Lydfeller DIY og evt plassering (planløsning for musikkrom)

Mikl

Medlem
15 Jun 2020
4
0
1
Jeg er straks ferdig med lydisoleringen av det som skal bli et bandrom/hjemmestudio i kjelleren. Det er som studio det vil bli brukt mest, men det vil også fungere som bandrom. I første omgang er det kun taket som er lektet ned med dobbelt lag fibergips og dør som er byttet ut med lyddør, så håper jeg tykkelsen på betongveggene og akustikkdemping gjør at resterende lydlekkasje oppover i etasjene blir levelig for resten av familien. Nå handler det altså om akustikken og lydfeller.

Lydfeller:
Jeg tenkte kjøpe Rockfon Industrial Black plater, 120x60x5 cm som jeg kler med stoff (for støvet sin del) og rammer inn med tynneste mulige konstruksjonsvirke. Dette tenkte jeg henge rett på betongveggene. To stk på kortveggen og tre stk på langveggen. Jeg vurderer bygge egen diffuser i treverk (ref DIY artikler funnet på nett) også til å plassere på veggen bak der studiopulten blir stående men litt usikker på effekten. Pga vekt får jeg neppe hengt noen slik i taket.

Rommet er 3,75 x 3,2m, der inngangsdøren er nederst i hjørnet på den ene langveggen. Planløsning er tegnet som vist her der GRÅ = lydfeller som beskrevet over og BLÅ = inngangsdør.

1596310783234.png

1. Noen som har innsigelser på oppsettet ift plassering av PA, trommer og lydkildene ellers?
2. Noen kommentarer på lydfellekonstruksjonen? Lest om andre som kjører Rockwool sin lydplate på 7cm tykkelse, evt dobler denne til 15cm. Jeg har ikke peiling på hva som er best.
3. Planlegger jeg nok lydfeller eller burde jeg tenker fler? Evt heller legge de på langs? Er det mest effektivt med 10/15cm tykke lydfeller eller fler á 5cm? Burde jeg henge noen i taket også?
4. Angående diffuser. Denne skulle vel helst hengt i taket over pulten for å skape best akustikk rundt studiopulten som er den som vil bli brukt mest, men pga lydbøylene i taket har begrenset bærekapasitet er jeg litt redd for å skru opp en heavy trekonstruksjon. Burde jeg evt bytte ut den øvre høyre lydfellen med en diffusor på veggen?

For andre forslag og kommentarer rundt planlegging av lyd og akustikk tar jeg gladelig imot innspill.

M

oes

Medlem
18 Nov 2006
245
3
18
Jeg er ingen ekspert, men har lest en del, fått litt hjelp og akustikkbehandlet egen lyttestue. Basert på det jeg vet så har jeg følgende tips:
1) ja, bygg demping i taket, så unngår du refleksjoner mellom gulv og tak. Har du råd til RPG Broadsorbor i 10 cm tykkelse, så gå for det. Du må opp i mye tykkere absorbent om du skal bygge like effektivt og bredbåndet selv.
2) jeg ville droppet diffusor i et såpass lite rom. En effektiv diffusor tar dessuten mye plass og er tung
3) 5 cm rockfonplatene kan nok gjerne plasseres som planlagt, men de vil ikke dempe bredbåndet uten at du legger 10-20 cm løs glava/rockwool bak i kassa. Du kan vurdere bassfeller i hjørnene.

lykke til!

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
38
48
Min personlige og høyst uvitenskapelige erfaring med rockfon plater er at de demper veldig bra i høye frekvenser, og fint lite under 500 Hz. Hos meg ga det uheldig resultat. Rommet hørtes litt dødt ut, samtidig som bass og lav mellomtone var akkurat like dårlig regulert med som uten disse platene i rommet.
Men det kan skyldes dårlig konstruksjon og plassering fra min side, selv om jeg prøvde litt forskjellige løsninger. Ga til slutt opp hele diy akustikk styret, og kjøpte meg ut av problemet med ferdiglagde løsninger.

• Like
Reactions: Toroluf and oes