Koblingsskjema til fronthøyttaler i toyota avensis 2005

raakken

Medlem
13 Mai 2012
63
0
0
Hei:)
Dette er første gang jeg prøver meg på å bytte høyttalere i bil, så trenger litt hjelp.
Det er plug and play løsning på orginalanlegget, det er det ikke på det nye. De må vel kappes og loddes/kabelsko må brukes? Men det er så mange ledniger. Noen er vel strøm, etpar til høyttalerne, noen til det elektriske vinduet osv. Hvor kan jeg finne en oversikt over hvilke ladninger som går til hva, og hvilke jeg skal koble i høytaler/diskant og delefiltret?
Er det ellers noe jeg kommer til å støte på av problemer som jeg burde tenke på? F.eks skal det loddes, eller bare tvinnes og tape/krympestrømpe?
takk:)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.845
9
38
Her er noen av mine tanker og erfaringer rundt dette....

Det første du bør tenke på med slik el.mekking i dashbordet på en bil er å begrense skadevirkningene hvis noe skulle kortslutte. Kan være lurt å koble fra en eller begge polene på batteriet (begynn med minus, så pluss, monter i motsatt rekkefølge) før du begynner. Alt metall i bilen er vanligvis i direkte forbindelse med minus polen på batteriet, så å miste en pluss kabel mot noe med batteriet koblet, kan det i beste fall ta en sikring, i verste fall løse ut airbaggen og skade noen, eller føre til brann i det elektriske anlegget i bilen.

Kjenner ikke spesifikt til den Toyota modellen, men det går vel stort sett bare to ledninger fra standard koblingene fra "radio brønnen" til hver av de forskjellige originale høyttaler plasseringene. originalt delefilter er gjerne i nærheten eller en del av original høyttalerne. Trenger du flere høyttalerkabler med det nye oppsettet må du strekke disse på nytt, bare pass på at de følger original kabling, festes fornuftig og ikke kommer i konflikt med pedaler og styring. Legger du nye strømkabler er det helt nødvendig å ha en riktig dimensjonert sikring i serie med kabelen nærmest batteri/strømkilden, og være nøye med isolering fra karosseriet og at termineringen mot utstyret ikke kan falle av og komme til "jord".

Hvis original spiller har andre koblinger for strøm, høyttalere, elektrisk antenne osv enn det nye bak på ny spilleren, så finnes det ofte hele standard overganger å få kjøpt som bygger om dette uten at du trenger å kappe og lodde osv.

Vanlige bil el.skjemaer er ganske så omfattende, så ville "googlet" ut i fra navnet på de komponentene du skal koble ut og inn og se om ikke det er noen ganske oversiktlige forklaringer på disse koblingene der, før du leter etter original skjemaene fra Toyota..