Lerret, hva bør jeg velge tro?

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
9
0
1
Har landa på at Epson TW9400 skal kjøpes. Så var det lerret igjen.. Det blir da enten cinemascope eller 16:9, av typen V6 i bredde 285cm.

Etter div Google/YouTube /prat med Gorm på telefon er jeg ennå ikke helt klok, hehe...

Innholdsmessig skal det passe for hele familien, ergo er det spenn i alt fra gaming, filmer fra 80 tallet og til i dag, tv serier, ordinære tv sendinger, barnefilmer osv...
I mitt hode er 16:9 rett vei å tenke, men ønsker innspill... Samt hva/hvordan folk maskerer ned 16:9 til cinemascope, er det noe som må gjøres "permanent' eller er det så enkelt at det gjøres på. 5min? Samt hvorfor er det cinemascope som så mange velger?

For ordens skyld er rommet mørkt, alt lys kan stoppes.. Også ombesmt meg å lager mørkt tak istedenfor hvitt. Alle andre flater også mørke..

Håper på at noen kloke hoder kan gjøre meg noe klokere 🙂

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.183
103
63
41
www.avforum.no
Har landa på at Epson TW9400 skal kjøpes. Så var det lerret igjen.. Det blir da enten cinemascope eller 16:9, av typen V6 i bredde 285cm.

Etter div Google/YouTube /prat med Gorm på telefon er jeg ennå ikke helt klok, hehe...

Innholdsmessig skal det passe for hele familien, ergo er det spenn i alt fra gaming, filmer fra 80 tallet og til i dag, tv serier, ordinære tv sendinger, barnefilmer osv...
I mitt hode er 16:9 rett vei å tenke, men ønsker innspill... Samt hva/hvordan folk maskerer ned 16:9 til cinemascope, er det noe som må gjøres "permanent' eller er det så enkelt at det gjøres på. 5min? Samt hvorfor er det cinemascope som så mange velger?

For ordens skyld er rommet mørkt, alt lys kan stoppes.. Også ombesmt meg å lager mørkt tak istedenfor hvitt. Alle andre flater også mørke..

Håper på at noen kloke hoder kan gjøre meg noe klokere 🙂
Jeg har selv 3,3m cinescope uten maskering, men vurderer å bytte til 2,85m 16:9 med toppmaskering (motorisert). Film er etter mitt syn det mest kritiske at får korrekt maskering, så skal en velge mellom 16:9 og 2.40:1 hadde jeg personlig valgt 2.40:1. Det er imidlertid ikke lenger slik at jeg ser mest film i kinoen, for tiden går det uten tvil mest i serier, men når jeg først skal velge hva som er viktigst at blir riktig maskert vil jeg uansett si at det må være når jeg ser en høykvalitets film...

Motorisert maskering koster litt da det krever relativt kraftig mekanikk for å fungere stabilt, men et lerret er jo gjerne noe en har stående i kinoen mye lenger enn selve projektoren. :)

• Like
Reactions: Toroluf and Ak

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.183
103
63
41
www.avforum.no
Motorisert maskering? Utdyp 🤣
Maskering = innramming. En bruker gjerne sort velour eller et annet lite reflektivt materiale for å skape korrekt innramming av de ulike formatene. Det finnes jo alt fra DIY til Stewarts 4-veis løsninger til rundt millionen, og veldig populært i USA.

En motorisert maskeringsløsning i motsetning til en manuell gjør at en slipper å dra med maskeringen manuelt hver gang, som jo er veldig kjekt å slippe å måtte gjøre. Du benytter gjerne enten en 16:9 ramme som maskerer ned til 2.40:1 ved bruk av enten én eller to maskeringspaneler, eventuelt en 2.40:1 ramme som maskerer ned til 16:9 på hver side.

Forutsetningen for å få benyttet en maskeringsløsning er en projektor med motorisert lens shift og minne, f.eks. Epsons EH-TW9400, JVC DLA-N-serien eller Sonys VW570. En lagrer da posisjonen for 16:9 og 2.40:1 og justerer automatisk projektoren til dette formatet i kombinasjon med å endre maskeringen på rammen.

Maskering er ekstremt effektivt i å øke opplevd kontrastnivå og generell bildekvalitet og er en av de viktigste fordelene sammenlignet med TV. Selv om TVen blir helt sort ala OLED, blir det sorte feltet over og under synlig under avspilling av cinescope materiale som følge av at overflaten aldri blir helt matt.

Maskering vektlegges jo også i stor grad i kommersiell kino, der det som oftest benyttes en cinescope native 2.40:1 ramme med sidemaskering i form av gardiner. På mindre lerreter er imidlertid bruk av gardiner litt for "grovkornet" ofte, så der må en ty til mer presise løsninger for god effekt.