Klipsch KL/KS-525 vs. Jamo D500

BTB

Medlem
25 Mar 2010
102
0
0
Hei

Driver og bygger opp en hjemmekino i kjelleren og neste utbedring av systemet må bli på lyd delen.
Jeg har et rom på ca 20m2, men det er ikke spesielt godt lydisolert og med en utleie leilighet ved siden av så kan jeg ikke spille så det rister i hele huset.
På bakgrunn av dette så stiller jeg spørsmålet KL/KS-525 vs Jamo D500?
(http://www.interconnect.no/files/dokumenter/HK-0610_jamo-test.pdf)

Jeg regner med at Klipsch høyttalerne kan spille mye høyere og med mere trykk, men i og med at jeg må holde lyd nivået på et moderat nivå, så lurer jeg på om jeg like gjerne kan gå for Jamo høyttalerne?

Jeg lurer også på hva som skal til av forsterker(e) for å kunne drive disse to forskjellige høyttaler settene.

P.S: Front høyttalerne vil komme til å stå bak et lyd transparent lerret.

Jeg er veldig uerfaren på lyd fronten, så jeg setter pris på alle svar og kommentarer.

JAMES HOWLET

Medlem
9 Okt 2008
2.324
0
36
Hedmark
forsterker

BTB skrev:
Hei

Driver og bygger opp en hjemmekino i kjelleren og neste utbedring av systemet må bli på lyd delen.
Jeg har et rom på ca 20m2, men det er ikke spesielt godt lydisolert og med en utleie leilighet ved siden av så kan jeg ikke spille så det rister i hele huset.
På bakgrunn av dette så stiller jeg spørsmålet KL/KS-525 vs Jamo D500?
(http://www.interconnect.no/files/dokumenter/HK-0610_jamo-test.pdf)

Jeg regner med at Klipsch høyttalerne kan spille mye høyere og med mere trykk, men i og med at jeg må holde lyd nivået på et moderat nivå, så lurer jeg på om jeg like gjerne kan gå for Jamo høyttalerne?

Jeg lurer også på hva som skal til av forsterker(e) for å kunne drive disse to forskjellige høyttaler settene.

P.S: Front høyttalerne vil komme til å stå bak et lyd transparent lerret.

Jeg er veldig uerfaren på lyd fronten, så jeg setter pris på alle svar og kommentarer.

jamo settet er mer tungdreven enn klipsch setttet, men billigere totalt sett hvis du kjøper effekt brukt

BTB

Medlem
25 Mar 2010
102
0
0
Ok, hva slags minste krav stiller da de to høyttaler settene til receiveren?

BTB

Medlem
25 Mar 2010
102
0
0
Ja det er klart, men siden du sier at Jamo er mer tung drevne så har du kanskje en viss formening om hva som kreves av Watt for å drive disse settene på en tilfredstillende måte.
Budsjettet er ikke spikret ennå, har ikke helt bestemt meg om jeg kjøper en komplett pakke eller om jeg kjøper inn litt i starten. Kommer jo også ann på hvilke krav som stilles i tillegg til høyttalerne.

BTB

Medlem
25 Mar 2010
102
0
0
Takker for tipset :)

Noen som har erfaring med lydkvaliteten på noen av disse?
Er også litt interressert i å vite hvordan de forskjellige spiller under moderat volum, da jeg ikke har noe støy demping i rommet ennå...

Hektor

Medlem
12 Jun 2010
1.311
0
0
Bor du i Oslo, så har Soundgarden vis a vis Gunerius rigga Jamo D600 på ene demorommet. Blir modellen over, men har D500 som høyde. Har ikke fått hørt enda, men keen på en demo da har lest mye bra.

BTB

Medlem
25 Mar 2010
102
0
0
Tusen takk for det tipset :)
Bor et godt stykke fra Oslo, men er jo stadig innover allikevel så da får jeg ta turen dit neste gang :)
Post gjerne en melding her når du har vært på demo :)