Male taket grått....er det godt nok?

OMF

Medlem
15 Mar 2006
197
0
16
Hei,

Har planer om en oppgradering av bildedelen av hjemmekinoen.

Har i dag JVC D-ILA X-5900 på et 136 tommer tab-tension lerret (V65 duk).
På sideveggen har jeg et gardinsystem hvor jeg kan dekke sideveggene med sorte gardiner (Dette er standard gardiner fra en kjedebutikk=

Taket er derimot hvitt i dag. Har systemhimling med Eccophon hvite takplater. Og har nå fått aksept fra min bedre halvdel til at vi kan male taket mørkere - og da står valget litt mellom en grå farge og helt sort. Dette er jo et rom som også brukes av resten av familien, og vi ønsker ikke at folk skal rynke på nesen når de kommer inn - vi ønkser at det skalse bra ut.

Funker det med en gråfarge i taket - eller må det bli svart for at man skal få utbytte på bildesiden..?

Mvh
OMF

Vedlegg

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.259
144
63
41
www.avforum.no
Første meteren eller så er alltid mest kritisk, så får du lurt deg til å kjøre den delen sort og helt matt vil du dra store fordeler bare der. Dernest er det jo alltid slik at jo mindre refleksjon du får tilbake på lerretet, jo bedre, men den første meteren er altså den mest kritiske her... Skal du heller gå for noe grått er det da lurt å velge en så mørk gråtone som mulig samt så matt som overhode mulig. Eventuelt kunne du jo vurdert å bygge en moltondekket absorbent første metere i himlingen på type 5cm, så slår du to fluer i én smekk og får inn litt ekstra absorbsjon i rommet...

• Like
Reactions: Toroluf

OMF

Medlem
15 Mar 2006
197
0
16
Takk for tips.

Det blir nok samme farge i hele taket og ikke noe molton.