Kompakt 15" subwoofer i MDF eller Valchromat?

Flexman

Medlem
28 Jan 2011
53
1
8
Jeg er i gang med et prosjekt hvor jeg sammen med en venn har laget CAD tegninger til et par subwoofere som blir 17"*17"*18" per kasse.
Planen er å få disse CNCet hos Bitraf i Oslo. Når det ble snakk om hvilket materialet subwooferen skulle være laget av hadde jeg alt tenkt på 19mm MDF, men det ble også nevnt
19mm Valchromat som skal være kraftigere enn MDF.

Er det noen her som har erfaring med Valchromat?
Alt fra hvordan det er å lime og male til hvordan det låter i en høyttaler?

Takk for alle innspill!

RichardWeber

Medlem
15 Aug 2016
164
17
18
Har lagd 4 kasser i valchromat, 2 kasser til Beyma TPL200H og 2 til Beyma 12" mellombass.

Jeg vil ikke si at det var noe bedre med Valcromat, men det ble utrolig mye dyrere.

Jeg brukte også 19mm og satt inn avstivninger i kassen, men i tillegg valgte jeg å legge betylum plater på alle flater i kassa mor å dempe egenresonansen.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Litt på den tekniske siden - Valchromat er sterkere og har noe bedre Emodul (motstand mot bøying) - se tabell.
Høyere Emodul (Em) betyr også mere stivhet mot svingninger (deriblant lydbølger) og en annen resonansfrekvens.
Alt dette kan modifiseres ved bruk av avstivinger (eg er ikke ekspert på lyd, men på konstruksjoner så benytter vi dette hele tiden - både for stivhet og for å endre frekvens for svingning/resonans)

Så det mest kosteffektive er å sette inn avstivinger på et normalt materiale, mot å benytt et stivt nok (og dyrt) materiale. En kan og, som Richard nevner, legge inn et materialesjikt til som er supergodt på å dempe svinginger - men dette materialet bør da limes sammen med platen til et samvikemateriale (sanwich) for å få full effekt.

Selvfølgelig blir et superstivt materiale superdødt med avstivinger - men ett eller annet sted er god nok akkurat det.... perfekt koster for mye (for de fleste)

MDF (prod A)MDF (Prod B)Valchromat
19mm19 mm19mm
Densitet
800​
750​
790​
Bøyestyrke
21​
26​
38​
Emodul (Trykk, Ec)
2000​