Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Jeg prøvde meg på sketchup under planleggingen men hadde hverken tålmodighet eller nerver til det:p Du derimot ser ut til å mestre det med glans:)
Jeg hadde alle planene i hodet og målte og tegnet på gulvet slik at jeg kunne lettere se det for meg. Som du sier det er lett å bli lurt av skisser og datategninger:eek:

Hehe ja, nå er det så lenge siden jeg var inne i sketchup at jeg er redd for og prøve igjen ;P

Jeg er vel en liten hybrid av deg jeg da, da jeg også har det meste i hodet, pluss at jeg gikk steget å prøvde sketchup, men det tok jommen meg tid,
så den tiden kunne jeg vel i stedet bruk oppe :p og nå skal jeg i tillegg tilføye en vegg så da gjør jeg det med tommestokk og blyant i stedet :D

Hvor bredt har du med flatt tak ca, var det 106" du fikk lurt opp mellom skråtaket ditt?

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Blir bra det her! Min erfaring med Pure Color er at det er ganske lett å få skjolder. Jeg brukte rull, type Jotun grønn, Beckers Elegant (matt svart) farge. Sikkert ikke vanskelig å finne ut hva som er en bra måte å påføre malinga på. Har nettopp sparklet gipsskjøter i garasjen. To lag med Biltema medium sparkel. Den synker ganske mye, og jeg burde hatt ett lag til for å få overgangene usynlige. Ikke så farlig i garasjen, men det synes når malingen rulles på.

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Jeg husker ikke helt tror stjernehimmelen er ca. 120cm bred,kan måle imorgen.
Jeg klarte ikke mer en 100" ,større en det hadde kommet for nært gulvet. Jeg har lyst på litt større lerret(mye vil ha mer) så jeg leker litt med tanken på å kutte hjørnene på et større rammelerret eller bare lage et fra grunnen selv!?

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Har du prøvd noen andre matte malingsmerker som er bedre evt?
Er det en teknikk for å ikke få det skjoldete?

Beckers Elegant er den 01 glans?

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Jeg husker ikke helt tror stjernehimmelen er ca. 120cm bred,kan måle imorgen.
Jeg klarte ikke mer en 100" ,større en det hadde kommet for nært gulvet. Jeg har lyst på litt større lerret(mye vil ha mer) så jeg leker litt med tanken på å kutte hjørnene på et større rammelerret eller bare lage et fra grunnen selv!?

Hehe jeg ser den mye vil ha mer, jeg havner vel i samme dilemma tenker jeg, aller mest ønsker jeg meg buet 2:35:1 i 114" eller 129", men det er jeg meget sikker på ikke vil passe inn uten at det havner på gulvet :(

Ja hvis du kutter hjørnene så vil du jo fort spare en del cm, lage et selv vil jo sikkert funke det også, men kan vel se for meg det blir litt utfordrende å lage det å ha minimalt med øvre hjørner men fremdeles sterkt nok til å spenne duken :confused:

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Etter litt brianstorming med fruen, fant vi ut at planen vi hadde opprinnelig med å bygge ventilasjonskasser opp langs veggen på begge sider av rommet for inn og ut luft REF:gul linje på tegningen under.

jENEVySl.png

På disse bildene ser man litt bedre hvordan de boksene evt ville sett ut, at de går opp langs skråtaket, opp til taket og avslutter i motsatt skråtak, med to ventilasjonsmunninger under.

HJmby.jpg

Som vil bli mye bygging av noe som også vil bli vanskelig å sparkle, men også kanskje problematisk mtp lyden, for ikke snakke om at det vil se mindre pent ut kanskje. Fordelen med den gule over var jo at utluften taes fra helt i toppen av taket der varmluften samler seg.
Derfor kom vi heller opp med en mye enklere løsning som ble litt "hvorfor gjør vi ikke bare sånn"!

Så inn luften som er passiv blir værende det samme, men utluften blir å gå via boden og opp til toppen av veggen, før den tar en 90 grader inn i kinorommet, hvor den får fatt i den varmeluften helt opp til taket :D

De rosa blobbene er to spiro lydfeller, da jeg ved et uhell bestilte to, så da får jeg vel bare bruke de:rolleyes:

rZgUrnSl.png

Noen som har noen tanker eller tommler opp angående dette? (den som tier samtykker ;) )

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Jepp da var det på tide med en liten oppdatering, jeg snakket om tidligere at jeg burde måle tingene live for å se om de virkelig passer eller ikke,
etter jeg fikk tømt ut det meste fra kinorommet og flyttet det andre ned til vindus veggen
så var det klart for litt planlegging MYE tenking og en del tusj tegning på gulvet :)
noe jeg også prøvde og ta bilder av med telefonen men det ble jo bare dårlig,
så jeg brukte mine gode paint skills og enhancet strekene så det faktisk er mulig å se hva jeg har drevet med :p

Planen var altså:
1. finne ut hvor jeg skal plassere den døde veggen
2. finne ut om stolene vi ønsker oss passer fysisk (http://fnky-furniture.no/kinomobler/4-seter-kinosofa/american-4-seter-sort-skinn og en i 3 seter, bare uten sving)
3. finne ut maks størrelse på lerret og avstand
4. plassering av jukseveggen lerret skal henge i

så etter mye tenking osv endte jeg opp med dette (unskyld meg bildene, ikke akkurat stolt over dette, men bedre enn tekst annyhow :D)

Her ser vi da de på tenkte stolene vi ville ha, grunnen til vi har satt det litt bakfrem er fordi det er jo tross alt love seat i 4 setern, need i say more? :rolleyes:
Den brune streken er senter linje i rommet, og egentlig bare nyttig for meg da jeg tegnet :p
Det kan se ut som det er litt trangt ved 4 seteren og det stemmer jo også forsåvidt, men hva kan man gjøre :p
jHPL8jq.jpg

Her er da bilde av den falske veggen jeg har tenkt å sette opp, den endte da med 20cm i avstand fra ytterveggen, tiltenkt å bygge denne av 48x98 med 48x48 stendere satt i utakt (kan man si det?)
den veggen forran der igjen er den falske lerret veggen, denne setter jeg opp for jeg tenkte det er en fin måte å få mere luft rundt høytalerne på slik at de ikke står midt ute i rommet og langt fra lerretet,
den nederste røde streken er setekanten på stolene, og igjen senterlinja som egentlig ikke betyr så mye på de bildene her :p
IXFbcg3.jpg

da jeg har 106" lerret nå så har man jo kunne tenkt seg et større ett, jeg ble veldig optimistisk da jeg først startet, og fant til slutt ut at 120" som blir neste steget
blir ALT for stort, da skråtaket i såfall tillater meg kun og henge det 15cm over gulvet, og det blir vel noe lavt :p så da får det bli et 106" på meg i stedet, ikke akkurat ille det heller :p

Så avshop får inn nye dreamscreen med ekstra avtagbar maskerings skinner, så man kan få 2.35:1 noe jeg førte rett opp på ønskelisten.

phew, ja det var det jeg rakk i kveld, kom gjerne med innspill eller meninger, alt er foreløpig bare skrevet i tankene mine og med tusj på gulvet så mye kan endres enda :p

hoho husket å resize bildene i dag gitt, :cool:

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Fått gjort litt arbeid igjen da i helgen!

Skulle gjerne fått sparklet men tydeligvis er det så mange som skal sparkle Fermacell for tiden at alle er utsolgt for sparkelen.
Men har da litt av hvert annet å gjøre vel ;)

Dagen i går gikk bort til en handlerunde innom div byggvarer og Jula, trengte noe ventilasjonsutstyr, nytt sagblad til kappsaga, hullsag på 102mm og forlengerstang så vi kan lage hull til projektoren og litt annet smårask. I tillegg kom svigers innom for en vissitt, vips så gikk den kvelden.

Fant også ut lillafarge som falt i smak på byggsjappa, den nederste på denne prøven, den ser litt annerledes ut på bilde.

HR5DWxp.jpg

Jeg begynte med å rette opp feilen min jeg gjorde fra forrige dagen da vi sparklet, fikk alt for mye luftbobler under strimmelen, i tillegg så hadde jeg steder hvor det var for lite sparkel så endte med å rive opp strimmelen etter den var ferdig tørket.
Da ble det værende igjen en grop som må pusses ned føre ny strimmel kan på :rolleyes:

Før:

MkiMHyI.jpg

Etter:

UhIlYHC.jpg

Blir vanvittig støvete ja:

gnCOpJml.jpg

Vidre ble det akrylering og liming av skjøter i rommet, så det blir tett og fint med tanke på lyd og luft :p
Blir brukt Tec7 i mellom skråtaket og taket da det er et par steder der det er minimalt spikerslag på et par av platene pga downlightsboksene.

rNo4lYnl.jpg

NomMrfwl.jpg

Fruen pælmet alle restene av fibergipsplatene ut av vinduet, glemte ta bilde av dette så der gikk dere glipp av et skue :eek:
Ble i hvertfall rimelig ryddig etterpå, kun et bord med alt verktøy igjen på nå!

RsGssxJ.jpg

Forøvrig så fant jeg et superflott teppe på SkiBygg i går, selvom det var nesten dobbelt så dyrt som teppet fra byggmax så blir det avbestilling av byggmaxteppet, og antagligvis handel av teppe fra skibygg :eek:
Da byggmaxteppet er litt gambling med tanke på hvor bra det er og mangel av prøve, dessuten så ser det veldig pastell lilla ut fra bildene, og vi ønsker en mye dypere lilla på veggene.

I tillegg har nå begge fedre vært innom og delt sine erfaringer med sparkel og sprekker, også med tanke på mengden vibrasjoner i rommet, så har vi vel kommet frem til at det er lurt å armere med glassfiberduk. Så det hele blir sterkere og hvis da skjøtene våre sprekker litt opp under duken så blir jo ikke det synlig :cool:

Fant ut at maxbo fører en helt slett duk som er ferdig grunnet noe som er en super idè!

eYaNohA.jpg

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Dette blir et virkelig flott rom!
Hvor stor avstand har du fra fireseteren fram til lerretsveggen slik du har tegnet det opp nå?

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Wohooooo! Runda 50 000 Lesere takk for at dere følger med! o(〃^▽^〃)oo(〃^▽^〃)oo(〃^▽^〃)oo(〃^▽^〃)o

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Dette blir et virkelig flott rom!
Hvor stor avstand har du fra fireseteren fram til lerretsveggen slik du har tegnet det opp nå?

Ja håper på det da :)

Jeg vet jo ikke 100% pga nøyaktig hvor setet blir inne i den firkanten vet jeg jo ikke, men der jeg har gjettet meg frem til at det er (pluss brukt de reclinerene jeg har til ref) så har jeg fra hodet til lerret ca 2,60-2,70
Hva det er fra front på stolen er jeg litt usikker på nå, kan måle da jeg kommer hjem.

Har du tilfeldigvis recliner fra fnky?

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Hva det er fra front på stolen er jeg litt usikker på nå, kan måle da jeg kommer hjem.
Det er ikke så nøye. Jeg var bare nysgjerrig da jeg planlegger ny hjemmekino selv.
Har du tilfeldigvis recliner fra fnky?

Ja, jeg har American 3-seter. Den er myk og god å sitte i. Kvaliteten virker svært god. Jeg har kun ett ankepunkt, som jeg har kommentert i FNKY-tråden og andre steder tidligere, nemlig manglende nakkestøtte. Ryggen er litt lav uten egen hodepute. Jeg bruker et pledd som jeg har brettet sammen og har bak hodet. Da sitter jeg virkelig komfortabelt. Men det er jo litt styr å holde på med løse puter/pledd...

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Det er ikke så nøye. Jeg var bare nysgjerrig da jeg planlegger ny hjemmekino selv.

Ja, jeg har American 3-seter. Den er myk og god å sitte i. Kvaliteten virker svært god. Jeg har kun ett ankepunkt, som jeg har kommentert i FNKY-tråden og andre steder tidligere, nemlig manglende nakkestøtte. Ryggen er litt lav uten egen hodepute. Jeg bruker et pledd som jeg har brettet sammen og har bak hodet. Da sitter jeg virkelig komfortabelt. Men det er jo litt styr å holde på med løse puter/pledd...

Ah gøy du følger med, bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe :rolleyes:

Ah supert, jeg lurer på litt angående de stolene, om du gidder måle for meg :p
Hvor langt er det fra fremkant til ryggstøtta der du har rumpa?
Når du har vippet opp skammelen, og lener deg bakover, flytter hele stolen seg fremover da?

Jeg trur det nakkestøtte problemet er generelt for reclinere da det er det samme med de jeg har nå, har enten armene i kryss bak hodet eller evt en pute,
Det kommer jo også litt an på hvor høyt opp lerretet er også, noe jeg må lage "note to self" på da jeg har det litt høyere enn vanlig nede i kino kottet mitt atm.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Har hørt mye gode ord om den, og trur den blir en god merkbar oppgradering fra RC-62 :)
Om ikke annet så gjør den seg bedre i det nye 3x større rommet enn 62en har i dag!

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Ah supert, jeg lurer på litt angående de stolene, om du gidder måle for meg :p
Hvor langt er det fra fremkant til ryggstøtta der du har rumpa?
Ja, selvfølgelig kan jeg måle dette for deg :)

Når du har vippet opp skammelen, og lener deg bakover, flytter hele stolen seg fremover da?
Ja, hele sitteputa sklir fremover. Men om jeg husker rett, så vil den også bygge omtrent 10cm lenger bakover når den er lagt helt ned.

Jeg trur det nakkestøtte problemet er generelt for reclinere da det er det samme med de jeg har nå, har enten armene i kryss bak hodet eller evt en pute,
Det kommer jo også litt an på hvor høyt opp lerretet er også, noe jeg må lage "note to self" på da jeg har det litt høyere enn vanlig nede i kino kottet mitt atm.
Du har nok rett i at dette gjelder mange reclinere. Samtidig er det jo flere som har regulerbare nakkestøtter.
Jeg har også hørt rykter om at Fnky skal komme med en American-variant med nettopp regulerbar nakkestøtte. Dette er høyst uoffisielt og jeg har ikke hørt noe om når den eventuelt kommer.
Dette er veldig spennende. Jeg håper det isf vil bli mulig å oppgradere eksisterende American, dvs kjøpe nye løse rygger.

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
For en dag!

Først mailing med skibygg og fått ordna bestilling på lyddør, som jeg enda ikke helt vet når ankommer, men har da "god" tid enda :eek:

Fått hentet litt utstyr, inkl juvelen i kinoen! Selveste projektoren med full proffkalibrering av den godeste Gorm!
Det gledes så mye til å se den første filmen på den altså *dreeewwwlll*

Men ja jeg stakk rett på AvShop etter jobb da jeg fikk melding om at projektoren var klar!
Var ikke glad i det heletatt.... neida :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

WGQ1D2zl.jpg

MNFpCNdl.jpg

Fikk henne jommen til å lette litt på skjørte også gitt, før fruen sa strengt at den måtte pakkes anstendig ned igjen, ingen morro før kinoen er ferdig :eek:

f2aRX4al.jpg

Så stakk jeg innom maxbo for å kjøpe slettvegg-glassfiber-forsterker-tapet-duk-rull og rikelig med liiiim samt to rulle-sett, fruen insisterte på å få gjøre alt mulig, så sånn ble det selvfølgelig :rolleyes:

På skibygg hentet jeg 100mm lyddemper og avtreksvifta av ny type som flexit nettopp lanserte, så det blir spendene, i tillegg en kort 90 grader bend som de også bestilte da de bare har langbend i butikken.

Q4sMSEQ.jpg

m4nmE9D.jpg

Gikk også innom teppeavdelingen på byggern og snappa ett bilde av det nye nye teppet vi bestilte i går, (vi avbestilte byggmax som sagt=)
Vanskelig å få riktig farge på kameraet, men denne vinkelen ble det likest virkeligheten. <3 lilla <3

PUgw52M.jpg

Så gikk vi i gang med selve byggingen da, var jo å kjøpte en ny bøtte med Fermacell sparkel etter at alle var utsolgt for det (selv leverandør)
Skibygg fikk inn ny ladning i går så da var det førstemann til mølla :cool:.
Fruen sparkla så kladdene fløy, naturtalent av en sparkler (bedre enn meg i hvertfall =)

kKQgJD8.jpg

I mens så fant jeg et par med Klipsch RB-61 mk1 på finn.no som jeg veldig trenger til mine bakhøyttalere, klarte hale i land det vinnende budet der innimellom mens jeg drev å fuga\(^ ^)/\(^ ^)/
Bare å håpe posten behandler disse pent på vei nedover!

IX9AXKn.jpg

Bilder av fuginga ble litt sånn meh, det var det samme som sist, fulgt alle skjøter rundt om, og fyllt med akryl, og dratt over med sparkelspade for å få en fin kant. Ellers fuga jeg også rundt alle elboksene i rommet, tenkte jo tettere jo bedre :p

Før:
eYMCRYU.jpg

Etter:
U5ie67c.jpg

Jeg måtte også få limt ventilasjonsrøret for innluft, da det ikke er helt i vater, så frem med reodor felgen teknikker (selvom fruen tilbydde seg og holde røret mens limet tørka, hehe) man tager vad man haver! og stapper inn tec7 min nest beste venn <3

E0FZMy3.jpg

Phew! Det har da skjedd litt i dag gitt :cool:
Da er i hvertfall første sparkellag 100% ferdig inkl fuging.
Nå er det rett i køya og lese litt bok!

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Ja, selvfølgelig kan jeg måle dette for deg :)

Ja, hele sitteputa sklir fremover. Men om jeg husker rett, så vil den også bygge omtrent 10cm lenger bakover når den er lagt helt ned.

Du har nok rett i at dette gjelder mange reclinere. Samtidig er det jo flere som har regulerbare nakkestøtter.
Jeg har også hørt rykter om at Fnky skal komme med en American-variant med nettopp regulerbar nakkestøtte. Dette er høyst uoffisielt og jeg har ikke hørt noe om når den eventuelt kommer.
Dette er veldig spennende. Jeg håper det isf vil bli mulig å oppgradere eksisterende American, dvs kjøpe nye løse rygger.

Okei, jeg prøvde lese på fnky siden i går når jeg målte og der sto det at den bygger 60 cm fremover, men er det når du har lagt ned ryggen osv også?

Ah men det hadde jo vært supert om det ble noe av, får vel bare følge med da :)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Kjørte i gang med litt pussing av første sparkellag i dag, fik heldigvis låne planslipern til fattern, så det gikk unna.

o2i4xVrl.jpg

Fikk vel tatt 70-75% av rommet, bare taket og ene skråtaksiden igjen, kjenner det i fiskebollene etter skråtaket ja :p
Ble rimelig støvete! :eek::eek: jeg skal vel ha rimelig brunsvart hår egentlig :p

yUM3FCol.jpg