Lydplanke og subwoofer kombinert med innfelte stereohøyttalere (Speakercraft)

vidarso

Medlem
26 Feb 2005
149
0
16
I stua har jeg allerede et par innfelte høyttalere av type Speakercraft AIM LCR One.

Det jeg lurer på er om man kan få til en bra kombinasjon av disse med en trådløs subwoofer (bundlet med lydplanke da det virker som det er dette som er å få tak i).

Hvordan blir det å kombinere en lydplanke med eksisterende stereohøyttaler med tilhørende sub? Er det i det hele tatt mulig eller må man da droppe stereohøyttalerne og bare bruke lydplanke?

Jeg tenker jo at det optimale i mitt tilfelle må være å bruke en lydplanke som centerhøyttalere i et 3.1 oppsett om det er mulig.

Har aldri eid lydplanke så dette er derfor nytt terreng for meg.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
Lydplankene fungerer nok stort sett som alle de tre frontkanelene, så jeg tror ikke det uten videre lar seg kombinere.

Kanskje du kan fortelle litt om hva du ønsker å oppnå her? Du har ingen surroundforsterker fra før da kanskje?

Zleepyme

Medlem
15 Mar 2007
3.744
7
38
Mo i Rana
Anbefaler trådstarter å få tak i en slim surroundreciver.(Marantz og Cambridge har noen modeller) om du ønsker å skjule den i en tv benk med begrenset plass. Så kjøper du en vanlig grei senterhøyttaler fra ønsket merke og kobler dette sammen med vegghøyttalerne inn på reciveren. Ønsker man trådløs subwoofer, så vet jeg det også finnes å få tak i slik som Klipsch R 10SW f.eks. Alt beror på budsjettet ditt. Ville styrt milevis unna lydplsnke iallefall :)

vidarso

Medlem
26 Feb 2005
149
0
16
Oppsettet mitt i dag er at alt, bortsett fra TV og de to Speakercraft innfelte høyttalerne, står i teknisk rom i kjeller (etasjen under). Jeg har 20 mm rør fra teknisk rom til omtrent der jeg tenker en evt. sub kan stå også så det er kanskje det greieste å lage en 2.1 løsning og trekke en RCA kabel fra forsterker igjennom dette røret - om man klarer det. Med en trådløs variant hadde man sluppet evt. utfordring med trekking samt stått friere mtp. plassering av sub, men tror slik sett at der ikke er noen alternative plasseringer mtp. WAF etc.

Har du anbefalinger og har noen erfaringer med 20 mm rør og trekking av kabel til subwoofer?

Og en ting til et kjapt google søk ikke ga meg noe svar på umiddelbart. Vil det by på problemer å kjøre en 2.1 løsning? Jeg har en Onkyo 5.1 AV receiver, men jeg får kanskje ikke 2.1 ut av den...?

Sist redigert:

Zleepyme

Medlem
15 Mar 2007
3.744
7
38
Mo i Rana
Oppsettet mitt i dag er at alt, bortsett fra TV og de to Speakercraft innfelte høyttalerne, står i teknisk rom i kjeller (etasjen under). Jeg har 20 mm rør fra teknisk rom til omtrent der jeg tenker en evt. sub kan stå også så det er kanskje det greieste å lage en 2.1 løsning og trekke en RCA kabel fra forsterker igjennom dette røret - om man klarer det. Med en trådløs variant hadde man sluppet evt. utfordring med trekking samt stått friere mtp. plassering av sub, men tror slik sett at der ikke er noen alternative plasseringer mtp. WAF etc.

Har du anbefalinger og har noen erfaringer med 20 mm rør og trekking av kabel til subwoofer?

Og en ting til et kjapt google søk ikke ga meg noe svar på umiddelbart. Vil det by på problemer å kjøre en 2.1 løsning? Jeg har en Onkyo 5.1 AV receiver, men jeg får kanskje ikke 2.1 ut av den...?
Du kan sette reciveren opp til 2.1. Du forteller den bare i høyttaleroppsettet at du ikke har bakkanaler, så det er null problem. Anbefaler uansett en 3.1 løsning med dedikert senterkanal.Det setter du bare opp på samme vis.

Om man velger kablet aktiv subwoofer, så har man et hav av varianter og prisklasser å velge imellom. Der kan man finne en Waf variant, om iallefall "rett" farge for intreørministeren i hjemmet ;) Det skal i mutgangspunktet ikke være noe problem å trekke kabel for subwofer. Mulig du må kjøpe pluggfri koaks, slik at pluggene ikke setter seg fast i røret ved trekking. Da jeg jobbet på Hi-Fi klubben, så hadde vi slik kabel på rull, med verktøy for å montere plugger i etterkant. Funket fjell som subwooferkabel, og man kunne få nøyaktisg den lengden man ønsket.

Det finnes også en trådløs surroundrecivere slik som Denon sin Heos https://www.hifiklubben.no/streaming/heos-by-denon/heos-by-denon-avr-hjemmekinoreceiver/ Da kan du faktisk få trådløse bakhøyttalere evt.

vidarso

Medlem
26 Feb 2005
149
0
16
Anbefaler uansett en 3.1 løsning med dedikert senterkanal.Det setter du bare opp på samme vis.
For at dette skal fungere godt i stua (WAF) så må senteren være lignende lydplanke som kan pent henges under en 65" Samsung Q9F. Tips til egnede høyttalere, eller er det mulig å koble opp en planke og føre senterkanalen til begge kanalene i en stereo planke?

Zleepyme

Medlem
15 Mar 2007
3.744
7
38
Mo i Rana
For at dette skal fungere godt i stua (WAF) så må senteren være lignende lydplanke som kan pent henges under en 65" Samsung Q9F. Tips til egnede høyttalere, eller er det mulig å koble opp en planke og føre senterkanalen til begge kanalene i en stereo planke?
Utfordringen med lydfjølene er jo at de er aktive og kan ikke kombineres med eksisterende anlegg. De er også mye plastic fantastic, og lyden er også deretter. Du får ta dama med på runde i Hifi klubben o.l.,og vise henne eventuelle senterkanaler som kan være et alternativ. Har hørt de liker hvite ting, så vis henne en hvit senter ;)
Ellers, så har du en del veggalternativ som jeg har hørt. slik som disse

Finnes sikkert alternativer fra andre butikker også, men disse kjenner jeg til som kan henges rett på vegg. De spiller veldig bra, så jeg kan anbefale disse. Skader ikke å se på brukten heller. Så en Dali Mentor LCR på finn til 2500.