Lyd til mannebule (stor garasje)

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Hei, er i prosess i å omgjøre vår relativt store garasje til en plass man kan kose seg i. Tanken er å ha en veldig allsidig plass der kan gjøre mye forskjellig. Hittil er kjøkken, toalett, biljardbord, tappetårn og en grei projektor kjøpt inn, og da gjenstår det så klart lyd. Siden ombygging og oppgradering av garasje, samt andre innkjøp har blitt rimelig dyrt, er dessverre budsjettet til lyd rimelig presset. Jeg har innsett at jeg vil gjøre det beste jeg kan for å få mest mulig for pengene og håper på tips da mine kjennskaper er rimelig begrenset.

Litt om garasjen:
  • Garasjen er rimelig stor med sine omtrentlige 100kvm
  • Ca. mål er 7 x 14 meter
  • Det er skråtak som går fra ca 2,7 meter på det laveste til ca 5 meter på det høyeste
  • På grunn projektor blir det trolig mest logisk å ha høytalerene på langveggen der veggen er på sitt høyeste
  • Hovedsak gips med litt "hul" gjengang av lyd inntil videre
Litt om mine tanker om innkjøp:
  • Ikke Cerwin Vega
  • Bruktkjøp er god mulighet for å spare penger
  • Skal brukes minst like mye for "fest" som for film, så tenker stereo trolig blir beste alternativ?
  • Helst under 10.000kr
  • Subwoofer for å fylle dybde for rommet?
På forhånd takk for eventuelle innspill, er vel egentlig ganske redd for at det budsjettet er for tynt, på grunn av størrelsen av rommet.

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Har forøvrig prøvd å gjort litt forarbeid, og lukter litt på Klipsch RF82 er det noe som har sjanse til å fylle ut noe lyd? Trenger i utgangspunktet ikke å fylle ut hele garasjen, men gi nok lyd til at man trives med lyden når man har den foran seg og en liten sone rundt der :)

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.356
13
38
Har forøvrig prøvd å gjort litt forarbeid, og lukter litt på Klipsch RF82 er det noe som har sjanse til å fylle ut noe lyd? Trenger i utgangspunktet ikke å fylle ut hele garasjen, men gi nok lyd til at man trives med lyden når man har den foran seg og en liten sone rundt der :)
En brukt Yamaha Aventage serie kanskje hadde vært noe?

Reactions: meep

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.112
10
38
Klipsch RF82,en brukt Yamaha Aventage reciever som nevnt over og en brukt subwoofer for eksempel SVS eller XTZ er en trio kombo som burde kunne skaffes til rett under 10.000kr.
Klipsch RF82 er vel en av de høyttalerne i bruktprisklassen 3000kr som fyller mest med lyd,de er også forholdsvis lette og drive for en reciever,spesielt visst man deler av bassen i recieveren rundt 80-100hz og lar en aktiv subwoofer ta seg av bassen under delefrekvensen.

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Høres bra ut, takk for innspill. Da blir det nok å lagre søk på finn.no å se hva som dukker opp.

Ser at det ikke nødvendigvis er mange Avantage recievere på markedet, har dere noen andre gode recievere som matcher opp bra med RF 82? har lest at noen forsterkere som NAD osv er dårlig match med høytalerene.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.112
10
38
Denon og Marantz er andre recievere du kan se etter på brukten.
Marantz går for å være meget bra til musikkspilling og skal være en god match til Klipsch.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.356
13
38
Høres bra ut, takk for innspill. Da blir det nok å lagre søk på finn.no å se hva som dukker opp.

Ser at det ikke nødvendigvis er mange Avantage recievere på markedet, har dere noen andre gode recievere som matcher opp bra med RF 82? har lest at noen forsterkere som NAD osv er dårlig match med høytalerene.
Nad er kjent for å være litt markert i toppen.. Men Denon tror jeg passer meget bra om det er på hifiklubben du titter, har prøvd Denon på hornhøytalere med bra hell Det lød meget bra.... Yamaha er også populært til Klipsch, og Marantz ser jeg..

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Blir i utgangspunktet å jakte på et bruktkupp siden budsjettet er så knapt. Men da skal det jaktes etter etter ett par Klipsch RF 82, forsterker fra Denon/Yamaha/Marantz og en ålreit subwoofer. Satser på at man finner noe uten å vente alt for lenge :)

Reactions: Stian.V.H

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Har fått snerten på ett par rf-82 mk 1 i nærheten av meg nå. Noen grunn til å holde seg unna mk 1 kontra mk 2?
Hva slags pris er rimelig? De begynner vel å bli litt gamle, og ser selger ønsker 4.000 for dem. Personlig ser jeg heller for meg at rundt 3.000 er rimelig for dem?

Har også en Denon AVR 2313 som finnes nært meg, 105w ser jeg den skal kunne levere. Kan dette være en ok match, eller i svakeste laget?

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.356
13
38
Har fått snerten på ett par rf-82 mk 1 i nærheten av meg nå. Noen grunn til å holde seg unna mk 1 kontra mk 2?
Hva slags pris er rimelig? De begynner vel å bli litt gamle, og ser selger ønsker 4.000 for dem. Personlig ser jeg heller for meg at rundt 3.000 er rimelig for dem?

Har også en Denon AVR 2313 som finnes nært meg, 105w ser jeg den skal kunne levere. Kan dette være en ok match, eller i svakeste laget?
Jeg synes du skal slå til.

Denon har som regel kurrante sterke Watt, og selve et av mottoet til Klipsch er "lettdrevne"...

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Jeg synes du skal slå til.

Denon har som regel kurrante sterke Watt, og selve et av mottoet til Klipsch er "lettdrevne"...
Flott! Må bare få timeplanen til å matche opp, og komme til enighet med selgere så skal vi se om det blir :)

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Ser at XTZ Subwoofer var nevnt som ett tips. Ser litt på en XTZ.99 12.16 Hva tror dere om denne? vil den potensielt fungere sammens med RF-82? hva er en ok pris for de på bruktmarkedet?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.356
13
38
Ser at XTZ Subwoofer var nevnt som ett tips. Ser litt på en XTZ.99 12.16 Hva tror dere om denne? vil den potensielt fungere sammens med RF-82? hva er en ok pris for de på bruktmarkedet?
Jeg solgte min for 2000kr men det er litt billig.

Tror 3000-3500 + er ok pris. Det er jo en bra sub så kanskje litt mer også.

Men den er jo gammel og gikk for 5000 +- som ny.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.356
13
38
Mange som bruker Xtz til Klipsch.

Jeg vet ikke selv om de passer, for jeg har ikke prøvd kombinasjonen. Men jeg tror ikke det er viktig å ha sub som samme merke.

Valg av sub har mer med bruk å gjøre, Xtz er veldig god allrounder. Funker bra både på musikk og film.

Og den må nok hentes, er veldig tung denne og blir veldig dyrt og risky å sende.

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Jeg solgte min for 2000kr men det er litt billig.

Tror 3000-3500 + er ok pris. Det er jo en bra sub så kanskje litt mer også.

Men den er jo gammel og gikk for 5000 +- som ny.
Takk for god oppfølging Danke!
Jeg har funnet en nær meg som kan hentes for ca. 2.000kr, som jeg tror jeg hopper på. Du hadde meg på allround :)

Liten oppdatering fra meg er at jeg fikk plukket opp et par med RF-82 mk1 for noen dager siden. Ikke rukket å få testet dem noe særlig enda, men de etterlot ett godt inntrykk!

Sliter litt med å finne en reciever som jeg er fornøyd med. Fant jo egentlig en Denon AVR 2313 som jeg ble interessert i. Denne var dessverre 7-8 år gammel og jeg klarte ikke å rettferdiggjøre prisen selger ville ha. Kanskje jeg er for redd for den aldersfaktoren?

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.112
10
38
En 7-8 år gammel reciever er et litt risikabelt bruktkjøp vil jeg si,spesielt visst den har stått i en TV-benk med dårlig lufting og blitt skrudd av og på mange ganger hver dag.
Ville sett etter en reciever maks 5år gammel,burde få noe ganske så bra til en 3-4000kr,kommer noen gode kjøp av den typen innimellom på brukten.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.356
13
38
Takk for god oppfølging Danke!
Jeg har funnet en nær meg som kan hentes for ca. 2.000kr, som jeg tror jeg hopper på. Du hadde meg på allround :)

Liten oppdatering fra meg er at jeg fikk plukket opp et par med RF-82 mk1 for noen dager siden. Ikke rukket å få testet dem noe særlig enda, men de etterlot ett godt inntrykk!

Sliter litt med å finne en reciever som jeg er fornøyd med. Fant jo egentlig en Denon AVR 2313 som jeg ble interessert i. Denne var dessverre 7-8 år gammel og jeg klarte ikke å rettferdiggjøre prisen selger ville ha. Kanskje jeg er for redd for den aldersfaktoren?
Hifiklubben har Salg på Denon hvert år når de skal få inn nyheter...

Ellers er det mye Yamaha Aventage på finn.no... eller pleier å være iallefall. Jeg var kjempefornøyd når jeg hadde en 6 serie. Rxv 663? Tror jeg den het.

meep

Medlem
31 Jan 2014
16
7
3
Har da fått på plass høyttalere og subwooferen. Fått testet dem litt på min gamle denon reciever og synes det lover godt. Har også fått kjøpt meg en Denon avr 3310 med 120 watt i 8ohm per kanal. Den er egentlig mye eldre enn hva jeg hadde forestilt meg, men føler prisen ble så god at jeg valgte å ta en sjangs. Gleder meg veldig til å få det ordentlig på plass.

Neste steg blir nok å få kontroll på lydbilde, da det er et veldig åpent rom med "flate og harde kanter".

Reactions: Danke and Stian.V.H