Lydtransparent lerret, helst motorisert.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
Enlightor 4K skryter av at det er det enesten lydtransparente lerretet som ikke gir en frekvensmessig endring og at det er et fall på -2dB over hele frekvensområdet.
Hvis en tenker fysikk, så er vel det helt umulig å få til ved å plassere en tynn duk foran høyttalerne? Altså en jevn demping gjennom hele frekvensspekteret.
Målet må jo være så lav demping som mulig i det frekvensområdet duken faktisk har noen påvirkning

Sist redigert:

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.712
0
36
Det er nok riktig Gorm. Det vil være helt naturlig at de høyeste frekvensene har det største fallet. Selv luft bremser de.

Uansett ser det ikke som V5 selges som verken manuell pull-up eller motorisert. Da måtte jeg i så fall hatt en løsning hvor det festes i skråtaket permanent. Rett på veggen går ikke.
Synd at motoriserte lydtransparente lerreter koster flesk.

Er det noen som har nærmere erfaring med ClearPix 4K?
http://www.screenresearch.com/website/fabrics_clearpix.php

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.174
101
63
41
www.avforum.no
Litt av utfordringen med ClearPix 4K er primært at den blir litt tynn / kontrastfattig uten sort backing i motorisert utgave. Ettersom ClearPix 4K bruker separat front- og backing lar det seg nemlig ikke gjøre å kombinere disse i en motorisert løsning. Mulig det holder at en har en sort vegg bak, men min erfaring med disse lydtransparente dukene er at det er viktig med sort backing samt at backingen befinner seg tett inntil den reflektive flaten.

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.256
82
48
Ullensaker
Hva ligger et lydtransperant lerret på fortiden da, nedtrekk helst 106"? evnt et rammelerret på samme størrelse. Der kan jeg sikkert gå noe større men 110" tror jeg er maks, Kommer an på høyden på et slikt lerret. Både 16/9 og 2.35:1.
4/3 er ikke av interesse. Celler ikke cinescope lerret... Kommer vel aldri dit... sukk...

dkclausdk

Medlem
21 Mar 2007
68
0
0
Seymour AV center stage XD dugen. Er selv igang med at bestille et. Det er ikke billigt, men det er det "billigste" jeg kan finde, og så kan man få maskering med, hvilket jeg har valgt.