Lyd i flere rom

TimJ

Medlem
9 Okt 2010
444
0
0
Hei,
Jeg skal hjelpe en bekjent med å montere lyd i flere rom.
Lurer litt på hva folket anbefaler til dette.
Tenker å montere høyttalere i tak og ha en forsterker i teknisk rom sammen med sonos connect amp og en nas.
Det blir fem soner, og ett budsjett på 50-60 000kr.

Hjemmekino er ikke tema, og vi snakker ikke om hifi lyd....
Huset skal bygges, så null pes med kabling osv... Anyone?

ablokhus

Medlem
4 Des 2003
177
0
0
Jeg har gjort dette ved en såkalt T-amp til hver enhet, Apple airport express (evt apple TV) og en JBL in ceiling stereohøyttaler. Slipper da unna med ca 3500 totalt per enhet om du bestiller høyttalere fra USA og amp fra Ebay. Fungerer veldig ilfredsstillende syntes jeg.

Var også inne på tanken for Sonos, men ser ikke det er nødvendig å bruke så mye ekstra + at dette blir like brukervennlig.

nugstarr

Medlem
28 Jul 2008
1.266
0
0
Jeg har gjort det med Sonos amp til hvert takhøytalerpar. Disse er alle kablet både med cat kabel til teknisk rom for mer stabilitet. Har da 1stk sonos connect tilknyttet hvert tak ht par.

Jeg har også valgt muligheten for å ha et større ht par i stue (gulvstående), har idag kun cm1 dog. Dette er gjort ved å montere veggkobling for ht kabel som er trukket i vegg til kjøkkenløsning hvor jeg har en stereoforsterker og en sonos connect og en dac. Styrer da større gulvhøytalere ved hjelp av kun streamin, sonos og tlf/ipad.

Du kan kjøpe billig veggkobling (For only $1.69 each when QTY 50+ purchased - High Quality Banana Binding Post Two-Piece Inset Wall Plate for 1 Speaker - Coupler Type) , ht kabler (For only $13.79 each when QTY 50+ purchased - 100ft 16AWG CL2 Rated 2-Conductor Loud Speaker Cable (For In-Wall Installation)) og cat6 kabler Cat 6 Network Cables - 1000ft Bulk Cable - Monoprice.com fra HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!

TimJ

Medlem
9 Okt 2010
444
0
0
Hei og takk for svar.
Ser ut til at det blir en Sonos løsning ja.
Men hvem innbyggings høytalere er det greit å bruke? Tenker da på hvem som gir mest "bang for the buck"??

r0ver2

Medlem
14 Sep 2005
2.799
0
0
ablokhus skrev:
Jeg har gjort dette ved en såkalt T-amp til hver enhet, Apple airport express (evt apple TV) og en JBL in ceiling stereohøyttaler. Slipper da unna med ca 3500 totalt per enhet om du bestiller høyttalere fra USA og amp fra Ebay. Fungerer veldig ilfredsstillende syntes jeg.

Var også inne på tanken for Sonos, men ser ikke det er nødvendig å bruke så mye ekstra + at dette blir like brukervennlig.
Sonos gir en (vesentlig) bedre multirom-styring!