redigert:

MML

Medlem
28 Okt 2010
662
0
0
Heldig du som får både støy og varme vekk fra kinorommet! Det finnes spesielt glass for dette som ikke gir refleksjoner. Bestilte et slikt en gang fra en glassmester. Skal se om jeg har det eller finner kvitteringen. Jeg klarte ikke å se noe kvalitetsendeing av bilde når jeg AB-testet.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Ja det håper jeg bidrar til lenger opphold om gangen i kinoen :) spess effektforsterkeren og projektoren er peiser :p

Flott om du gjør det :)

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Så de brukte dette på sinna snekker'n. Googlet litt med slo det fra meg når det kom fram at det koster 3-4 ganger mer enn gips. Sikkert et gunstig valg om plassbesparelse og tid er viktig. Ser ikke helt for meg at Fermacell har bedre lyddemping enn gips/gg/gips men hadde vært fint med en sammenligning.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Masse jobbing ble det i dag også, selvom mye av det gikk bort til fjerning av støv, dumme som vi var evakuerte vi ikke ALT fra rommet som f.eks hele bordet fullt av verktøy og div FØR vi satte i gang med slipingen!!! :mad:

Jajadet endte i hvertfal sånn her etter sliping av første laget sparkel (rundbokslokk for size :p )

Nsbokl1.jpg

Fruen satte i gang med sparkel lag 2 og siste lag på halve rommet, hun ble desverre ikke avbildet, men for syns skyld legger jeg inn et tidligere dags bilde :mrgreen:

kKQgJD8.jpg

Resultat etter strøk 2:
Cxsj34t.jpg

Min oppgave besto i å fikse boksen rundt lufttilførslen inn i rommet, så den kan plateslåes og bli "tett".
Kjøpte bordopplegg til kappsaga for noen uker siden, første gang jeg fikk prøvd det i dag, uff hvorfor har jeg ikke kjøpt dette tidligere?
Så deilig, i tillegg med splitter nytt blad på saga så gikk kapping som en lek! :eek:

fje9gn2.jpg

Festet røret med hullbånd så det holder seg i vater, ingen slinger i valsen!
spenende å lage en lekte konstruksjon ut i luften på denne måten og beholde stivhet og vater, ble ikke så værst :rolleyes:

8SUvSv5.jpg

lVvjfQb.jpg

n6NmtrB.jpg

gzxTfkA.jpg

Da lurer jeg på, skal jeg bare fylle dette tomrommet med isolasjon? eller skal jeg kjøpe sånn "pølseposestrømpe" ferdig med plast og tre over?
Har plasten noe å si for evt kondens uten på røret inne i boksen?

I morgen blir det mere sparkling og evt ferdigstilling av boksen, freulein sa at i morgen holder vi på til vi er ferdig. Umulig å ikke bli motivert av slik iver :cool::mrgreen:

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Så de brukte dette på sinna snekker'n. Googlet litt med slo det fra meg når det kom fram at det koster 3-4 ganger mer enn gips. Sikkert et gunstig valg om plassbesparelse og tid er viktig. Ser ikke helt for meg at Fermacell har bedre lyddemping enn gips/gg/gips men hadde vært fint med en sammenligning.

Hmm, eneste problemet er jo at jeg så for meg mdf som ytterste lag, det vil jo være mulig og feste mdf med lim på knevegger, men hva gjør jeg i skråtak/tak, GG vil vel ikke klare holde det alene?

Så du noe ca pris hva det kostet for ei plate egentlig?

her er visst noen som har fått oppgitt noe info http://www.byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/lydhimling-med-fermacell-fibergips/http://www.byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/lydhimling-med-fermacell-fibergips/

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Fikk bekreftelse fra skibygg at lyddøren ikke er forventet før 49/50, ugh, ante ikke det var så lang bestillingstid gitt :(

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Tror det var der jeg fant prisen også. 155,- for 60 x 240 er ikke fristende for min del. Du har helt rett angående GG. Den er ikke designet for å lime emner sammen men å være en lyd barriere. Når GG herder blir den værende viskoelastisk eller med andre ord klissete.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Tror det var der jeg fant prisen også. 155,- for 60 x 240 er ikke fristende for min del. Du har helt rett angående GG. Den er ikke designet for å lime emner sammen men å være en lyd barriere. Når GG herder blir den værende viskoelastisk eller med andre ord klissete.

Ja det er kostbare saker ja, men jeg trur ikke jeg har noe annet valg akkurat da GG ikke er lim som du bekrefter :) lærer noe nytt hver dag :D
Får regne litt på det trur jeg :)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Hei hopp godtfolk!

Da er det på tide med en liten oppdatering igjen, jeg hadde jo egentlig planlagt at jeg skulle trekke litt kabel i helga,
men det ble utsatt da jeg måtte heller male litt furumøbler hvite, så drømmekjøkkenet til W ble ferdig :)
Da jeg var inne på Bengt`s på Lørenskog (absolutt anbefales, super service av karer som vet hva de driver med maling osv) for å kjøpe maling til møblene,
så kom jeg over mdf plater i flere farger enn jeg hadde sett andre steder, de fleste kjører hvit/cafè farger, men Bengt hadde flere.

Jeg har jo i min opprinnelige plan tenkt da et lag hunton fibergips og et lag mdf med GG i mellom, planen lå da å male lik ferdigmalt mdf som vi har i loftstuen
(gidder ikke umalt da den drikker maling som en scotte drikker whisky) jeg tenkte da å male med en form for supermatt maling, men så hadde Bengt en tilsynelatende perfekt mdf (som jeg fikk låne med meg utstilings modellen hjem)
denne er da akkurat i den fargen vi ønsker, eneste er at mdfen er slett i stedenfor panel look.

Etter litt utregning viste det seg at denne mdfen ble nesten dobbel så dyr som ferdig malt hvit, men hvis man legger på prisen for maling noe jeg regnet med kom på 2x10l til 1000kr stk, pluss malekoster ruller osv, så minsket
forskjellen mellom de rask til nærmere 2000kr da må jeg i tillegg regne med tiden å male de.

Det jeg er litt i tenkeboksen om nå da er om disse "perfekte" platene er matte nok, da jeg ikke har noe å sammenligne med så jeg er veldig i tvil hva jeg skal velge.
Jeg prøvde ta noen bilder til dere her så dere kan se, disse er tatt med blitz. Jeg mener han på Bengt sa at disse hadde matthetsgrad 15 ca mens den matteste malingen de hadde var matthetsgrad 01.

Er det noen av dere som har malt med supermatt maling alla den til lady eller gjøco?

Jeg har satt opp denne biten på en stol i kinoen for å teste, og det skinner jo en smule fra lerettet.

KBHLIeE.jpg

5MFmt2M.jpg

IdmSBXr.jpg

9Qtv04v.jpg

z4fs1lG.jpg

wVngYJl.jpg

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
I dag fortsatte sparklingen av semi-proff FruM, mens jeg ferdigstillte "fuglekassa" som fruM så fint har begynt å kalle den :p
I tillegg ryddet jeg litt på rotebordet av verktøy/skruer og div, og sparklet over flesteparten av skruene som hadde små forsenkninger etter første sparkel.

FruM i full sving (i dag med ferskt bilde :eek: )

nFbl1HO.jpg

Ikke er hun dårlig til å beregne sparkel heller 0__0 2x15kg bøtter per strøk, rimelig akkurat! (flinke snekker/maler-jenta si det) så 60kg sparkel til sammen :D

bP94Ov5.jpg

Så var det isoleringen av "fuglekassa" da, jeg bare kjørte på med isolasjon jeg, da jeg ikke trur det er så farlig med den plasten, er vel bare for å hindre kondens på røret dette her. Kassa blir limt med tec7 rund baut og skrudd, så platene går ingensteds så her kan det bare "basses" :p

IHfxeZu.jpg

b3ZGIJm.jpg

Til slutt litt sparkel for å gjevne ut kantene, blir pusset gjevnt og fint, så glassfiber utenpå

S7VBWzg.jpg

Da ser det omtrent slik ut, nå satte vi inn en til 300w halogen stålampe så det blir godt og varmt innpå der. Vi gir det til tirsdag før vi pusser dette nå.

Hbru266.jpg

N5Sw7ta.jpg

Så da er planen vidre:

Mandag: Rydde og evakuere alt annen enn gardintrappa og pussemaskin. (Har lært denne gangen :rolleyes:)
Tirsdag: Puss puss så får du en suss
Onsdag: Ditto
Torsdag: Tapetsering
Fredag: Tapetsering
Lørdag: Handlerunde, "stereo"-Skjenk, maling, lister og matrial til å bygge lerrettsrammevegggardinholderramme.

Ingen tvil, her nærmer vi oss oppløpssiden snart.

Noen som vet hvordan eller hvor jeg burde kjøpe molton (svart) til gardiner for "blending når filmformatet ikke er 2.35:1?
Får man molton i no lignende ferdigsydd gardinhøyde?

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Hei.
Ang. maling og glansgrad tror jeg nok at en glans på 15 blir noe "blank". Jeg har selv malt med og anbefaler lady pure color(glans 01) som er helt suveren maling! Er heldig og har en svoger i Jotun:)
Når det gjelder slette vs. profilerte MDFplater hadde jeg utvilsomt valgt slette da jeg personlig ikke liker panel "looken" og slette vegger eller en tøff tapet er mer "kino":)
Jeg har snakket med en del tømrere ang. green glue og har kommet frem til at den har marginal effekt og står IKKE i forhold til prisen! Jeg tror de pengene kan brukes mye mer fornuftig! Jeg droppet den selv og angrer ikke et sekund:)
Dette er jo bare mine meninger men håper de var til hjelp:p

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Hei.
Ang. maling og glansgrad tror jeg nok at en glans på 15 blir noe "blank". Jeg har selv malt med og anbefaler lady pure color(glans 01) som er helt suveren maling! Er heldig og har en svoger i Jotun:)
Når det gjelder slette vs. profilerte MDFplater hadde jeg utvilsomt valgt slette da jeg personlig ikke liker panel "looken" og slette vegger eller en tøff tapet er mer "kino":)
Jeg har snakket med en del tømrere ang. green glue og har kommet frem til at den har marginal effekt og står IKKE i forhold til prisen! Jeg tror de pengene kan brukes mye mer fornuftig! Jeg droppet den selv og angrer ikke et sekund:)
Dette er jo bare mine meninger men håper de var til hjelp:p

Jeg er også enig liker veldig looken av helt glatte, også med tanken på at det ikke blir likt resten av huset :p
Hmm da er spørsmålet, skal man satse på disse dobbelt så dyre platene, og heller evt matte ned platene med klarlakk eller maling? er det mulig eller ender jeg med å male hele uansett?
Siden fargen var helt perfekt i følge hva jeg ønsker, jeg har heller ikke sett så mange føre glatte mdf plater.

Angående GG så var dette intressant info :), hva skal jeg da ha mellom lagene? hva gjorde du?

Dine meninger er veldig til hjelp, veldig mye lettere å komme frem til noe da man har noen andre og dele tankene med :D