Kjellerkino på gang - håper jeg...

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
Hei,

kjøpte et gammelt hus for ca 6mnd siden og har funnet ut at jeg skal lage meg en kino i kjelleren. Selvom 3års tråder her inne har skremt meg litt på hvor lang tid det kan ta å få en kino på beina, så har det vel mest inspirert meg og satt noen griller i hodet på meg.

Utganspunktet var det rommet som så best ut i huset foreløpig, derfor litt trist å rive ned dette. Men vi måtte uansett legge inn nytt vann med vannmåler som gjorde at rommet ble delvis rivd uansett.

Jeg har tatt noen bilder av det som har blitt gjort så langt. Trenger faktisk litt råd om hva jeg bør gjøre allerede, men det kommer jeg til etterhvert som jeg poster bilder nedover.

Enjoy!!

Rommet ligger bak døra med et troll og en elg på.

Må spise litt nå så skal jeg laste opp flere bilder og spørsmål til folket.

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
Rommet var egentlig et soverom og et bad. Badet er knust, så nå er rommet 3,6x5,0x2,0. Neste steg er å senke gulvet.

Her har jeg pigget hele gulvet.

Her har vi leid inn ekstrahjelp.

Her er vi godt igang.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.578
3
38
Sarpsborg
eiroren skrev:
kan noen fortelle meg hvorfor ikke bildene vises?
Linkene du har brukt er til hele imageshack-siden. Høyreklikk på bildet og velg "Vis bilde" og bruk adressen til siden du da får opp.

Slik:

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
RuneW skrev:
Linkene du har brukt er til hele imageshack-siden. Høyreklikk på bildet og velg "Vis bilde" og bruk adressen til siden du da får opp.

tusen takk for hjelpen :)

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
Flere bilder fra tømming for dem som syntes det er gøy å se på stein :p

Sånn ser det ut etter at ekstrahjelpen har reist hjem.

Også til min fortvilelse så har jeg funnet en del fjell. Noen som har godt råd til hvordan jeg lettest får vekk dette? Jeg har begynt med piggern, men den tror jeg ikke klarer jobben gitt...

Det finnes noen topper rundt som jeg vil ha vekk.

Jeg hadde sikkert ikke trengt å senke det så mye, men jeg har spadd ut ca 10kubikk med stein/leire/sand.... har ikke lyst til å fylle opp igjen når jeg har lagt så mye arbeid i det. klarer jeg å få vekk disse "fjella" så har jeg 260cm +/- som utganspunkt. Jeg ønsker nemlig å bygge rom i rom. Har nesten lest hele posten til RuneW. Tror jeg kanskje tok skade av det, vi får se ;)

Må si at jeg gleder meg dette prosjektet etter at jeg har lest gjennom Husbendt og RuneW sine tråder. Selvom dette langt ifra blir samme kaliber :rolleyes:

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.578
3
38
Sarpsborg
eiroren skrev:
Jeg hadde sikkert ikke trengt å senke det så mye, men jeg har spadd ut ca 10kubikk med stein/leire/sand.... har ikke lyst til å fylle opp igjen når jeg har lagt så mye arbeid i det. klarer jeg å få vekk disse "fjella" så har jeg 260cm +/- som utganspunkt. Jeg ønsker nemlig å bygge rom i rom. Har nesten lest hele posten til RuneW. Tror jeg kanskje tok skade av det, vi får se ;)
Bare pass på at du ikke undergraver bærende vegger. Du har muligens full kontroll?

Ellers så er det vel Trollkraft et alternativ når du skal ha vegg små fjellsnubber.

MindWaste

Medlem
12 Apr 2008
4.033
0
0
RuneW skrev:
Bare pass på at du ikke undergraver bærende vegger. Du har muligens full kontroll?

Ellers så er det vel Trollkraft et alternativ når du skal ha vegg små fjellsnubber.

+1
Har du sjekket at nytt innvendig gulvnivå ikke kommer i konflikt med utvendig drenering?

AjSelj

Medlem
31 Mai 2006
6.528
0
0
Kjenner en som sprengte i kjellern sin selv, men det er nok ikke å annbefale.
Han var av den mer gærne sorten for å si det sån ;).
Vet at det forrøvrig finnes et alternativ til det, er ikke hundre prosent sikker men det er en form for masse en sprøyter inn i sprekker eller borrede hull i stein/fjell som stivner og da utvider seg.
Skal forsøke å finne ut hva det var som ble brukt, men har sett selv at det fungerte.

Ser ellers ut som du har fått en bra start når du får bort "fjellet" ditt :)

AjSelj

Medlem
31 Mai 2006
6.528
0
0
RuneW skrev:

Trollkraft naturligvis ;)
Selvom den varianten som ble brukt der jeg så var på tube.

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
Det er foreløpig ingen drenering utvendig. Fatter er murer, så han mener at vi har full kontroll :) Som dere sikkert kan se så er det ganske fuktig grunn her, så drenering vil bli gjort til sommeren.

Takker for svar! Får se om jeg får tak i Trollkraft!

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Her har du litt jobb forran deg ja, og jeg kjenner meg godt igjen :)

regner med du skal understøpe litt grunnmur også, vært igjennom akkurat samme selv noe som er greit dokumentert i tråden min, så du kan jo bla igjennom den hvis du får tid :)

Reddal

Medlem
14 Des 2007
629
0
0
eiroren skrev:
Flere bilder fra tømming for dem som syntes det er gøy å se på stein :p

Sånn ser det ut etter at ekstrahjelpen har reist hjem.

Også til min fortvilelse så har jeg funnet en del fjell. Noen som har godt råd til hvordan jeg lettest får vekk dette? Jeg har begynt med piggern, men den tror jeg ikke klarer jobben gitt...

Det finnes noen topper rundt som jeg vil ha vekk.

Må si at jeg gleder meg dette prosjektet etter at jeg har lest gjennom Husbendt og RuneW sine tråder. Selvom dette langt ifra blir samme kaliber :rolleyes:
Bruk Heydi trollkraft..
Sprekker fjell uten smell (hehe det rimet jo)

-Reddal

Michaelsand

Medlem
28 Apr 2006
2.709
0
0
42
Dette skal bli morro å følge med på :)

Men jeg hadde gjort noe for å sikre at veggene ikke faller/sklir ut av posisjon, litt kjipt hvis du må rive huset pga du har fjernet støtten de hadde i gulvet.

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
hehe, blir vel å mure under vegger. har ikke fjernet alt av støtte ennå.

ser ut til at jeg må gå til innkjøp av sprengbetong!

er også litt bekymret for fuktigheten som i i bakken her! :|

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
eiroren skrev:
hehe, blir vel å mure under vegger. har ikke fjernet alt av støtte ennå.

ser ut til at jeg må gå til innkjøp av sprengbetong!

er også litt bekymret for fuktigheten som i i bakken her! :|
Når snøsmeltingen kommer skikkelig igang, telen i bakken slipper og de første reinskyllene kommer, så får du fort oversikt eventuelt hvor stort fuktproblemet ditt er :)

Det viktigste du burde tenke på nå, hvis du har gravd så dypt inntil yttervegger uten å understøpe, er å prioritere dette fortest mulig!

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg må bare si at det er helt utrolig å se hvor langt folk er villige til å gå for å få noen få ekstra centimetre under taket! Kubikk etter kubikk som skal lempes ut...

Tålmodige og galne folk som ofrer alt for hobbyen sin...inspirerende! Det begynner jo å bli noen sånne tråder nå. Enten så jekker man opp huset sitt, eller så graver man seg ned. Å bygge et lite tilbygg blir ikke helt det samme da, når man skal sammenligne hvor mye arbeid det ligger bak! Imponerende!

eiroren

Medlem
3 Des 2007
60
0
0
Hunsbedt skrev:
Jeg må bare si at det er helt utrolig å se hvor langt folk er villige til å gå for å få noen få ekstra centimetre under taket! Kubikk etter kubikk som skal lempes ut...

Tålmodige og galne folk som ofrer alt for hobbyen sin...inspirerende! Det begynner jo å bli noen sånne tråder nå. Enten så jekker man opp huset sitt, eller så graver man seg ned. Å bygge et lite tilbygg blir ikke helt det samme da, når man skal sammenligne hvor mye arbeid det ligger bak! Imponerende!
Du må nok ta litt av skylda for galskpen! Folk blir inspirert og da gjør man litt ekstra ;)

Jeg har en vannledning som går i taket i dette rommet som jeg skal legge i gulvet så den kommer opp i vaskerommet. så var like greit å ta et skikkelig jafs :)

Men enig i at han som løfta huset sitt med de jekkene er gal :p det var bare helt rått å se! Hadde jeg begynt med det så hadde min bedre halvdel tatt med ungen og flytta tror jeg :p

Vågen1

Medlem
3 Sep 2008
387
0
16
Intressangt!

Veldig flott tråd!
Skal følge med på denne! Da jeg også har en murkjeller med 2m takhøyde!
Plaget med litt fukt, så gulvet vil bli pigget opp, pga av
mest sannsynlig vass groper under gulv som gjør det fuktig!
Dette er ikke første prosjekt nå, men mulighet for større Kino er så
absolutt tilstedeverende!

Lykke til!