Laaaang byggetid for Seas Mimir

Hallaron

Medlem
12 Mar 2004
156
2
18
For nesten 7 år siden hadde Dynabel tilbud på Seas Mimir Byggesett. Jeg kjøpte et sett, tenkte det kunne være et hyggelig prosjekt. Satt sammen filteret og kuttet til delene til kassene. Så kom livet i veien og Mimir ble satt på vent. I fjor hadde jeg 3 dager sommerferie, i år skal jeg ha 3 uker, og jeg har akkurat begynt! I går: Sittende i skyggen med beina høyt og en øl i handa satt jeg formålsløst kikke på youtube. Etter å ha sett et par videoer om folk som bygde blåtann batteridrevne høyttalere, kom jeg i tanker om at blant de ikke avsluttede prosjekter, var Mimir. Fant elektronikk i en (støvete) eske på hjemmekontoret og med ølen i den ene handa og en Dynbael eske under andre armen tusla jeg bort på verkstedet. Ganske riktig! Det lå noen MDF deler og samlet støv på en hylle. På 7 år glemmer man mye og jeg må innrømme at DIY AV har hatt svært lav prioritet i det siste. Jeg er derfor veldig rusten. Jeg har begynt å lime sammen kabinettene, tenker å feste filter i bunnen av kabinettet (lime eller skru?), skru inn elementene, lodde på plass kabler og lime på bakplata. - Noe spesielt jeg bør tenke på? Noe jeg har glemt? Overflatebehandling før jeg setter inne elementer? Ja antagelig! Virker kjekt med vinyl som klistres på - noen med erfaring som kan fortelle litt?

240945

Vedlegg

• Like
Reactions: BEF

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.962
24
38
kanon start dette da!:) flott arbeid! jeg ville aldri ha limt filteret i tilfelle du vil tweake noe senere!:) åssen demping skal du ha i dette? finish?

Hallaron

Medlem
12 Mar 2004
156
2
18
kanon start dette da!:) flott arbeid! jeg ville aldri ha limt filteret i tilfelle du vil tweake noe senere!:) åssen demping skal du ha i dette? finish?
Takk for det - M.h.p. demping så har jeg noe dempemateriale liggende. Enten fra en tidligere senter eller noe som fulgte med dette settet. Se bilde. Finnish? - Tja jeg er ikke sikker - har malt sort og lurer på å bare legge på tre fire strøk med polyrethan klarlakk. Får da en ganske jevn sort blank flate. Ikke den mest spennede , men da blir jo dette byggesettet endelig avsluttet. Har litt finer liggende - mulig jeg legger finer på sidene og beholder fronten blank sort, - eller omvendt- Se bilde av finer. Synspukter?

240958240955240956240957

• Like
Reactions: BEF

ttorneby

Medlem
3 Aug 2005
854
0
16
Hei

Om du skal male eller lakke MDF, så bør du som et minimum sparkle endeveden. Trenger ikke store mengdene, bare nok til å fylle porene. Men dette har du kanskje allerede lagt merke til om du har lakkert en av høyttalerne(?)

Også ville jeg ha forsøkt å feste den kondensatoren som står loddrett litt bedre. Den kan fort vibrere seg løs fra den stripsen som holder den fast. Litt smeltelim rundt bunnen burde gjøre susen :) Spolene bør også roteres slik at magnetfeltene ikke påvirker hverandre (Link til begrunnelse).

Hallaron

Medlem
12 Mar 2004
156
2
18
Da Har jeg endelig fått bygget meg Seas Mimir. Det tok nesten 7 åt gitt 🆒. Testoppsett med en gammel stereoforsterker. De spiller greit nok, med gammel fortsterker og spotify på chromecast som signal. Med tid og stunder blir de nok fronthøyttalere i stua, må bare finne meg en lavtbyggende surround receiver som ikke er for dyr.
240997