Klipsch r-112sw eller Xtz spirit 12

Toppings

Medlem
24 Nov 2021
2
1
3
Har bygget en kino i 2. etg på garasjen min som er omtrent 16kvm.
Har dynavoice challenger M65 ex v.4 7.0 høytalerpakke fra surround.no med en yamaha 7.2 forsterker. Men jeg mangler litt dybde, og det er veldig vesentlig å ha i filmsammenheng.

Av det jeg kan lese meg frem til prestasjonsmessig har jeg mest lyst på Klipsch r-112sw, men leser også flere steder at den har problemer med plateforsterkeren og rett og slett slutter å funke etter noen år. Samt at flere melder om problemer med støy i den (jordingsproblemer?) Dette dytter meg litt mere over mot Xtz spirit 12 som i skrivende stund koster det samme. Begge subene er på salg til 4490,- nå under black week. Som dere kanskje skjønner her hadde jeg håpet på å ikke havne så langt over 5000kr. Er det noen som har erfaringer med noen av disse subene til filmbruk? Evt andre anbefalinger?

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.169
34
48
Jeg har 2 Klipsch r112sw foran i stueanlegget.
De går i min stue ned til 25Hz hvor de ruller av veldig raskt,så de er ikke noen dypbass subber,der er fks portede subber fra svs mye bedre og går under 20Hz.
De er tight og taktil så de er gode på musikk,gainjusteringen er meget sensitiv så man har mye å gå på visst subben står langt unna.
De kan ikke deles kjempehøyt til det ruller de av for tidlig,så maks delefrekvens er rundt 100-120Hz.
De problemene med forsterkere som konka ut ble etter hva jeg leste utbedret på de produsert etter 2019-2020ca,Klipsch byttet ut en motstand eller noe slikt som tåler mer varme.
Jeg har ingen støy i mine 2 r112sw.
Til kun film i 5k prisklassen ville jeg sett på brukte svs subber,fks svs pc12,pc12plus,pb12,pb12 plus,de går under 20Hz så man får med hele lfe sporet som er på blockbustere fks. DC,Marvel,Transformers filmer.

Sist redigert:

Toppings

Medlem
24 Nov 2021
2
1
3
Jeg har 2 Klipsch r112sw foran i stueanlegget.
De går i min stue ned til 25Hz hvor de ruller av veldig raskt,så de er ikke noen dypbass subber,der er fks portede subber fra svs mye bedre og går under 20Hz.
De er tight og taktil så de er gode på musikk,gainjusteringen er meget sensitiv så man har mye å gå på visst subben står langt unna.
De kan ikke deles kjempehøyt til det ruller de av for tidlig,så maks delefrekvens er rundt 100-120Hz.
De problemene med forsterkere som konka ut ble etter hva jeg leste utbedret på de produsert etter 2019-2020ca,Klipsch byttet ut en motstand eller noe slikt som tåler mer varme.
Jeg har ingen støy i mine 2 r112sw.
Til kun film i 5k prisklassen ville jeg sett på brukte svs subber,fks svs pc12,pc12plus,pb12,pb12 plus,de går under 20Hz så man får med hele lfe sporet som er på blockbustere fks. DC,Marvel,Transformers filmer.
Tusen takk for godt og utfyllende svar, dette var veldig nyttig 😁 Har allerede fått kjøpt meg sub, ble en xtz sub nå. Jeg kommer nok til å bytte og oppgradere å justere meg inn fremover. Har så vidt lest litt om svs suber, og disse du nevner skal jeg absolutt følge litt med på👍🏼

• Like
Reactions: Stian.V.H