Klipsch RF7-2 - Revnet Membranoppheng

Øystein_

Medlem
13 Nov 2003
53
0
6
Hei!

Etter noen dager med irritasjon over rare lyder fra fruens pyntegjenstander, klarte jeg i dag å spore ulydene til nederste wooferen på min venstre høyttaler.
Ble relativt paff når jeg fant ut at membranopphenget på denne høyttaleren hadde revnet fra konen, ca. 320grader rundt hele elementet!
Inspiserte de 3 andre elementene, og fant også tilsvarende feil på nederste elementet i høyre høyttaler, men her var revnen kun ca. 60 grader rundt i nedre del av element.

Høyttaleren ble kjøpt brukt i fjor, og de begynner jo å dra litt på årene, men hadde overhode ikke forventet at noe slik skulle skje med disse?
Prøvde å google litt, og har ikke greid å spore at dette er noe typisk problem med disse høyttaleren?

Nå er spørsmålet, er det mulig å få dette reparert, og kan jeg ha skadet wooferen ved å spille uten feste i ytre oppheng, eller må jeg kjøpe en ny?
Regner med nye subber er relativt dyre i innkjøp.

Har jo sett typisk Cerwin Vega kit for re-koning/utbytting av oppheng, men hadde som sagt ikke forventet dette fra Klipsch i denne klassen.

Noen innspill?

Vedlegg

hårek

Medlem
26 Mai 2003
3.426
1
38
Det er mange elementer som har skumgummi oppheng, og det er et materiale med begrenset levetid. Mine gamle Infinity elementer har råtnet i stykker, alle 4. Det siste fikset jeg selv ved å bytte opphenget, fant nytt på eBay.
Ditt element ser anderledes ut, med gummi oppheng som har revnet i membran på overgangen til opphenget. Tror ikke det kan fikses på samme måte, reparasjon krever først at det er mulig å få tak i nytt membran.
Men hele element er visst mulig å skaffe:
$150: https://reconingspeakers.com/product/klipsch-rf-7-series-ii-10-woofer-1011765/
$145: https://www.ebay.ca/itm/10-Klipsch-...262410?hash=item1efbd8198a:g:FwYAAOSwFQFc9tsO

Øystein_

Medlem
13 Nov 2003
53
0
6
ja, har også sett dette problemet på skumgummi oppheng, og stusset derfor over at dete skjedde med gummioppheng.
Er nesten litt fristet på å å prøve å reparere dette med sort Sikaflex eller Tech-7 etc. fra baksiden av opphenget, men det kommer neppe til å se særlig pent ut, og elemente vil vel kanskje ikke virke optimalt etterpå.

Ser prisene dine var noe helt annet enn det jeg fikk tilbud på her i Norge (som forventet såklart). Norsk pris var 3000kr pr. element, men de hadde bare 1, og var usikker på om det var mulig å få tak i flere.

Når det gjelder kjøp fra e-bay har jeg stort sett dårlige erfaringer med at alt som selges er Kina-kopi, uansett hva det er, så kjenner jeg er litt skeptisk til å kjøpe gjennom en ikke autorisert forhandler.