Kobling av effektforsterker..

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
biamping vil vel ikke ha så mye for seg på disse høytallerne? ettersom jeg har forstått så går øverste terminalene kun til diskant, og en horn diskant trenger da ikke 200w:)

Correct me if im wrong!

klunk

Medlem
15 Mar 2005
12
0
0
[du får ikke mere effekt ut av forsterkeren på den måten. det du burde gjøre er å bruke samme kablene i mellom bunn/topp....kortere signalvei er tingen i ditt tilfelle. Altså: istedenfor å ha 8x2 meter(2 meter pr kabel) så har du 2 tjukke kabler(til hver høytaler) med et ekstra sett i mellom bunn og topp. Hvis du er i tvil om dette er riktig, så gå til hifi klubben, eller soundgarden og se hvordan de kobbler opp b&w nautilus/ dynaudio....
hvis du vil biampe, så må du som navnet sier: BIampe!! med andre ord kjøpe en identisk forsterker!( for å få best mulig lyd) og kobble den slik at den ene går til bunn, den andre til topp....

amunds

Medlem
29 Okt 2007
5.491
0
0
JanThomas skrev:
biamping vil vel ikke ha så mye for seg på disse høytallerne? ettersom jeg har forstått så går øverste terminalene kun til diskant, og en horn diskant trenger da ikke 200w:)

Correct me if im wrong!
Hvis det er noen forskjell - tror jeg det ligger i at diskanten da ikke blir "stresset" av tunge laster fra de andre elementene. Hvertfall det som nevnes som "aha-opplevelsen" i tester. :)

Om det er noe forskjell.. Jeg hørte ikke noe forskjell på en bi-ampet stativhøyttaler, eller vanlig hvertfall. :)

klunk skrev:
[du får ikke mere effekt ut av forsterkeren på den måten.
Mener å ha lest at dette har med hvordan forsterkeren er bygd opp å gjøre ?!
Såvidt jeg husker er det ikke gitt at en multikanals effektforsterker har tilgang på hele strømforsyningen ?

Korriger gjerne dette "minnet" noen hvis det ikke er riktig...

Can90

Medlem
12 Jan 2010
475
0
0
Ble skrevet mye her nå :p Får tenke litt på det.
Hadde vært morro og prøvd dette da. Hvis lyden er lik etter bi-amp er det jo bare og selge effektforsterkeren igjen.

Ang kobling..
Fra onkyo forsterkeren må jeg vel ha en rca med y-splitt ifra pre-out.
En fra pluss og en fra minus.. Stemmer ikke dette..

hhalstensen

Medlem
20 Des 2007
5.765
0
0
klunk skrev:
[du får ikke mere effekt ut av forsterkeren på den måten. det du burde gjøre er å bruke samme kablene i mellom bunn/topp....kortere signalvei er tingen i ditt tilfelle. Altså: istedenfor å ha 8x2 meter(2 meter pr kabel) så har du 2 tjukke kabler(til hver høytaler) med et ekstra sett i mellom bunn og topp. Hvis du er i tvil om dette er riktig, så gå til hifi klubben, eller soundgarden og se hvordan de kobbler opp b&w nautilus/ dynaudio....
hvis du vil biampe, så må du som navnet sier: BIampe!! med andre ord kjøpe en identisk forsterker!( for å få best mulig lyd) og kobble den slik at den ene går til bunn, den andre til topp....
Arealet fra flere tynnere kabler kan legges sammen i en parallellkobling, og vil ha de samme resistive egenskapene som en tilsvarende tykk kabel med likt areal koblet på "vanlig" måte.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
Dersom du ikke har kjøpt xpa5 kan du vurdere xpa3. Da vil du kunne gi de tre foran god guff. Og begge kanalene bak kan reciveren ta seg av. Vil tro det vil være en billigere løsning som gir like bra effekt.

hhalstensen

Medlem
20 Des 2007
5.765
0
0
klunk skrev:
Arealet fra flere tynnere kabler kan legges sammen i en parallellkobling, og vil ha de samme resistive egenskapene som en tilsvarende tykk kabel med likt areal.

--------------

Can90:
Hvorfor ikke bare gå for et 2 kanals effekttrin?
Receiveren din skal kunne drive senteren og bakhøyttalerne uten problemer.

Can90

Medlem
12 Jan 2010
475
0
0
Tenkte litt over det ja.
Å Kjøpe en 2 kanals forsterker.
Har dere noen forslap til en 2 kanals forsterker som skal drive Klipsch RF-82..?

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.823
0
0
jeg har XPA-3, føler jeg har krefter i overflod her akkurat nå :D hvertfall med mine klipsch og mitt lille rom :D