Made in Japan

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Japan er som alle vet i krise, og når de har fått kontroll på atomkraftverkene og ryddet opp etter tsunamien vil den økonomiske krisen ramme dem. Her kan vi bidra, nettopp ved å velge japansk når vi skal handle HIFI neste gang.
Så kommer det store spørsmålet; mange av de japanske merkene har vel det meste av sin produksjon i andre land, som Kina og Korea, så det hadde vært interressant med litt informasjon om hvilke merker/produktserier som er "Made in Japan".

Her håper jeg flest mulig vil dele sin kunnskap, så skriv innlegg i denne tråden, karar og kvende!

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.218
0
0
Selv om en del er "Made in China", så inneholder de ofte komponenter fra Japan. Minnebrikker fra SanDisk er produsert i Japan. Det er vanskelig å få oversikt over slikt, men hvis man holder seg til Japanske selskaper så går i alle fall profit-ten tilbake til Japan.

Edit: så koffert formuet tenker da.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Japanske merker (som jeg kommer på i farten):

Onkyo
Marantz
Hitachi
Sharp
Sony
Panasonic
Yamaha
Teac
Pioneer
Denon
Rotel

yazfat

Medlem
7 Aug 2005
119
0
0
51
www.yazfat.com
I 1995 var det et jordskjelv i Kobe, Japan. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så minnes jeg at prisene på ram (minne) steg til det dobbelte.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
yazfat skrev:
I 1995 var det et jordskjelv i Kobe, Japan. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så minnes jeg at prisene på ram (minne) steg til det dobbelte.
Husker det der, men da var det vel omtrent den eneste RAM-produserende fabrikken i hele verden som brant, så det samme vil ikke skje denne gangen da vi nå har en globalt spredt produksjon innen hifi.

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.218
0
0
Kan bli knapphet på deler og komponenter nå også, det er rasjonering på viktige innsatsfaktorer som strøm. Arbeiderne kommer seg ikke på jobben en gang. De reaktorene som sliter nå kommer sannsynligvis aldri i drift igjen uten svært omfattende reprasjoner. Leste at de reaktorene hvor det ble pumpet inn sjøvann, der var det allerede "game over" for de reaktorene.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
De kommer til å slite i lang tid med kraft. Det verste en atomreaktor vet er et overbelastet strømnett, så de må nok rasjonere til kapasiteten er gjenoppbygd.
Pussig egentlig, at de skal være så utsatt at de ikke fikk i gang dieselmotorene som skal drive kjølepumpene. Høres nesten litt banalt ut. Får meg til å tenke at kanskje de russiske reaktortypene er tryggere enn hva vi skal ha det til i her i vesten, i Tsjernobyl måtte tross alt et ganske dristigt eksperiment til for å få det til å gå galt.

buzzlight

Medlem
21 Apr 2006
3.206
0
36
42
Har akkurat kjøpt meg en Onkyo tx-nr3008, visste ikke at det merket var fra Japan.
Da har jeg bidratt litt da;)

Utrolig trist det som har skjedd:(

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
buzzlight skrev:
Har akkurat kjøpt meg en Onkyo tx-nr3008, visste ikke at det merket var fra Japan.
Da har jeg bidratt litt da(
Flinke du :)
Kostbar den, bidratt så det gjør monn du da!

FV.

Medlem
2 Apr 2007
460
0
0
Hva med å utsette kjøpet og heller spytte et par tusenlapper direkte inn i nødhjelpsarbeidet?

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
Prisverdig tiltak, men situasjonen er ufattelig og konsekvensene enorme for hele det Japanske folket. Det de trenger mest av alt nå er nødhjelp.

Istedetfor å tenke "kjøp japansk" ved neste oppgradering, så gi heller beløpet du hadde tenkt å bruke på oppgradering til en veldedig organisasjon som yter nødhjelp; RødeKors, Leger uten grenser, Kirkens nødhjelp og slike.

På sikt, dvs din neste oppgradering etter den forestående, den kan godt gå ved å kjøpe et "Made in Japan" produkt.

edit: FV kom meg i forkjøpet....

HoPPe`S

Medlem
22 Mar 2009
6.399
0
0
AV-Fallet skrev:

Onkyo
Marantz
Hitachi
Sharp
Sony
Panasonic
Yamaha
Teac
Pioneer
Denon
Rotel
Flere av disse merkene hadde jeg aldri trodd skulle vært produsert i japan.

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.957
1
0
Nettopp sett The Pacific hvor det forventes at vi jubler over drepte japser i hopetall. Så kom tsunamien, og nå forventes at vi sørger over drepte japser i hopetall. Hva blir det neste?:confused:

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
Noen som vet hvor mange som døde av den tsunamien/jordskjelvet som var i indonesia for noen år siden, i juletider krevde?

erys

Medlem
18 Des 2006
1.820
0
0
AV-Fallet skrev:

Onkyo
Marantz
Hitachi
Sharp