Lett billig kjellerkino ( planleggingsfase)

Digimaster

Medlem
1 Feb 2003
266
3
18
40
Hei :)

Planlegger en lett billig hjemmekino løsning i kjelleren.

Hadde i første omgang tenkt å bruke fibergips med klips etc fra avshop og in-wall høytalere.

Men problemet er at det er en trapp som går opp til gangen . Så lurer litt på om det er vits å bruke så mye penger og jobb på å lyd-isolere siden lyden lett kommer opp der. Noen som har noen fine løsninger.?

Vurderte å sette opp en lettvegg slik at rommet blir helt lukket ,men fruen var ikke helt enig der 😂

Vedlegg

• Screenshot_20210228-203033.jpg
    Screenshot_20210228-203033.jpg
    489,6 KB · Sett: 57

TomRon

Medlem
7 Nov 2005
1.484
15
38
40
Er det helt åpent ved trappa, eller kan du sette inn ei dør øverst?

Digimaster

Medlem
1 Feb 2003
266
3
18
40
Det er ei dør oppe , tenkte å bytte den til vanlig dør. (Blir for dyrt med lydisolert dør)

TomRon

Medlem
7 Nov 2005
1.484
15
38
40
Så lenge du har ei dør der så skulle en da tro at det vil hjelpe på lyden oppe hvis du lydisolerer. :)

Digimaster

Medlem
1 Feb 2003
266
3
18
40
IMG_20210409_144255.jpg
IMG_20210323_190647.jpg

Litt fremgang , ferdig å lekte ned tak (med lydbøyler ) halvveis med vegger og starta med å lekte ut vegg til in-wall høytalere.

Må bare bestemme meg for hvilke høytalere jeg skal ha nå.

Vurderer disse

Klipsch PRO-24RW LCR​

Noen som har prøvd disse , er litt redd for at dem kan blir for pinglete.

• Like
Reactions: oes and vegardxf

Digimaster

Medlem
1 Feb 2003
266
3
18
40
Hadde egentlig tenkt å droppe Atmos pga at jeg skal ha i wall lcr . Hadde først tenkt å kjøre 7.1 system . Men så kom jeg over disse

Så nå vurderer jeg heller 5.1.2 Atmos . Noen som har noe anbefaler ang dette ? Er vel ikke så mange streaming tjenester som tilbyr 7.1 men 5.1.2 Atmos er mer støttet . Eller tar jeg fullstendig feil ? :)

TomRon

Medlem
7 Nov 2005
1.484
15
38
40
Hadde egentlig tenkt å droppe Atmos pga at jeg skal ha i wall lcr . Hadde først tenkt å kjøre 7.1 system . Men så kom jeg over disse

Så nå vurderer jeg heller 5.1.2 Atmos . Noen som har noe anbefaler ang dette ? Er vel ikke så mange streaming tjenester som tilbyr 7.1 men 5.1.2 Atmos er mer støttet . Eller tar jeg fullstendig feil ? :)
Kjenner ikke til høyttalerene, så får ikke hjulpet deg der. Jeg anbefaler på det sterkeste å legge rør opp i taket i tilfelle du finner ut at du vil ha takhøyttalere etterhvert. Jeg visste ikke om at Atmos skulle komme da jeg bygget, så nå må jeg mekke til noe for å få inn de 6 høyttalerene jeg skal ha i taket. Du er så heldig som har tak og frontvegg åpent enda, så du har muligheten. Legger du rørene nå, så blir det mye mindre jobb hvis du skulle få besøk av "oppgraderingstrollet" litt senere og får lysst på takhøyttalere. ;) Legg opp til 4 eller 6 høyttalere. 😇

• Like
Reactions: vegardxf

Digimaster

Medlem
1 Feb 2003
266
3
18
40
Kjenner ikke til høyttalerene, så får ikke hjulpet deg der. Jeg anbefaler på det sterkeste å legge rør opp i taket i tilfelle du finner ut at du vil ha takhøyttalere etterhvert. Jeg visste ikke om at Atmos skulle komme da jeg bygget, så nå må jeg mekke til noe for å få inn de 6 høyttalerene jeg skal ha i taket. Du er så heldig som har tak og frontvegg åpent enda, så du har muligheten. Legger du rørene nå, så blir det mye mindre jobb hvis du skulle få besøk av "oppgraderingstrollet" litt senere og får lysst på takhøyttalere. ;) Legg opp til 4 eller 6 høyttalere. 😇
Jo men pga takhøyde og lydisolering så har jeg ikke lyst til å ha noen hull i taket . Men skal legge opp slik at jeg kan ha onwall atmos høytalere om det blir behov :) taket er dessverre lukket også nå 😆

• Like
Reactions: Toroluf

Digimaster

Medlem
1 Feb 2003
266
3
18
40
Tenkte å legge teppeflis på gulvet , nå står valget med å legge dem rett på betongen eller bruke en tynn plata ala Thermofelt eller hunton trefiberplate under teppeflisene .

Eller er det lurt å bruke noe helt annet ? ( Kan helst ha Max 1 cm underlag pga takhøyde )

Vil lyddemping være merkbar av 6-8 mm plate under teppeflisene eller er det bare å droppe dette ?