Lyd til mannebule (stor garasje)

meep

Medlem
31 Jan 2014
17
7
3
Gratulerer med nyinnkjøpt lydanlegg! :)
Takk!! :)

Fikk satt opp og testet nå, mye bedre lydbilde med den nye recieveren! Veldig fornøyd og overraskende mye lyd som fyller garasjen rimelig godt! Og det hele godt under budsjettet. Det landet på 7.300 totalt inklusive frakt på reciever og nye kabler.

• Like
Reactions: Stian.V.H

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.745
70
48
Har da fått på plass høyttalere og subwooferen. Fått testet dem litt på min gamle denon reciever og synes det lover godt. Har også fått kjøpt meg en Denon avr 3310 med 120 watt i 8ohm per kanal. Den er egentlig mye eldre enn hva jeg hadde forestilt meg, men føler prisen ble så god at jeg valgte å ta en sjangs. Gleder meg veldig til å få det ordentlig på plass.

Neste steg blir nok å få kontroll på lydbilde, da det er et veldig åpent rom med "flate og harde kanter".
Er ofte ikke så viktig selve rommet, vær forsiktig med vinduer og glassflater.

Avlangt rom med høytalere er alltid det beste.

Denon har vel Audyssey romkorreksjon?

Gratulerer med fint oppsett!

• Like
Reactions: meep

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.135
24
38
Rockwool Flexi A 20-25cm tykk har blitt brukt av mange med stor suksess til en grei pris,gir bredbåndet demping til en billig pris i forhold til ferdigkjøpte løsninger.
Flexi A demper ned til 100-125HZ såfremst den er 20-25cm tykk og det med en ganske så jevn og fin kurve.
Glassflater er ofte de verste flatene da de gir en hard lyd verre enn en treflate så å dempe disse er kristisk ofte visst de er store.
Bare ha dempingen med god klaring til glasset ca 20cm fra glasset så går det fint selv om glasset får mye hardt sollys på seg med tanke på at glasset skal slå sprekker,bare ha god klarning til glasset.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: meep and Danke

meep

Medlem
31 Jan 2014
17
7
3
Det ble valgt å endre litt posisjonen til høytalerene og prosjektor till innerst inne i gararasjen slik at lyden nå går "riktig vei". Vurderes også å komme med en skillevegg for å dele opp deler av rommet slik at det blir enklere å forholde seg til lyden. Samt spare seg for unødvendig oppvarming.
Takk for gode tips, og ja Denon kommer med Audyssey romkorreksjon. Har ikke rukket å tukle noe med denne og lydoptimalisering enda, men noen tiltak vurderes. Må få sett hva som blir de beste tiltakene, men siden mesteparten av opppussingen allerede er gjort vil det nok begrenses en del med hva som vil kunne gjøres :/

• Like
Reactions: Danke and Stian.V.H

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.400
214
63
Ullensaker
Er ofte ikke så viktig selve rommet, vær forsiktig med vinduer og glassflater.

Avlangt rom med høytalere er alltid det beste.

Denon har vel Audyssey romkorreksjon?

Gratulerer med fint oppsett!
Tull og tøys.
Høyttalerens samspill med rommet er uhyre viktig.
Heller et rimelig oppsett i et godt akustisk behandlet rom. En ettdyrt oppsett i et dårlig rom.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.745
70
48
Tull og tøys.
Høyttalerens samspill med rommet er uhyre viktig.
Heller et rimelig oppsett i et godt akustisk behandlet rom. En ettdyrt oppsett i et dårlig rom.
Jeg merker litt til og fra i ulike rom, bare det ikke er gjenklang i rommet så er jeg fornøyd...

Har aldri hatt så bra lyd som nå.
Og er veldig fornøyd.

Synes det viktigste er høyttaler plassering. Og at man fyller på med tepper, gardiner masse puter og sofa typ myk.

Jeg tror nok at akustikk utover dette gjelder musikk på farlig høyt volum og bass. Og det har ikke jeg.

Jeg har aldri opplevd et dårlig rom, men jeg har måttet plassere høytalere litt uheldig i rom... Åpen stue med kjøkken på ene og vegg og tredør til væranda på venstre.

Men det hadde fordeler også. Surround kunne henge på bakveggen feks... Noe som funket perfekt, men ble endel justering i romkorreksjon.

Et tomt minimalistisk rom er det Værste, og glassbord og skinn sofa osv.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.745
70
48
I en dedikert kinorom så er det nok veldig greit med litt Akustikk tiltak.

Jeg ser den....

Da er det bare å foreslå løsninger.

Jeg hadde prøvd uten først, sånt kan vel med unntak av i vegger? enkelt monteres i ettertid.

meep

Medlem
31 Jan 2014
17
7
3
Har ikke gått på noen forbedringer på akustikk i rommet enda. Men har til gjengjeld skaffet et lerret på brukten. Nå faller fristelsen for å gå fra stereo til 5.1 surround. Skjønner at det i utgangspunktet er rc 64 som er tingen når det gjelder senter. De er veldig vanskelige å komme over, og er litt steep i pris. Rc 62, er det derimot mange av. Vil denne være for enkel kontra resten her? Og i forhold til surroundhøytalerene har jeg funnet RB 61 mk 2, redd for at den også vil være for enkel?