Korroderte høyttalerkabler og virkningen av dette?

Focalom

Medlem
12 Apr 2006
1.197
0
0
Ser at kablene til mine surroundhøyttalere er korrodert. De er iallefall delvis misfarget/mørke. Ser dette gjennom den gjennomsiktige plastikken.

Det er snakk om 2x6mm2 Clas Ohlson kabler. Mine Biltemakabler som er brukt på fronter og center er like fine. Så også til min store fortvilelse at resten av min 25meters bunt har korrodert.

Noen vits å reklamere på dette?

Hva er effekten av korroderte kabler? Er det en samlet enighet om at dette påvirker lyden betydelig, eller er det akkurat som med resten av kabeldebatten, altså en smaksak, noen tror, andre ikke...?

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
Jeg tror jeg ville byttet de ut da, det må være svært dårlig kabelstrømpe på de, vanligvis korroderer bare den avisolerte tuppen, slik at du bare kan kutte av 2 cm og trekke frem ny, ukorrodert kobber.

Hvor mye det i praksis har å si vet jeg ikke. :)

Fahnsen

Medlem
27 Mar 2009
6.671
0
0
Hybris skrev:
Hvor mye det i praksis har å si vet jeg ikke.
Det har vel bare praktisk betydning om det er korrosjon der kabelen er i kontakt med terminaler.

Ellers lurer jeg på hvordan denne kabelen har vært lagret. I en pappeske i sjøkanten?

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
Fahnsen skrev:
Det har vel bare praktisk betydning om det er korrosjon der kabelen er i kontakt med terminaler.

Ellers lurer jeg på hvordan denne kabelen har vært lagret. I en pappeske i sjøkanten?
Kanskje han bor i en husbåt :)

Focalom

Medlem
12 Apr 2006
1.197
0
0
De ligger på stua, og pakken med den sammenrullede kveilen ligger på soverommet :razz:

Ingen av kablene er terminert med kabelstrømpe idag. Hvis det kun har en praktisk betydning for tilkobling til terminalene så lar jeg det være. Det er kun noen få kordeller det er snakk om, ikke alle. Og det virker som om misfargingen følger de aktuelle kordellene kabelen gjennom, mens de andre ser fine ut.

Edit: Var nede på ClasOhlson nå ikveld for å kjøpe nye, men også der, hadde den største dimmensjonen 2x6mm2, litt rar/mørk flekkvis farge. Ikke så tydelig som hos meg, men det ble ikke kjøpt noe for å si det slik.

Jaja, får gå for biltema istedenfor Claser'n neste gang da :razz:

Espen-hj

Medlem
28 Nov 2009
3.408
0
0
leste at det var lagertømming i ein butikk. supra ply 3.4/s til 45kr meteren. kan være ett godt alternativ hvis du skal ha ein ny som holder lenge. annonse på hfs meiner eg.