Maskering av falsk vegg

splatt

Medlem
29 Sep 2003
378
0
16
Holder på med nytt kinorom, og har laget meg falsk vegg. Maskeringen av denne rundt lerretet blir 30 cm på hver side, 48 cm under og 35 cm over. Jeg har valgt 6,5mm kryssfiner til dette, som skal kles i sort molton (se bilde under for å få en idé om hvordan jeg har gjort det). Det jeg lurer på er om jeg kan bruke hele plater uten at dette vil på virke lyden i noen grad? Tenker kanskje spesielt på lydbølger som kommer fra høyttalere og subber bak lerretet. Om dette blir problematisk, så kan jeg enten skjære bort alt i midten av platene, men da er jeg redd det blir veldig skjørt. Eventuelt tenker jeg å bore større hull (30-60mm) med passe mellomrom.

Noen som har erfaringer/innspill rundt dette?
Falsk vegg.jpg

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
89
25
18
Noen kjappe.
- Ulempen med hele plater er refleksjon mellom bakvegg og maskeringsplatene (i hulrommet bak lerrett). Dette kan motvirkes helt/delvis ved å lyddempe hulrommet.
- 6,5mm er tynne plater, og det vil muligens være behov for avstivende stendere på tvers av de stående som platene festes i (kubbing).
- Du bruker 48*48 som stendere. Det er liten stivhet i 48*48 som øker risikoen for vibrasjon i platene.

Har du vurdert å droppe platene og stifte/lime molton direkte på stendere? I tilfelle trenger du kubbing for å avstive slik at du ikke bøyer stendere når du strekker molton.

splatt

Medlem
29 Sep 2003
378
0
16
Blir høyttalerene stående bak disse panelene så vil det påvirke lyden.
Nei, høyttalerne skal bak lerretet

Noen kjappe.
- Ulempen med hele plater er refleksjon mellom bakvegg og maskeringsplatene (i hulrommet bak lerrett). Dette kan motvirkes helt/delvis ved å lyddempe hulrommet.
Det var jo akkurat dette som var spørsmålet; påvirker det lyden eller ikke. Siden jeg ikke fikk noe svar på lang tid, så måtte jeg bare følge magefølelsen på dette, og har siden tatt hull i midten av platene.
- 6,5mm er tynne plater, og det vil muligens være behov for avstivende stendere på tvers av de stående som platene festes i (kubbing).
Dette har jeg også fått erfare. Men hovedproblemet med tynn kryssfiner er at det slår seg noe helt for j"¤# etter noen dager innendørs! Den ene lange platen som vises på bildet bøyde seg veldig mye i lengderetningen, og er helt umulig å temme. Har forsøkt å lage en ramme på baksiden av stående 1"x2" som passer inni ramma den skal sitte på. Det fungerte fint først, men etter et par døgn hadde spennet i kryssfineren klart å bøye ramma, så den er ca like bøyd som før jeg begynte.
- Du bruker 48*48 som stendere. Det er liten stivhet i 48*48 som øker risikoen for vibrasjon i platene.
Dette tenker jeg ordner seg når jeg spenner molton rundt platene. Tanken er at denne skal strekkes så langt på baksiden at den blir liggende mellom plate og stendere.
Har du vurdert å droppe platene og stifte/lime molton direkte på stendere? I tilfelle trenger du kubbing for å avstive slik at du ikke bøyer stendere når du strekker molton.
Jeg har ikke tenkt på dette, da hele poenget med platene er at de skal fungere både som falskvegg og maskering av lerret. Men planen nå er å skaffe til veie 7mm MDF-plater. Disse burde ikke slå seg. Men jeg kommer nok til å bruke ramme bak på disse, og muligens bruke denne som innfesting mot stenderne vha. friksjon mellom stender og ramme. Fungerer nok bedre enn magneter som jeg har forsøkt, og som så langt har vært stort sett ubrukelige.