Ledlys bak rammelerret

rocko

Medlem
1 Jun 2012
279
0
0
Holder på å lage meg en hjemmekino og vil gjerne ha ledlys bak lerret for å få "bedre" sortnivå opplevelse. Lurer på hvilket produkt jeg skal bruke,må ikke være for lyssterkt,eller finnes det dimbar led for dette formålet?

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
9.070
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Er ikke helt sikker på om det var LED-strips du var ute etter, men her er mitt forslag.
5m LED-strip får du på Ebay for ca 240kr. Bare pass på at det er 5050 RGB-typen, med 300 LEDs. Med RGB får du muliheten til å variere fargen med fjernkontrollen. Det bør ikke være den vanntette typen, på grunn av at den akkumulerer varme, og bør monteres på aluskinne for kjøling. Kjøp et sett som har med RGB controller og fjernkontroll, legg merke til at dette er den "store" fjernkontrollen:
5M Waterproof 5050RGB SMD LEDStrip 60led/M+ Controller | eBay

Trafo får du på samme sted, (spesifiser rett plugg) til 70kr.
Link: AC 100-240V To DC 12V5A 60W Power Supply Adapter Cord | eBay

rocko

Medlem
1 Jun 2012
279
0
0
Er noe sånt jeg er ute etter ja,men må ha mer enn 5 meter.Kan man kjøpe en ekstra rull med med led eller må man kjøpe et ekstra sett? Hvordan kan man eventuelt koble flere ruller sammen?

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
9.070
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
rocko skrev:
Er noe sånt jeg er ute etter ja,men må ha mer enn 5 meter.Kan man kjøpe en ekstra rull med med led eller må man kjøpe et ekstra sett? Hvordan kan man eventuelt koble flere ruller sammen?
Du får timetere også. Hvis ikke kopler du sammen rullene, slik det er vist på nettet. De kan klippes i kontaktpunktene, for hver tredje LED. Hvis du leter litt så finner du hvordan dette gjøres, det er ikke vanskelig. Du kan skjøte med små klemmekoplinger, som også finnes på eBay. har nettopp kjøpt slike selv: 10pcs for 5050 RGB LED Strip Solderless 10mm Lot 10x Mini 4 Pin RGB Connector | eBay

Du må kjøpe en litt større strømforsyning, som gir rundt 8-10 Ampere. Jeg har kjøpt to stømforsyninger på 8A siden jeg får to lengder på ca 7m. Regner med at disse vil bli bra: AC 100 240V to DC 12V8A 84W Power Supply Adapter for 5050SMD LED RGB Strip Light | eBay