Må jeg kjøpe ny receiver til 4K projektor?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
62ern tror jeg nok går bra, men 64ern er en del større og jeg ser noen eldre på Finn som det står 200W bak. 64ern kan være aktuell om jeg kommer over en til bra pris, men vil tro 62ern duger for meg også.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.819
84
48
62ern tror jeg nok går bra, men 64ern er en del større og jeg ser noen eldre på Finn som det står 200W bak. 64ern kan være aktuell om jeg kommer over en til bra pris, men vil tro 62ern duger for meg også.
Nå gjetter jeg, men jeg tror 200watt er maksimalt. For å vite det du lurer på så tror jeg du må søke minimum, eller kontinuerlig?

Og det er vel bare en pekepinn, det viktige er ohm og følsomhet.

Men jeg er ikke ekspert, så håper noen som har mer peil melder seg.

Jeg har også lyst på en sånn stor Klipsch Center, men ja den trenger nok litt mer effekt.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.819
84
48

Her snakker de om dette, jeg skulle gjerne også hatt en sånn. Men den bruker nok mer watt ja.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Det var en bra tråd om temaet ja. Da tror jeg ikke jeg trenger å avskrive RC-64 heller. Må isåfall bli en eldre modell til god pris eller en RC-62.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.427
6
38
Størrelsen på høytaleren betyr ikke at man trenger mer effekt selv om det kan virke intuitivt. Det er stort sett slik at et større element har en bedre kobling til luft en enn et lite et. Feks RC64 II har en sensitivitet på 98dB @ 2.83V / 1m. Hvis man sitter 3 meter unna og skal ha 105 dB i lytteposisjon så trenger man 90W med 3dB forsterker margin. 5 meter er er 250W. Ta bort de 3dB og man er nede i 125W på 5m. RMS og peak rating har med hvor mye høytaleren tåler ikke hvor mye den trenger for å nå et vist lydnivå. Begge deler må tas med i vurderingen ved valg av høytaler og forsterkere til et hjemmekino annlegg.
Har man et stort rom og ønsker å tilfredstille "kravet" om 105dB på 7m vi man trenge at en høytaler med 98dB følsomhet klarer 246W RMS, det gjør ikke RC-64 II.

• Like
Reactions: Danke and KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Jeg endte med å kjøpe en RC-64II på finn.no (6000kr) :) Jeg heller egentlig mer mot bildedelen, men tenkte at center er den viktigste høyttaleren i systemet og den centeren jeg hadde (RC-52II) var ganske god, men litt under frontene (RB81II), og litt dumt ettersom stemmer med mere kommer hovedsakelig derifra. Har ikke testet mye enda og har ikke gjort meg en klar formening om hvor mye bedring oppgraderingen har gjort. Gleder meg til å teste mer :)

Vi er ikke ofte på offentlig kino, men her om dagen var familien på premieredagen av den andre Askeladden filmen. Vi likte både den første og den andre. I en stor kinosal er lyden stor, ikke nødvendigvis veldig høy, men lyd fra front oppleves stor. Jeg regner med det er en kombinasjon mellom mye flott og stort utstyr og stort kinosal-rom med akustikk og kalibrering. Er det mulig å simulere en sånn type lyd i en bitteliten kino hjemme? Type innstillinger i receiver som gir følelsen av svær sal og store stemmer osv.? Eller trenger man det heftigste av receiver/forsterker og helst et gigantisk rom?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.819
84
48
Jeg endte med å kjøpe en RC-64II på finn.no (6000kr) :) Jeg heller egentlig mer mot bildedelen, men tenkte at center er den viktigste høyttaleren i systemet og den centeren jeg hadde (RC-52II) var ganske god, men litt under frontene (RB81II), og litt dumt ettersom stemmer med mere kommer hovedsakelig derifra. Har ikke testet mye enda og har ikke gjort meg en klar formening om hvor mye bedring oppgraderingen har gjort. Gleder meg til å teste mer :)

Vi er ikke ofte på offentlig kino, men her om dagen var familien på premieredagen av den andre Askeladden filmen. Vi likte både den første og den andre. I en stor kinosal er lyden stor, ikke nødvendigvis veldig høy, men lyd fra front oppleves stor. Jeg regner med det er en kombinasjon mellom mye flott og stort utstyr og stort kinosal-rom med akustikk og kalibrering. Er det mulig å simulere en sånn type lyd i en bitteliten kino hjemme? Type innstillinger i receiver som gir følelsen av svær sal og store stemmer osv.? Eller trenger man det heftigste av receiver/forsterker og helst et gigantisk rom?
Jeg synes film er mye bedre hjemme. Har opplevd masete gjester, ansatte som stiller projektor ut av focus eller for høyt. På en stor kino.

Det kan være bra opplevelse på kino, men det avhenger av ting.

Med Subwoofer og romkorreksjon så er det gøy med kino hjemme, kan jo justere ting etter ønske og om noen skal ha mer popkorn eller på toalettet, så kan man trykke pause. :)

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Men det finnes ikkenoe type ¨big room¨ setting i receiver eller noe sånt? Type nesten litt mer ekko. Jeg har både en del demping og diffusjon hjemme i det lille rommet, men selv uten det ville det nok ikke blitt mye stort rom ekko.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.819
84
48
Romkorreksjon hjelper, men du må fortsatt ha grei plassering av høyttalere, og et tålig heldig rom.

Jeg vet ikke hvordan du har det hjemme, ekko med romforbedringer høres ikke så hyggelig ut.

Om du viser et bilde eller tegning så er det enklere å forstå.
Ikke noe ekko her, fult møblert med myke ting og riktig plassering.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Yamaha receivere har mange varianter av rom som kan legges til.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Har den valg som imiterer lyden du vil få i f.eks. stor konsertsal og lignende?
Jeg er forsåvidt innenfor 50 dager hos Elkjøp. Hvor høyt opp i modell må man hos Yamaha for å få en bra receiver? Har et ganske lite kinorom. 106" lerret rammelerret fyller rommet helt ut inkl. at døra er montert på skrå for å få plass.

Nå har jeg jobbet litt mer med kalibrering av lyden. Først auto med mikrofon og etterpå en god del justeringer etter hva jeg selv synes høres bedre ut. Hørte også et par ganger et lydspor som gikk over alle frekvenser. Mener det var en dipp rundt 70Hz. Vet ikke hvor viktig dette området er for kinolyd? Ikke så mange stemmer som går ned dit? Har satt crossover på front og center til 70Hz.

Må uansett si lyden har blitt utrolig bra nå og etter å ha kalibrert litt selv merker jeg et stort løft med RC-64II vs RC-52II.

Men hadde vært gøy å testet noe som imiterer storsalen i en offentlig kino :)

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Er det Cinema DSP hos Yamaha som er funksjonen som imiterer ulike rom? Har alle Yamaha receivere denne, eller må man opp på dyrere modeller? Fungerer det bra?

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
Cinema dsp på standard kan du teste,så gå inn i menyen til cinema dsp og øke størrelsen på rommet/sette mer reverb i millisekund,da vil følelsen av og sitte i et større rom komme mer.
Ellers er det vel større høyttalere type 18-24" med tilhørende horn,flere og større subwoofere som gir kino følelse.
Du kan skaffe flere subwoofere og sette xover høyere opp,det vil hjelpe på og få mere fylde og slam høyere opp i frekvens for og hjelpe på høyttalere som er mindre enn type store kino høyttalere.

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Hvor høyt opp bør jeg sette crossover da? Centeren RC-64II skal gå fra 59Hz og jeg satt den 10 over til 70Hz. Bør jeg heller gå opp til 80 eller kanskje 100-120Hz?

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
Du kan prøve fra 80Hz og oppover ja,deler du nærmere 120Hz vil du få mer fylde og slam fra center lyden og alle andre høyttalere som deles så høyt.
Bakdelen med det er at dersom man har bare en subwoofer så kan det bli lettere å høre hvor subben er plassert,har man 2 subber i front blir det bedre og dele høyt da det ikke blir så lett og høre at all bass under xover kommer fra en side,men heller jevnt fordelt i front.
Bass under 80Hz er ikke så retningsbestemt,den stråler ut alle veier,over 80Hz la oss si 120Hz er litt mer retningsstyrt,så det er lettere og høre hvor bassen høyere i frekvens enn 80Hz kommer fra.

Sist redigert:

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
37
avforum.no
Skal teste mellom 80 og 100Hz når jeg kommer hjem i kveld. Har kun 1 sub (SVS) i bakre venstre hjørne bak sofaen. Har ikke plass i front. Iforhold til romstørrelsen føler jeg 1 burde holde også med tanke på naboen i vertikaldelt tomannsbolig, selv om rommet er lydisolert.

Vil 2 subber riste mer eller mindre i hele huset enn 1? Kanskje 2 gir bedre lyd i lytteposisjon og at man derfor kan lavere ned i volum og dermed mindre resonans i vegger som sprer seg i hele huset?

Som nevnt over her om at svære horn gir følelsen fra en større kinosal, så høres det veldig rett ut. Mye fylde i de frekvensene over bass. Kjenner jeg blir litt gira på å teste Yamaha. Var innom Elkjøp 1min før stengetid i dag, men de hadde ingen Yamaha inne på lager akkurat der. Kjøpte også et teppe på Jysk til å ha mellom front og sofaen. Resten av rommet er brukbart behandlet, men ikke gulvet. Er liksom så nære at når jeg løfter opp føttene så er det ikke noe gulv som reflekterer mot meg, men skader kanskje ikke med et teppe uansett.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
To subber vil nok gi litt mere lyd/støy over til naboer enn en sub,ikke voldsomt mye mer men litt.
Som regel med to subber kontra en sub så justerer man lydvolumet slik at totalen av de to er samme dB nivå som med en.De jobber lettere fordi to subber gir +6dB headroom i forhold til en sub,men man justerer volumet på de så de to i lag spiller like høyt i dB som med en.
Deler du på 100Hz kan gå bra det,ikke sikkert det er høyt nok i frekvens til at du merker lett hvor lyden fra subben kommer fra,bare prøv deg frem hvor grensa går før du synes det er for lett og pinpointe bassen til subben.

• Like