La Folia, Egevang Rib 2

skjalg

Medlem
3 Mar 2004
814
0
0
home.no
Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i/ finne La Folia artikelen fra High Fidelity, januar 1987?? Tenkte jeg skulle bygge ett på Egevang Rib 2 etter oppskrift fra High Fidelity. Og hvis noen har noen har forslag til hvor jeg kan få tak i tynn aluminiumsfolie (0,009mm) er jeg taknemmelig. Hvis noen har hørt disse eller tilsvarende er det fint med litt info.

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
1
38
45
www.midgardaudio.com
Du bør også ta en titt på apogee-forumet (en som heter Stian på HiFiklubben i Bergen vet mer om det). Der kan du sikkert finne frem til erstatningsdeler til originale apogee.

Ronny D

Medlem
18 Jun 2004
783
0
0
Den artikkelen er i ett 'tidlig' nr a highfidelity, jeg antar den artikkelen var i 85-88.

skjalg

Medlem
3 Mar 2004
814
0
0
home.no
Snickers-is skrev:
Jeg skal lete litt. Om noen husker årgangen på disse så post det gjerne her så jeg kan lete litt raskere. (High Fidelity)
Jeg leste i HF nr1 -97 at det var i: nr 7 og 8 -1995 samt i nr 1,3 og 4 - 1996. La Folia skal være i:januar - 1987. Takk til de som gidder og lete!!!

SvErD

Medlem
6 Jul 2005
20
0
0
58
skjalg skrev:
Jeg leste i HF nr1 -97 at det var i: nr 7 og 8 -1995 samt i nr 1,3 og 4 - 1996. La Folia skal være i:januar - 1987. Takk til de som gidder og lete!!!
Eg har LaFolia/Egevang Rib som .pdf(6 mB). Har du en mail adresse?

skjalg

Medlem
3 Mar 2004
814
0
0
home.no
Er det noen som har hørt DIY foliehøyttalere, eller vet hvordan disse låter i forhold til Apogee Duetta?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.894
29
48
Hvordan Lafolia høtalerene jeg har hørt i aksjon og spiller i sammenligning med Apogee Duetta vet jeg ikke, men de jeg hørte på spillte mye mer åpent, dynamisk og på mange måter bedre enn de "små" Magneplanar Smga (tror jeg de het) som jeg spillte en del på samtidig og sammenlignet med på det tidspunktet. I og med at Lafoliaen er en DIY og mye avhenger av byggeren og byggekvaliteten når man lager elementene selv og helt fra bunnen , tror jeg det er litt vanskelig å få et godt bilde av hvordan de lyder.

Det jeg merket meg med var det veldig store lydbilde de presterer, den meget raske og kontante bassen, som er der, men spiller på en helt annen måte enn det man gjerne er vandt med fra dynamiske elementer. En annen litt snodig egenskap slike dipolhøytalere med store membran flater har, og som jeg forsåvidt syns er litt rart ikke blir utnyttet bedre i andre sammenhenger, er at lyden bærer mye lenger, og avtar ikke med avstand på samme måte som man er vandt med på dynamiske høytalere.

Vet ikke om dette var noen god beskrivelse av lyden til en magnestat høtaler,
men jeg vil absolutt oppfordre de som har muliget og kjenner noen som har bygget og fremdeles har fått lov av kona til å beholde disse store høytalerene, til å teste ut og fåreta en lyttekveld sammen med et par LaFolia Magnestater.;-)

skjalg

Medlem
3 Mar 2004
814
0
0
home.no
Takk for innspillet Ask4me2. Da er det vel bare og klemme i gang da. Magneter er bestilt og har vel funnet ett par alternativer på alufolie og bærefolien og resten skulle være greit og få tak i. Dette blir er variant av Egevang Rib 2 fra High Fidelity. Det blir nok ett prosjekt over litt tid men det er sånn det blir. Litt mange jern i ilden. Fikk tak i ett sett med paneler, bassere og delefilter til Martin Logan Aeon ( var det riktig) til spottpris ,så kanskje det blir senter høttaler, eller så bygger jeg dem "som de orginale". Takk til SvErD for mailen, der var det meste jeg lurte på.= )

Audior

Medlem
7 Jan 2006
47
0
6
La Folia

Jeg bygget en prototype her på 90-tallet engang, den ligger i kjellern med magneter og det hele om noen er interessert i å overta. Har endel erfaringer med byggingen også. Mitt problem var at jeg ikke ble kvitt raslingen, dvs. jeg fikk ikke gjort strammingen godt nok. Moro å høre hvordan prosjektet ditt gikk.

Samppo

Medlem
24 Mar 2006
4
0
0
Hej,

Såg här i ett tidigare inlägg att "Eg" eventuellt skulle ha Lafolia artikeln..kan dock inte finna denna person via sökning. Är det nån som kan hjälpa, skulle hemskt gärna vilja få tag på artikeln då jag tänkt bygga magnetostater

Mvh
Samuel

skjalg

Medlem
3 Mar 2004
814
0
0
home.no
Samppo skrev:
Hej,

Såg här i ett tidigare inlägg att "Eg" eventuellt skulle ha Lafolia artikeln..kan dock inte finna denna person via sökning. Är det nån som kan hjälpa, skulle hemskt gärna vilja få tag på artikeln då jag tänkt bygga magnetostater

Mvh
Samuel
Send meg en PM med mailadressen din så kan jeg sende deg den.
Skjalg

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
54
Kristiansund
skjalg skrev:
Er det noen som har hørt DIY foliehøyttalere, eller vet hvordan disse låter i forhold til Apogee Duetta?
Jobbet sammen med en som hadde bygd et par slike for ca. 15 år siden. Husker lyden som utrolig oppløst. Hadde aktivt delefilter og to stk 2X250W forsterkere. Likevel gikk det ikke å spille spesielt høyt, mener han sa at driftseffekten var over 50W. Mulig jeg husker feil . Han hadde vel brukt en plass mellom 800 og 1000 timer for å få dem til å spille slik han ville. (Bygde to sett) Det største problemet var vistnok å finne "riktig" type aluminiumsfolie, han måtte til slutt alliere seg med en tante i Danmark for å få tak i folie med rett tykkelse.

Får du til dette prosjektet har du en fabelaktig høyttaler, men behovet for en liten sub vil nok kjapt melde seg.