Må jeg kjøpe ny receiver til 4K projektor?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Skal kjøpe 4K HDR projektor og Panasonic UB420 UHD Blu-ray-spiller. Har en Onkyo TX-NR616 receiver som jeg tror er rundt 7 år gammel. Må denne byttes ut eller vil jeg kunne kjøre passthrough uten tap av kvalitet på denne? Eventuelt bildekilder med hdmi direkte til projektor og egne kabler til receiver for lyd? Og da de gamle kablene jeg har til receiveren og nye bedre kabler til projektor?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48
Skal kjøpe 4K HDR projektor og Panasonic UB420 UHD Blu-ray-spiller. Har en Onkyo TX-NR616 receiver som jeg tror er rundt 7 år gammel. Må denne byttes ut eller vil jeg kunne kjøre passthrough uten tap av kvalitet på denne? Eventuelt bildekilder med hdmi direkte til projektor og egne kabler til receiver for lyd? Og da de gamle kablene jeg har til receiveren og nye bedre kabler til projektor?
Nei du behøver ikke ny receiver. Panasonic har to HDMI utganger. Du bruker 4k til projektor og HDMI nr 2 til Onkyo lyd.

For å kjøre 4k lang til projektor 8-10m trenger du en bedre Uhd HDMI.

Supra er relativt rimelig, Monster er vel ikke så dyr heller, eller Argon.

Jeg hadde kjøpt Supra eller Argon er rimelig og lett tilgjengelig, må du ha Optisk HDMI så er nok Supra rimeligst.

På 8m tror jeg ikke du trenger optisk HDMI, men over det så kanskje.

Du kan prøve med det du har først.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Supert! Takk skal du ha for svar! Da prøver jeg dette først med samme receiver. Skal se litt på Supra og Argon.

Hva om jeg skaffer en Apple TV 4K eller Altibox? Da blir det kanskje vanskeligere å få lyd uten å gå gjennom receiver?
Antar Panasonicen ikke har apper for f.eks. NRK og TV2?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48
Supert! Takk skal du ha for svar! Da prøver jeg dette først med samme receiver. Skal se litt på Supra og Argon.

Hva om jeg skaffer en Apple TV 4K eller Altibox? Da blir det kanskje vanskeligere å få lyd uten å gå gjennom receiver?
Antar Panasonicen ikke har apper for f.eks. NRK og TV2?
De fleste streamere har digital lyd coax og eller optisk da kan du bruke det til enkel 5.1 surround og HDMI til 4k

Min Android 4k Streamer har feks mini spdif ut ved siden av HDMI.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.077
80
48
52
Jessheim
Skal du benytte flere kilder, så er absolutt fornuftig å bytte receiver. Du ønsker ikke å bruke alternativ lydutgang på 4K mediaspillere, for det betyr tidvis kraftig nedgradering av lydsporet.

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.357
0
36
Stikkord her for 4K fra Blu-ray, samt tjenster som f.eks. Netflix, blir vel HDCP 2.0-støtte for alle leddene i kjeden for at 4K-oppløsning skal tillates (og HDMI 2.0-støtte for båndbredde nok for 4K@50/60).

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
299kr for 10m, det var billig. Er det merkbart bedre med kabler til 10X prisen tro? Håper at enten Bluray-spilleren eller projektoren kommer med en kort HDMI-kabel så jeg kan teste med Blu-ray 4K spiller i nærheten av projektoren før jeg skaffer 10m kabel.

NRK og TV2 fra gammel Apple TV er uansett ikke i 4K, kanskje jeg ikke treger bytte til Apple TV 4K. Da kan jeg kanskje bruke min Darbee Darblet også. Netflix og Youtube skal Panasonic UB420 klare. Klarer den det like bra som Apple TV 4K tro?

På sikt burde jeg nok byttet ut receiver også.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48
Ja det er billig, hører den skal fungere bra av andre også.

Hadde vært kult å stress teste den litt.. for å se om den tar alt...

Det er vel bare å heve kjøp om den ikke funker.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.427
6
38
Hvis ikke jeg husker feil så kjørte jeg 4k, 4.4.4, hdr, rec2020 over kabelen uten problemer. Får man bilde og det ikke er synlige defekter. så funker kabelen like godt som en dyrere en.
Netflix funker veldig fint i 4K. Men har litt problemer med youtube i 4K, men kjører kun tråløst nå, men bør være nok båndbredde.

• Like
Reactions: KristianW and Danke

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Jeg kjøpte med meg en 10m hdmi fra Biltema nå, så får vi se hvordan den fungerer.

Var innom Elkjøp også. Så egentlig etter kabel der, men spurte også om receiver. Der fikk jeg anbefalt Sony 7.2 DN1080 https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/receiver-og-forsterker/STRDN1080/sony-7-2-surround-receiver-str-dn1080?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6282&gclid=CjwKCAjwm4rqBRBUEiwAwaWjjP8J6U_B88OCkYD7DkBrxCZ89HG6a2y3O0aC3xBj_XTLlqyEBKnNixoCL_wQAvD_BwE# på tilbud til 3999kr nå. Så anbefalt pris i Sverige var 8990kr, men nedsatt bare 500kr i Norge. Hva tror dere om den receiveren?

sldron

Medlem
1 Mai 2016
62
0
6
har selv en 10 meters hdmi kabel fra biltema som funker fjell. 4K og 60 fps, testa med filmen billy lynn. funker fjell, skal ikke uttale meg om det er noen gevinst i andre dyrere kabler men ser ut for at det funker hos meg ivertfall. sylskarpt bilde

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48
Jeg kjøpte med meg en 10m hdmi fra Biltema nå, så får vi se hvordan den fungerer.

Var innom Elkjøp også. Så egentlig etter kabel der, men spurte også om receiver. Der fikk jeg anbefalt Sony 7.2 DN1080 https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/receiver-og-forsterker/STRDN1080/sony-7-2-surround-receiver-str-dn1080?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6282&gclid=CjwKCAjwm4rqBRBUEiwAwaWjjP8J6U_B88OCkYD7DkBrxCZ89HG6a2y3O0aC3xBj_XTLlqyEBKnNixoCL_wQAvD_BwE# på tilbud til 3999kr nå. Så anbefalt pris i Sverige var 8990kr, men nedsatt bare 500kr i Norge. Hva tror dere om den receiveren?
Den har ikke pre out, det er ankepunktet mitt. Mange som sier den er buggy også.

Jeg liker Sony blurayen min men var alvorlig plaget med et mandags eksemplar som hang seg opp hele tiden. Fikk ny, mye bedre men hender også at den oppfører seg litt rart.. feks med nettbruk. Skulle nok satt opp en ny internet adresse men det er jeg ikke flink til.

Men selvom du ikke trenger pre out effekt nå, så kan du fort trenge det siden..

Hifiklubben slenger litt dritt om Sony på sidene sine, at de ikke måler kontinuerlig watt osv.

Vet ikke helt dette, men er nok best med lettdrevne høytalere, feks Klipsch eller kanskje Dynavoice...

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48

Hold oss oppdatert..

HDMI utvikling går fremover. Dette med 10 meters projektor uhd HDMI fra Biltema gikk ikke bare for et eller to år siden.

Når det kommer ny HDMI standar så må du alltid kjøpe noe fra stormerkene, men etter hvert så tar billigmerkene innpå og takler kravene...

Er ikke noe nytt dette, men spent på Biltema som nevnes her.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Jeg har Klipsch høyttalere, så sånn sett kan det kanskje passe som du sier. Er det en annen receiver som er mest bang for the buck for øyeblikket akkurat som Panasonic UB420 virker å være Blu-ray 4K-spilleren som anbefales i det rimeligere segmentet nå og trolig gir bilde på høyde med de dyre.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.847
87
48
Jeg har Klipsch høyttalere, så sånn sett kan det kanskje passe som du sier. Er det en annen receiver som er mest bang for the buck for øyeblikket akkurat som Panasonic UB420 virker å være Blu-ray 4K-spilleren som anbefales i det rimeligere segmentet nå og trolig gir bilde på høyde med de dyre.
Om du ikke trenger effekt, så er det mye rimelige å velge mellom, Denon og Yamaha feks, disse passer etter ryktene med Klipsch. Yamaha har også helt ned til 6 serie med effekt pre out.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.966
11
38

Sony DN1080 er helt konge så den ville jeg gått for! Har testa den. Har lillebroren sjøl som dessverre ikke klare 4K@60 passthrough så jeg vurderer oppgradere til den selv. Sjukt mye forsterker for penga!

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Jeg kjøpte med meg en DN1080 og tenker jeg har fornøydhetsgaranti på 50 dager. Fikk satt den opp i helgen. Har ikke sett så mye i kinoen i det siste, så er litt usikker på hvordan lyden var før til sammenligning, men jeg synes det hørtes meget bra ut. Jeg tror vokal kommer frem en god del bedre enn på den vi har fra før og resten av lydbildet høres flott ut også. Min center-høyttaler er litt dårligere enn frontene dessverre. Klipsch RB-52 II vs RB-81 II. Kjøpte på et opphørssalg en gang og var ikke sterkere center igjen. Den låter bra, men muligens hadde det vært fordel med en modell over, uten at jeg har så mye erfaring.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
510
11
18
38
avforum.no
Hvordan ville det funke å drive en center som det står 200W på og receiver gir ut opp til 165W uten mulighet for pre amp? Jeg har mulighet til å gå fra RC-52 til RC-62 uten å overskride receiveren, men f.eks. RC-64 ligger nok litt over. Er et ganske lite rom, så har ikke behov for å pushe lyden så veldig, men hadde vært gøy med en god center som sikkert er den viktigste høyttaleren av alle.