Kvalitetsforskjell på prog. og interlaced component-signal?

asdfteam

Medlem
24 Jul 2003
706
0
0
Min snart 5 år gamle DVD-spiller (Sony DVP-S715) begynner å bli sliten, og jeg titter rundt etter en ny. Har evnt. tenkt å kjøpe prosjektor litt senere, og skjønner at jeg bør ha en DVDspiller med component-ut.
Har sett på Pioneer DV656A som ser ut til å gjøre det meste jeg er ute etter, men den sender jo bare interlaced på component.
Hvor stor er forskjellen mellom interlaced og progressive hvis man har en prosjektor med bra de-interlace chip? (Har skjønt at f.eks. X1 med Faroudja skalerer og linjedobler bra).

Rinn

Medlem
22 Jun 2003
1.926
0
0
www.actionshack.tk
Det beste, såvidt jeg vet, er i utganspunktet å mate projen med et progressivt signal fra en kilde. Dette avhenger selvfølgelig av kvaliteten på de-interlaceren i kilden. Det er jo dumt om de-interlaceren som sitter i en evt. ny DVD-spiller er mye dårligere enn den som sitter i projen.

Det beste er nok å låne med deg interessante DVD-spillere hjem og prøve deg fram, slik at du selv ser hva som er best.

Hva med en HTPC? Veldig bra for relativt 'lite' penger...

asdfteam

Medlem
24 Jul 2003
706
0
0
Ja, men det er lite vits i å prøve spillere før jeg har prosjektor...
HTPC har jeg allerede laget meg (se http://home.online.no/videopc :) men den har bare SVideo ut, og dessuten ikke DVD-spiller.
Og component interlaced er vel uansett bedre enn SVideo interlaced?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.149
88
48
41
www.avforum.no
Jeg er ikke 100% sikker på at det er best å mate progressivt. Dette fordi du da benytter en høyere båndbredde, uten å få med deg mer informasjon. Hvis prosesseringen i sluttenheten (projektoren/TVen osv) er tilsvarende eller bedre, ville jeg heller valgt å sende interlaced. Et interlaced signal benytter 16.7 Khz, mens et progressivt ca. 32. En høyere Khz, tilsier større krav til kabling, og dertil eventuelt tap om båndbredde etc. ikke er optimalt.

Kan selvsagt hende jeg har feil, men hvis du uansett skal sende og prosessere signalet, må det være like greit å mate med "råsignal", så lenge det ikke ligger med info enn 16.7 Khz klarer levere uansett...

Det blir for øvrig selvsagt noe annet med f.eks. HD-DVD og andre medier som inneholder mer info enn en båndbredde på 16.7 Khz klarer levere. Da er det selvsagt viktig å sende med tilstrekkelig båndbredde...

asdfteam

Medlem
24 Jul 2003
706
0
0
Heh... Konklusjonen på den artikkelen der var akkurat det samme som jeg tenkte selv, og som var grunnen til at jeg spurte her... ;-)

Men jeg så på den Component->SVideo-overgangen som kunne brukes til X1, og lurer på om man kan koble den til en lang SVideo-kabel (med skjøtestykke) som så går bort til prosjektoren, eller om man må bruke lange component-kabler fra DVD og stikke overgangen inn i prosjektøren?
Såvidt jeg så på diagrammene så er det bare de vanlige SVideo-pinnene som brukes til component, ikke de tre i midten.

Rinn

Medlem
22 Jun 2003
1.926
0
0
www.actionshack.tk
I følge artikkelen så vil det vel si at om man har lik de-interlacer i både projen og i kilden vil man komme best ut med et progscan signal fra kilden... det er ihvertfall sånn jeg tolker det.

X1 kjenner jeg lite til, så der får nok noen andre trå til med hjelp...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.149
88
48
41
www.avforum.no
.... men han har ikke tatt båndbredde problematikken med i vurderingen... Er ikke sikker på hvor mye det har å si, men. Er jo sikkert et godt poeng at en slipper en ekstra D/A - A/D konvertering, og den fordelen kan jo sikkert overgå ulempen med båndbredde problematikk.

Tror en nesten må teste litt selv...

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.016
4
38
39
Enig i at en bør finne ut selv hva som passer best... Men vanligvis så er det en fordel å sende progresivt fra dvd spilleren. Dette fordi dvd spillerne har "bedre" videokretser. De kan være unntak når man kommer opp i highend klassenav projektorer...

Mvh

AK

asdfteam

Medlem
24 Jul 2003
706
0
0
D/A-A/D konvertering blir det jo uansett (hvis man ikke har en DVD-spiller med DVI).
MPEG-filene på en DVD ligger vel uansett komprimert som component interlace?
Nå kommer vel denne tråden til å ende opp som en typisk "Hva er best av optisk og coax?" ;-)