Liten heimekino/lytterom (bod/skråtak) - akustikk tiltak

Runarbt

Medlem
13 Aug 2015
9
3
3
Eg har vore så heldig å få lov til å pressa inn ein liten heimekino på loftsbod me har i huset vårt. :)

Skråtak, ca. 3x5m, ikkje-symetrisk rom med begrensa avstand frå sitteposisjonm til lerret, noko som ikkje er optimalt. ;-)

Det er fortsatt bod, men hyller/kasser er trekt ut i sidene, i tillegg blei det mykje plass bak lydtransparent lerret på gode 250cm bredde.
Det blir litt i drøyeste laget lerretstørrelse vs. ift. sitteavstanden som er på knappe 3 meter, men stort bilde er gøy. :)

Skal få laga skisser av rommet, og få dokumentert litt om ting som er gjort. Er glad-amatør, så setter pris på tips og tanker om alt som kan bli betre.

Planane no å kjøre litt testing av akustikk før/etter siste finpussen av akustikk-tiltak.

Har akkurat bygdt på huset, og i den forbindelse blei taket tatt ned i halve rommet og etterisollert/fiksa dampsperre m.m..
I stedet for å sette opp nye plater/panel, har eg brukt glava himling-akustikk plater rett på dampsperre/isolasjonen. Utanpå dette har er det satt med rammer spent med tjukt ullstoff.
I tillegg til tak er 1/3 av sideveggene bygd opp på ny, disse er fyllt med glava dekka med samme type ullstoff-panel som i taket. Blei plass til ganske solid glava-bassfelle ved siden av leca-pipe (60x40x220cm). Ikkje optimal plassering da det er midt på eine sideveggen, men "alt hjelper" er filosofien eg bygger etter. :-D

Lydbehandling ellers:
Det blir mykje demping i rommet, så har og putta inn litt diffusering.

Det blir over sitteposisjonen 6stk 2D QRD diffusorer. ( https://www.thomannmusic.no/the_t.akustik_diffusor_manhattan_eps_set.htm )
I førsterefleksjonen kjem det to store Poly diffusere på 180cmx100cm av huntonitt. (tester med og uten disse, i tillegg til madrasser for absorpsjon)

Eine polyen vert skrudd fast på døra, andre polyen havna framfor teknisk "krok" med ventilasjon. Denne vert og hengsla og vil fungera som dør.
Bak denne polyen sett eg og opp innebygd arcade-jamma/mame maskin. Eg har hatt delar til denne liggande etter tidlegare byggeprosjekt; (https://avforum.no/forum/index.php?threads/planlegging-og-byggetråd-arcademaskin.216496/page-6 ).
Kabinettet er gitt vekk, men alt av komponentar er tatt vare på. Har så langt kun montert inn 27" Wells-gardner CRT monitor.

Bruker Anthem MRX700 forsterker med ARC romkorreksjon - så får gjort målinger og får før/ette grafer på dei ulike alternativene.

7.1 oppsett: Fronter er Zu Audio Presence med innebygd suber, Zu Druid center og bakhøyttalere.
Clark Synthesis TS429 romperister
LG PF1500 LED projektor

Dette var kjapt fortalt. :) Så gjeldt det å få tid til å utføre testing og leke seg.

Sist redigert:

Runarbt

Medlem
13 Aug 2015
9
3
3
240520 Lydtransparent lerret, skjuler hyller med 2x komplett Conan bladsamling, forsterker og høyttalere samt ein del madrasser og skumgummi for å dempe. Panel er også tatt av kortveggen, slik at det er byggplast og glava i veggen.

240521Poly som skruer fast på dør
240522 Henger opp høyttalere pga. hyller på eine sida.

240523 Mykje rot, skjule bak ullforheng med vekt sydd inn i bunn. Gir likt utseende på begge sider av rommet, om ikkje heilt lik akustikk. :)

240524 Andre Poly skjuler kommende Arcade oppsett.

240525 Enkel poly konstruksjon - huntonittplate stiftet fast på ramme. Som så skal skruer i dør og hengsels i vegg forran arcademaskin.
240526

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.173
101
63
41
www.avforum.no
Polyfusoren er veldig smart, men husk at med mindre du perforerer den eller bruker en tynnere plate vil den kun ta øvre frekvenser. Normalt vil det svare seg å plassere diffusorene nærmere lytteposisjon for å spre det som er igjen av reflektert lydenergi der borte og heller dempe førsterefleksjonen med standard absorbsjon. Da reduserer du i praksis rommets akustiske refleksjonspotensiale mens det som er igjen ikke "flutrer" ved bruk av diffusorer som gjerne jobber i de litt høyere frekvensregistrene. Klart, i et lite rom kan det jo lett bli for mye absorbsjon, og du vil jo også få utfordring med minimumsavstand til diffusoren til en visse grad, så her må en jo tilpasse etter forholdene. Det du uansett bør være forsiktig med er å plassere absorbsjon for nærme lytteposisjonen din da disse konsekvent (med et lite unntak for de som har filter innebygget, men uansett filter vil alltid en absorbent trekke ut lydenergi, ikke reflektere som en diffusor) demper alt for ikke-lineært i toppen og dermed tar romklangen i alt for stor grad...

Runarbt

Medlem
13 Aug 2015
9
3
3
Polyfusoren er veldig smart, men husk at med mindre du perforerer den eller bruker en tynnere plate vil den kun ta øvre frekvenser. Normalt vil det svare seg å plassere diffusorene nærmere lytteposisjon for å spre det som er igjen av reflektert lydenergi der borte og heller dempe førsterefleksjonen med standard absorbsjon. Da reduserer du i praksis rommets akustiske refleksjonspotensiale mens det som er igjen ikke "flutrer" ved bruk av diffusorer som gjerne jobber i de litt høyere frekvensregistrene. Klart, i et lite rom kan det jo lett bli for mye absorbsjon, og du vil jo også få utfordring med minimumsavstand til diffusoren til en visse grad, så her må en jo tilpasse etter forholdene. Det du uansett bør være forsiktig med er å plassere absorbsjon for nærme lytteposisjonen din da disse konsekvent (med et lite unntak for de som har filter innebygget, men uansett filter vil alltid en absorbent trekke ut lydenergi, ikke reflektere som en diffusor) demper alt for ikke-lineært i toppen og dermed tar romklangen i alt for stor grad...
Takk for mykje god info og tanker. :)

Er klar over at plassering av polyene kanskje ikkje er optimalt/dei fleste anbefale rdemping i 1.refleksjon, men polyene står der dei står for mellom anna å gi plass til kontoller-panel for Arcade maskina. Kontrollpanelet skal bygges ut i buen i polyen. ;-) Så gjer eit forsøk og ser korleis dette fungerer. Visuelt så blei det ok fra sitteplassen - likte dei runde formene i sidesynet.

Har vurdert å kombinere poly med binær (BAD) diffuser - borre 3-400 hull i korrekt mønster, og dempe dei innvendig. (Glava eller skummatter på innsiden). Men - alt for mykje jobb akkurat no. 🙃 Ref. vedlegg. Det får bli som trinn to - dersom eg finn energi til det, ev. det viser seg å absolutt ikkje fungere som det står no.

Vedlegg

Reactions: lygren

Runarbt

Medlem
13 Aug 2015
9
3
3
Absolutt! CNC-fres står på lista mi over prosjekt, så kanskje eg kjem det ein gang neste år, eller 2021. 🙃

Skal bare først få ferdig barnerom (med klatrevegg), kinorom, loftstue og nytt vaskerom - så skal det bygges gamingrom i garasje (for feelthree sim) og så til slutt hobbyverksted. ;-) Flott med planer - har fullbooka all fritid eit par år fram i tid begynner eg å innsjå.

Reactions: lygren

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.173
101
63
41
www.avforum.no
Absolutt! CNC-fres står på lista mi over prosjekt, så kanskje eg kjem det ein gang neste år, eller 2021. 🙃

Skal bare først få ferdig barnerom (med klatrevegg), kinorom, loftstue og nytt vaskerom - så skal det bygges gamingrom i garasje (for feelthree sim) og så til slutt hobbyverksted. ;-) Flott med planer - har fullbooka all fritid eit par år fram i tid begynner eg å innsjå.
Kjenner godt til det!! Kinoen min har stått "midlertidig ferdig" i fem år nå, menmen, greit å ha noe å ta seg tel også da! :)

Reactions: Runarbt

Runarbt

Medlem
13 Aug 2015
9
3
3
Da er alt kobla opp, og eg har fått lekt med med Anthem Arc romkorreksjon på MRX-300. Både med og uten diffusere i 1-refleksjon, og sammenligna med madrasser der i stedet. (skuffende liten forskjell på grafene fra ARC)

Holder og på å lime sammen 2D isopor diffusere - spraymalt og snart klare for å henges opp. Blir artig å sjå om det har effekt på målingene.

Poster grafer om litt.. :)

Trur egentlig lyden er overraskende god, til å ha et såpass ukurrant rom. Men, så er eg ikkje særlig proff på å lese målinger, så setter pris på tilbakemeldinger.

Sist redigert:

Runarbt

Medlem
13 Aug 2015
9
3
3
Hrm.. lot ARC kjøre full pakke, og lyden føltes veldig tynn etterpå. Oppdaget at den satte subwoofer til -11db og drepte alt av bass. Why!!?

Har syntes det fungerte ok tidligere, men denne runden gjekk noke feil. Romkorreksjons-grafen viser at bassen skal dempes litt over heile linja, men 11db og fullt drap..? :-(

Forsøker ny runde i kveld - men det tar tid og er litt "ork" 10-gangen rundt..

Sist redigert: