Kombinere subwoofere med ulik lydsignatur?

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Jeg ser at de fleste her på forumet som har flere subwoofere velger å ha nøyaktig like sub-er. Samtidig har jeg inntrykk av at forskjellige sub-er kan ha forskjellige styrker og svakheter. Kunne man f.eks. fått en gevinst av å benytte to portede SVS sub-er kombinert med to lukkede sub-er for å få ekstra 'smekk' av de lukkede samtidig som man får ekstra dypbass fra de portede? (Dette kunne da enten vært 2 + 2 DIY eller f.eks. 2 SVS + 2 lukkede Arendal Sound.)

Jeg lurer på om hvilke argumenter det er for eller mot å benytte like sub-er kontra ulike. Noen som har noen tanker rundt dette?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.877
84
48
Det kan fungere knall det , men det krever fort litt mtp. integreringen. Portede suber har jo litt annet faseforløp enn lukkede , så det kan by på problemer . Men bruker man f.eks en Minidsp 2x4 til å justere det på plass , kan det nok bli riktig så bra :)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Noe av fordelen med å bruke flere subwoofere ligger i at disse kan plasseres på forskjellige steder i rommet og man kan få fjernet de verste toppene og bunnene ved rom kalibrering og få en jevnere frekvensgang på forskjellige sittepalsser. Brukes samme type subwoofere med lik SPL er man mer sikker på at de kan levere samme lydtrykk slik at ikke rom korrigeringen forandrer karakter ved belastning.

Hvor stor den effekten eventuelt vil bli avhenger vel av hvor forskjellig subwooferene er, hvor hardt de blir presset, lytterommet og sikkert en drøss med andre parametere.

Det er jo mulig at å kombinere "raske" subber som fungerer godt til musikk sammen med subber med litt mer utpregede LFE egenskaper kan gi et system som fungerer godt både til Kino og musikk gjengivelse.

kane7

Medlem
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
Vi bruker pr. i dag en pc12nsd som står på hele tiden. Den gir realisme til sinnasnekker'n og tv serier på normalt lydnivå. Til film kobler vi inn en diy 12" og 4 rumperistere i sofaen drevet av en iNuke3000dsp.
Frekvensgangen på de to subbene er veldig forskjellig, en dip på svs ved 40Hz tar diy opp, en peak på 70 i diy tar svs ned så her har forskjellige subber absolutt noe for seg.