Lån, inspirasjon eller ran ?

Amiga

Medlem
25 Mar 2005
932
0
0
Har i senere tid (etter Roxette saken i avisen) kommet på flere låter som har STORE likheter (selve melodien eller riff), uten att det allmen kjent.

Synes det er litt morsomt og underholdene å høre på, så jeg serverer de jeg kommer på i farten og håper andre kan komme med andre..

Original først -
"Kopi" under

Sweet - Hellraiser
Motley Crue - Kickstart my heart

Poison - Nothing but a good time
Kiss - Never Enough

Faster Pussycat - Where there's a whip there's a way
Metallica - Enter Sandman

Chuck Berry - Sweet little sixteen
Beach Boys - Surfin USA

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.094
7
38
Amiga skrev:
Har i senere tid (etter Roxette saken i avisen) kommet på flere låter som har STORE likheter (selve melodien eller riff), uten att det allmen kjent.

Synes det er litt morsomt og underholdene å høre på, så jeg serverer de jeg kommer på i farten og håper andre kan komme med andre..

Original først -
"Kopi" under

Sweet - Hellraiser
Motley Crue - Kickstart my heart

Poison - Nothing but a good time
Kiss - Never Enough

Faster Pussycat - Where there's a whip there's a way
Metallica - Enter Sandman

Chuck Berry - Sweet little sixteen
Beach Boys - Surfin USA
For oss som har levd en stund så er jo Chuck Berry og Strandgutta et godt kjent fenomen...Chuck Berry fikk/får alle royalties fra den låta....

Når det gjelder puddelrocken så har jeg ikke peiling...gudskjelov :)

Mozze

Medlem
5 Mai 2005
1.974
0
0
I helgens utgave av Dagens Næringsliv var det en laaaang artikkel om Røyksopp vs Rune Lindbæk.

Låta ”Lift” fra duoen ”Drum Island”, mistenkelig lik sangen ”A higher place”.
Her går det mot søksmål også.

zeezar

Medlem
31 Jan 2007
6.567
0
0
Jeg kommer på tre tilfeller i farta:
Hotel California/Eagles og Look Into The Sun/Jethro Tull. Ian Anderson om saken.

Introen til Child in Time/Deep Purple er den samme som på Bombay Calling/It`s a Beautiful Day. Artikkel på Wikipedia. At I.a.B.D. til gjengjeld brukte Purples Wring That Neck på sin Don and Dewey var nytt for meg, men så sier artikkelen.

Visse partier av gitarspillet og orkestreringen på Stairway to Heaven/Led Zeppelin er temmelig lik instrumentalen Taurus/Spirit. En laaa-a-ang artikkel om låtene med audioprøver (og den påståtte sataniske "netskettdnevkab" [bakvendtteksten]) på Wikipedia finnes her.