"Lytt" mellom etasjer

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.573
0
36
Hei.

Jeg har et rom som ligger rett under stuen vår. Her er det veldig lytt opp og jeg får ikke spilt veldig høyt og knapt hatt igang sub.

Det er gips i taket men usikker på om det kun er et lag.
Vi har en utleieleilighet og der vet jeg det er to lag. Der høres det knapt noe opp.

Burde jeg ta ned gipsen her og bruke annen isolasjon i mellom. Samt to lag med gips?

Hva burde jeg gjøre? Vil ha det enklest mulig og til en grei pris.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.092
51
48
kommer vel ann på hvor lyden finner veien dette, ikke sikker det er himlingen som er det svakeste ledd. lydbøyler eller prosilence system og 2 lag gips/fibergips hjelper nok på om det er her problemet ligger. hvordan er resten av rommet og døren til rommet? alt av gjennomføringer i vegg/tak har ofte en lydlekkasje. så kan være greit å ta alt når en først skal gjøre noe

• Like
Reactions: lygren

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.573
0
36
kommer vel ann på hvor lyden finner veien dette, ikke sikker det er himlingen som er det svakeste ledd. lydbøyler eller prosilence system og 2 lag gips/fibergips hjelper nok på om det er her problemet ligger. hvordan er resten av rommet og døren til rommet? alt av gjennomføringer i vegg/tak har ofte en lydlekkasje. så kan være greit å ta alt når en først skal gjøre noe
Høres veldig godt når noen går over her. Samt inn til leiligheten kan jeg ha på -15 og da høres bassen såvidt. Opp så høres det på -30 hvis det er noen scener med bass. Døren kan selvfølgelig gjøres noe med men tenker taket er første prioritet. Skal ikke bruke rommet mer enn noen få år så vil ikke rive alt og bygge opp igjen. Men tenker taket er "lett" å ta uten at alt ellers behøver være med.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.062
28
48
Er det isolasjon i etasjeskillet? Ikke alltid det. Er det helt tom kan dette forsterke enkelte frekvenser. Jeg har åpnet tak hvor det bare er isolasjon her og der. Er huset eldre var det ikke nødvendigvis så vanlig å isolere der heller.
En annen mulighet er at det ikke er tett. Hull ved gjennomføringer, skjøter og kanter vil naturligvis slippe lyd rett igjennom.
Hva med ventilasjon? Kan lyden gå i kanaler?

I normale rom vil det være litt lytt med mindre man spesifikt går inn for å lydisolerer mellom rom og etasjer. Men såpass ille som det du beskriver høres ut som en svakhet et sted.

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.573
0
36
Er det isolasjon i etasjeskillet? Ikke alltid det. Er det helt tom kan dette forsterke enkelte frekvenser. Jeg har åpnet tak hvor det bare er isolasjon her og der. Er huset eldre var det ikke nødvendigvis så vanlig å isolere der heller.
En annen mulighet er at det ikke er tett. Hull ved gjennomføringer, skjøter og kanter vil naturligvis slippe lyd rett igjennom.
Hva med ventilasjon? Kan lyden gå i kanaler?

I normale rom vil det være litt lytt med mindre man spesifikt går inn for å lydisolerer mellom rom og etasjer. Men såpass ille som det du beskriver høres ut som en svakhet et sted.
Det vet jeg ikke, vi kjøpte huset ifjor. Hele huset har blitt pusset opp de siste årene og den leiligheten som er her vet jeg at de har lydisolert. Men virker som det kan være droppet her. Det er gjennomføring til tv-signal iallfall. Og ingen ventilasjonskanal som er felles, lufteluke rett ut her.
Må nok bare ta ned gipsen her og gjøre det på nytt.