Lydisolering i tak

Martinkt

Medlem
3 Jan 2011
46
0
6
Hei dere
Dette er sikkert postet og besvart til ukjennelighet (og derfor jeg ikke fant svar når jeg søkte). Håper dere bærer over med meg og vil hjelpe litt likevel.

Huset vårt er fra 69 og vi renoverer hele kjelleren. Vi skal ha tv-stue rett under soverommet, i tillegg blir det 3 gutterom, hvor vi ikke trenger høre alt de holder på med når de blir eldre, når vi sidder i stua ;) Så da tenker vi å bruke lydbøyler i taket og Habito/Fermacel/Ultraboard.

Vi har nå revet alt inntil bærende konstruksjoner og holder på å planlegge oppbyggingen av vegger og himling. Vi har hatt ekte hussopp, så vi vil ikke ha noen vegger med kontakt til mur, hvilket vil se at alt bygges som lettvegger.

Spørsmålet mitt blir da, hvor fester man toppsvillen? Jeg ser 3 muligheter:
  • I bjelkelaget
    • Her blir det risiko for flanketransmisjon
    • Taket må bygges for hvert rom -> ekstra lydbøyler
  • I lektene på lydbøylene
    • Må det da kubbes mellom lektene hvor svillen går parallelt med lektene?
    • Blir det ustabilt?
  • I himlingsplatene
    • Blir det problemer med lyd fra rom til rom da, med transmisjon gjennom himlingsplatene?

I tillegg lurer jeg på om det bare er dobbel gips som duger i den situasjonen, eller om det holder med et lag fibergips el. som har bedre lydisolerende egenskaper. I taket i tv-stuen tenker vi å troldtekt - vil det slippe mye lyd gjennom, sånn at vi bør ha dobbel gips og så troldtekt?

Noen som har svaret eller innspill, setter jeg stor pris på det!

Mvh.