Lydisolering i leilighet med åpen løsning?

20 Apr 2020
2
0
1
Heisann :)

Er ny på forumet, så beklager for amatørheten!

Har bodd i 2-roms leilighet i en blokk nå i 6 måneder, å jeg får naboklager fra naboen støtt og stadig angående lyd fra min Sonos Playbar. Til og med når jeg spiller på knapt 20% volum hører hun basstonene. Å det spiller ingen rolle når tid dette er på døgnet (Helt utrolig). Selv hører jeg og lyd fra dem i ny og ne, men det plager ikke meg. Det som plager meg mest er bare at de kan høre musikk/tv lyden.

Har en åpen løsning mellom kjøkken/stue/entré så å bygge noe rom-i-rom er egentlig uaktuelt.
Merker jo selv det er mye akustikk i hele leiligheten pga lite møbler og veldig åpen løsning.

Selvfølgelig vet jeg at jeg bor i blokk å ikke i et stort hus der man kan leve fritt å spille så høyt man vil, men har bodd i blokk i 10 år fra før av, så jeg vet hva det vil si. Og flytting er veldig uaktuelt disse tider, så har jeg har tid og ressurser til eventuelle ombygginger hvis dette skulle være veldig nødvendig (men vil helst unngå det)

Blokken ble ferdigstilt i 2017 med lettbetong mellom leilighetene og hulldekke som etasjeskiller.

Har vurdert flere løsninger selv av dette da:
- Legge dobbel gips + green glue?
- akustikkplater/bassfelle i håp om å fange noen av tonene
- Klage til utbygger angående dette, frykter uansett hele blokken stiller minimumskrav på dette. Har vært folk før som har prøvd å klage på dette i dette sameiet da jeg er ikke den eneste som synes dette er for dårlig.

Så jeg lurer på hva slags tips dere har for å dempe akustikk og evt noe som kan skjerme de lavfrekvente lydene mer.

christr

Medlem
6 Jul 2011
135
5
18
Heisann :)

Er ny på forumet, så beklager for amatørheten!

Har bodd i 2-roms leilighet i en blokk nå i 6 måneder, å jeg får naboklager fra naboen støtt og stadig angående lyd fra min Sonos Playbar. Til og med når jeg spiller på knapt 20% volum hører hun basstonene. Å det spiller ingen rolle når tid dette er på døgnet (Helt utrolig). Selv hører jeg og lyd fra dem i ny og ne, men det plager ikke meg. Det som plager meg mest er bare at de kan høre musikk/tv lyden.

Har en åpen løsning mellom kjøkken/stue/entré så å bygge noe rom-i-rom er egentlig uaktuelt.
Merker jo selv det er mye akustikk i hele leiligheten pga lite møbler og veldig åpen løsning.

Selvfølgelig vet jeg at jeg bor i blokk å ikke i et stort hus der man kan leve fritt å spille så høyt man vil, men har bodd i blokk i 10 år fra før av, så jeg vet hva det vil si. Og flytting er veldig uaktuelt disse tider, så har jeg har tid og ressurser til eventuelle ombygginger hvis dette skulle være veldig nødvendig (men vil helst unngå det)

Blokken ble ferdigstilt i 2017 med lettbetong mellom leilighetene og hulldekke som etasjeskiller.

Har vurdert flere løsninger selv av dette da:
- Legge dobbel gips + green glue?
- akustikkplater/bassfelle i håp om å fange noen av tonene
- Klage til utbygger angående dette, frykter uansett hele blokken stiller minimumskrav på dette. Har vært folk før som har prøvd å klage på dette i dette sameiet da jeg er ikke den eneste som synes dette er for dårlig.

Så jeg lurer på hva slags tips dere har for å dempe akustikk og evt noe som kan skjerme de lavfrekvente lydene mer.
Hei, og velkommen til forumet! Ser ut som du klarer deg helt fint:)

Vil si at dette høres veldig merkelig ut, spesielt i en så ny blokk. Hadde du kjørt på med kraftige subwoofere og store høyttalere kunne jeg kanskje forstått dette mer, men ikke med en Sonos Playbar og på lavt volum - som du beskriver. Jeg er selv arkitekt, og kjenner godt til kravene en slik vegg (og skillekonstruksjoner for øvrig) skal holde. Det høres rett og slett ut som den ikke holder minimumskrav en gang. Kan det i sameiet være aktuelt å leie inn en takstmann (hvis de gjør slik) eller annen kyndig person til å måle den faktiske lyddempingen?

Jeg har selv bodd i ulike blokker og rekkehus, og kjenner til at lyder kan forplante seg, men har alltid kunnet holde et godt nivå på film og musikk før naboen sjeneres av dette.

Ut over dette så er det fullt lovlig å se film og høre på musikk på moderate nivåer, men forstår godt at det setter en demper på opplevelsen når en vet at det sitter en person på andre siden av veggen og kan høre det...

Utover dette så hadde det vært nyttig med bilde eller tegning på leiligheten ser ut - for å kunne gi best mulig tips. Sikkert mange som vet mer enn meg om dette, men det kan vurderes ny vegg mot naboen, enten med stendere uten kontakt med betongveggen, alternativt Dreamscreen Prosilence eller tilsvarende. Dette vil funke bra da man oppnår en double-leaf kontruksjon. Betongveggen som en leaf, ny vegg som den andre. Førstnevnte løsning vil være den beste, men spiser også mer av rommet. Dessverre er det usikkert hvor mye en slik løsning vil hjelpe, da man ikke på forhånd kan regne seg frem til hvor mye lyd som fortsatt vil forplante seg via dekke over og under. Vil likevel tro at bedringen vil være betydelig. Å legge på gips direkte på betongen vil hjelpe noe, men i langt mindre grad enn løsninger over.

Ellers er generelle råd å avkoble høyttalere og subwoofere fra gulv og vegg, men virker som dette ikke er det store problemet hos deg, da Playbaren nok allerede står på en tv-benk eller lignende? Akustikkplater og bassfeller vil endre lyden i din leilighet, men vil gjøre lite til ingenting med lyd inn mot naboen.

Kom gjerne med litt mer info så kan vi muligens hjelpe noe mer:)

20 Apr 2020
2
0
1
Hei igjen, beklager for sent svar.

Har Playbaren montert på vegg rett under tv'n. Begge er montert på lettveggen mellom stue/kjøkken/hovedarealet. Har vurdert annen løsning for den da, men blir vanskelig da det blir tett mellom tv'n og terrassedøren. Har selv hatt utbygger inne på befaring i leiligheten da jeg har klaget på dette tidligere, men de virker selvsagt uinteressert i å utbedre.

Det som blir vanskelig her er jo det at sofaen og kjøkkenet er på samme vegg som inn til naboen. Må evt demontere hele kjøkkenet for å kunne ta ned veggen ved en eventuell ombygging.

Skjermbilde 2020-05-11 kl. 23.34.24.png

Xerxes

Medlem
28 Okt 2003
120
0
16
Må si meg enig med christr, her må det være noe riv ruskende galt med bygget.
Få inn noen uavhengige som kan måle dette nøyaktig og dokumentere evt. avvik.

Forstår jeg det rett at du har montert soundbaren på veggen mot soverommet?
Da er det jo ikke noe lyd forplanting derfra.. og ikke noe å tjene på annerledes montering.

Hva sier naboen når du starter miksmasteren eller støvsugeren?
Vet ikke hva slags soundbar du har men ved 20% burde det da være ganske lavt lydtrykk.

Har du besøkt naboen mens det står på litt lyd hjemme hos deg, så du vet nivået?
Regner med at de har speilvendt leilighetene så du har stua til naboen nærmest og ikke soverommet.
Går lyden ut gjennom balkongdøra? Ta en tur dit ut og lukke døra.
Hvordan går det med naboer på andre kanter over og under?

Så engang på en tilsvarende leilighet når jeg bodde i Tigerstaden, og da ville soverommet ha stått til pers...
Men det er kanskje uaktuelt å sette inn en boks der også? Var avhengig på den tiden.