Lytterom / kjellerstue. Hvor langt skal man dra det?

jonasb

Medlem
5 Jan 2020
1
0
1
Hei!

Registrert meg her hos dere i håp om å få noen gode tips.

Har et rom i tørr kjeller på 6400x3200x2230. Planen er å lage en kjellerstue med fokus på god musikkopplevelse.

Kjellerstuen / lytterommet vil ha et stereo oppsett og platespiller. Det vi være en TV der men skal gå for en løsning som Samsung The Frame. Minst mulig fokus på tv.

Per dags dato er det rupanel i tak og isolert etasjeskille. Over er det soverom så må bygge lydhimling med fermacell.

Spørsmålet blir hvor mye skal jeg legge i det øvrige? Må jeg bygge rom i rom med tanke på lydisolasjon - eller vil en lydhimling være nok? Vil rom i rom være det beste for akustikken - eller kan feks lydhimling, baffel bakvegg og div andre tiltak gi vel så god lyd (samtidig som det plager de over til det minimale).

Gulv ser jeg for meg å støpe varmekabler + parkett. Evt noen tynne trinnlydsplater mellom parkett og betong.

Jeg har budsjett for å lage det mekanisk tett om det er eneste gode alternativ, men det krever så mye ekstra i form av ventilasjon, tid osv så om det blir overkill for en kjellerstue så kan det helst unngås.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.068
30
48
Hvor mye du skal legge i det spørs jo helt på behovet.
Jeg klarte meg fint uten å lydisolere noe som helst i årevis. Spilte jeg høyt, ja så ble det også mye lyd i tilstøtende rom. Men så endret behovet seg. Naborommet ble barnerom . Måtte rive alt for å få lydisolert skikkelig.

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis krever så mye lydisolering at du har soverom rett over, med mindre disse slumper til å bli brukt på et tidspunkt du vil spille høyt
Men vil samtidig anbefale å tenke fremover. Dette kan endre seg, og å lydisolere i etterkant blir vesentlig mer krevende som regel.

Hvis du først skal lydisolere er trolig ikke taket nok. Lyd går gjennom etasjeskillet flere steder enn i ditt rom. Den går i vegger, forplanter seg i reisverk, sniker seg i gjennomføringer og finner alle hull i konstruksjonen.

Rom i rom er fint fordi det er enkelt og effektivt. Men det spiser en del plass. Av sistnevnte årsak droppet jeg dette og gikk for en løsning med prosilence i stedet. Indre platelag festes på skinner som er frikoblet fra reisverket med gummiklosser. Kledde vegger, tak og gulv med dobbelt lag fermacell. Tettet alle hull og skjøter. Fungerer meget bra her, og gjør det mulig å dra på litt også etter leggetid for de minste.

Som du er inne på blir dette helt lufttett. Så ventilasjon trengs. Jeg gikk for ventilasjon direkte gjennom yttervegger for å unngå at støy forplantet seg til andre oppholdsrom via kanalene. Satte også lydfeller på både tilluft og avtrekk. Prikken over i-en ble en varmepumpe i rommet, som pt aldri har blitt brukt til annet enn kjøling. Anlegget og folk genererer mer enn nok varme i et velisolert tett rom.

Dersom du er veldig usikker på behovet kan du kanskje teste litt først. Plasser en dugelig høyttaler i rommet og spill så høyt som du tror er aktuelt å lytte til. Så kan du sjekke om dette høres for godt i andre rom i huset. Ikke glem å teste med bass. Dyp bass er noe av det verste å dempet godt når du lydisolerer.

• Like
Reactions: jonasb

muuh

Medlem
10 Jun 2008
1.217
4
38
angående The Frame tv, dersom du ikke skal bruke "Art Mode" spesifikt bør du også vurdere om samsung's QLED modeller med "Ambient mode" er nok

• Like
Reactions: jonasb