Koble mikrofon til PC, og spille karaoke på TV - Får forsinket lyd fra mikrofon

asimon

Medlem
20 Jun 2004
235
0
16
Jeg har koblet mikrofon med 3,5 mm Jack til stue-PC, som er koblet til TV med HDMI.
Hensikten er å spille karaoke fra Youtube på PC, og synge samtidig (lyden fra TV sendes videre til surroundanlegg, men det er ikke relevant her).
Problemet er at lyden fra mikrofon er et halvt sekund forsinket på TV. Jeg klarer å få realtime-lyd fra PC-høyttaleren, men når den kommer fra TV-høyttalerne så er lyden forsinket.
Jeg tror jeg har prøvd alt av settinger og innstillinger, så jeg trenger hjelp. Er dette i det hele tatt mulig?
De som svarer bør ha prøvd dette selv, slik at de vet hva de snakker om.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.174
101
63
41
www.avforum.no
@asimon; normalt er det jo slik at bildet tar lenger tid å prosessere og dermed kommer lyden før bildet, noe en justerer med lip sync delay. I ditt tilfelle må du jo i motsatt retning. Dette lar seg gjøre i en del receivere, men ofte ikke med like stort spenn som den andre veien. Gjelder problemet også når du sender lyden videre til surroundsystemet? En mulighet er at du bruker en HDMI splitter ut fra PCen der én går til TVen og den andre til receiveren / surroundanlegget. Da vil som oftest, om det er et issue, lyden komme før bildet, og det kan du justere i receiveren...

asimon

Medlem
20 Jun 2004
235
0
16
Takk for svar.
Det er lyden fra mikrofonen, altså min stemme, som kommer forsinket ut fra TV-høyttalerne, og dermed også ut fra surroundanlegget. På PC-høyttaleren er det ingen forsinkelse. Jeg hører stemmen min som ekko. Derfor er det umulig å synke karaoke...
Når jeg spiller Youtube-filmer fra PC på TV, så er det ingen forsinkelse på hverken lyd eller bilde, de er synkron.
Hvis noen av dere har PC tilkoblet TV med HDMI, ber jeg dere om å plugge en mikrofon (uansett type) inn i mikrofoninngangen på PC. Er lyden forsinket på TV-høyttalerne, eller er den synkron?

asimon

Medlem
20 Jun 2004
235
0
16
Ingen som kan koble en mikrofon med 3,5 mm jack til en laptop og teste?
Plugg mikrofonen inn, og tapp med fingrene på mikrofonen, og legg merke til en forsinket lyd på ca. 0,5 sekund.
Er det mulig å få bort denne forsinkelsen?