Lipsync - LG OLED65C9

88charlie

Medlem
20 Nov 2007
118
0
16
Kjøpte denne TV'n for snart ett år siden og har bare lovord å si om bildekvaliteten. Lydbehandlingen derimot er en sorgens kapittel.

Skal ikke lage en lang avhandling da det finnes kilometervis med tråder på nettet hvor folk sliter med å få til lipsync på LG sine OledTV'r. Dette er et etablert faktum kan det se ut til.

Mitt oppsett var til å begynne med basert på AppleTV (non 4K)+Bluray+Pioneer VSX S300 Receiver pluss LG'n.

Pioneeren var en litt eldre HDMI-receiver uten mulighet for 4k, men som fint taklet Dolby TrueHD og hadde "vanlig" ARC. Mao. kunne den tjenestegjort en god stund til så lenge TV'n klarte å sende lyde fra interne apper via ARC. Interne apper var et must pga 4k. Dette var også en slim-receiver som ikke var fullt så enkel å erstatte.

Jeg oppdaget ganske kjapt at dette ble vanskelig siden receiveren ikke taklet DD+ via ARC. Endte opp med optisk som den eneste praktiske løsningen men det fungerte dårlig på en del applikasjoner da det rett og slett er for gammelt og det viste seg også at jeg fikk en forferdelig forsinkelse i lipsync. Verst på Youtube, middels ok på filmtjenester og såvidt akseptabelt på tuneren (DVB-S).

Mye tråling på nettet bekreftet at dette var en meget kjent issue og teoriene var at årsaken lå i HDMI 2.1 sertifiseringen og at LG ikke hadde prioritert bakover kompatibiliteten så veldig mye. Over et år med firmwareupdates har ikke løst problemet.

Situasjonen ble litt fastlåst ved at TV'n var den eneste med 4k og selv om en ny AppleTV 4K ville løst saken så hadde jeg ingen mulighet til å svitsje hdmi-signalet via receiveren. En løsning ville mao koste penger uansett. Siden TV'n i utgangspunktet kunne kjøre de fleste appene jeg benytter så falt valget på en ny receiver. Diverse forumister kunne også bekrefte at en HDMI 2.1 kompatibel receiver skulle løse problemet, eventuelt en AudioShark som "mellomboks".

Tenkte det bare var å dra til og kjøpte en Marantz NR1711 slim receiver som har "alt", til og med 8K.

Koblet opp, kjørte kalibrering og innstillinger og fyrte opp youtube. Lipsyncen var fortsatt like dårlig. Kontrollerte alle innstillinger og prøvde også en del merksnodige løsninger jeg fant på nettet hvor man skulle bytte mellom E-ARC og TV-lyd frem og tilbake mens man også fiklet med Dolby Atmos og en del andre innstillinger i en spesiell rekkefølge. Ikke F! Fortsatt en forferdelig lipsync. Ikke nok med det, Marantz'n endte opp med å gi dårligere lydkvalitet over hele fjøla når TV'n var kilde. S-lyder på f.eks. TV2 nyhetene ble skarpe og "digitale" og jevnt over ble lydbildet hulere med en dreining mot PC-høyttaler kvalitet. Selv om jeg gikk fra optisk og opp til E-ARC så oppleves alt dårligere. Andre kilder fungerer ok (4K bluray, AppleTV osv) selv om det er noe småplukk med receiveren (passer til en annen tråd).

Konklusjonen basert på egne forsøk og de nevnte trådene på bla. LGs eget forum er at de siste års OLED fra LG er meningsløst dårlige når det gjelder lydbehandling. Ting blir ikke bedre når man vet hva disse apparatene koster. Nå ender jeg sannsynlig opp med å måtte kjøpe en AppleTV 4K og har da til sammen lagt ut 10k for å få alt til å fungere.

Noen som sliter med det samme og som har funnet en løsning?

Linuxguru

Medlem
11 Feb 2003
624
0
16
Dette gjelder ikke kun LG sine OLEDs. Har selv en 86um7600 og det er like håpløst der. Denne har heller ikke eARC, men jeg mistenkte at det ikke fikser problemet. Tror jeg skal investere i en ny receiver og kjøre alt av eksterne enheter inn på den før TVen får bildet. Løser ikke ditt problem, men LG har jeg gitt opp. Buyers remorse ja :)

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.224
18
38
Har skrudd av AV sync på min 4 år gamle LG TV, men her er det jo mange innstillinger. Lyd ut til ARC står på Auto og Auto.
Lyd sync på min Yamaha står også på Auto.
Alle apper som jeg bruker funker fint.
HDMI CEC er også aktivert.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Linuxguru

Medlem
11 Feb 2003
624
0
16
Alt fungerer greit bortsett fra compressed dolby atmos. Da går ting åt skogen på min LG iallefall, og lyden henger ca 300ms etter bildet. Lyd kan heller ikke justeres frem i tid, kun bilde og det forsterker problemet.