Kjellerkino i tilbygg

rojo74

Medlem
2 Mar 2006
83
3
8
Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle feste rammene. Vurderte både magnet-løsninger, sneppert, borrelås, kroker m.m.

Jeg endte på en enkel løsning jeg er veldig godt fornøyd med:
Nederst på hver ramme har jeg montert to festepunkter som stikker ut på baksiden. Jeg løfter rammene mot to vinkler øverst, og senker deretter rammene over hyllekanten nederst slik at de hektes på denne.

Vis vedlegget 243440Vis vedlegget 243441Vis vedlegget 243442
det er jo genialt :) Takker

• Like
Reactions: Stratosen

alias

Medlem
29 Jan 2005
382
101
43
Har du noen bilder som viser hvordan led stripsene dine ligger / er montert. Holder på med ombygging av taket i min kino og planlegger led strips rundt kantene slik som du har. Må jo stjele ideer der man kan

Sent from my iPad using Tapatalk

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Har du noen bilder som viser hvordan led stripsene dine ligger / er montert. Holder på med ombygging av taket i min kino og planlegger led strips rundt kantene slik som du har. Må jo stjele ideer der man kan

Hyggelig du spør! Jeg har hatt stor glede av andres byggetråder, så hensikten med denne byggetråden er å gi litt tilbake i form av inspirasjon og idéer som andre kan stjele. :)

Jeg bruker 'Philips HUE Lightstrip Plus' som kan styres fra mobil og fastmontert bryter. Lightstrip kan skjøtes med en og en meter; men har en maks lengde på 10 meter. Jeg benytter derfor to separate lightstrips i taket. Lightstripene er stukket gjennom hull i den høye kanten som holder takpanelene (se bilde) og ligger løst bak en kantlist på soffiten. De to strømforsyningene ligger skjult på baksiden av den høye kanten.

Jeg fant fort ut at når lightstripene skal lyse opp mot taket er det vanskelig å bøye dem rundt hjørner uten at det ville gå ut over hvordan lyset falt mot taket. I hjørnene har jeg derfor benyttet en kort skjøtekabel. (Følger med hver pakke lightstrip.) Hos meg var jeg så heldig at lengdene gikk opp, så jeg slapp å klippe. Om det ikke hadde passet ville jeg klippet lightstripene til passende lengde. (De kan klippes på hver 33cm lengde.) Deretter ville jeg kjøpt skjøtedeler på f.eks. Lampeguru.no som jeg ville brukt til å skjøte i hjørnene. (https://www.lampeguru.no/maerker/philips/philips-hue/hue-lightstrips.html)

For kant på soffiten testet jeg mange forskjellige type lister. Testet både lave og høye firkantlister i ulike bredder for å se hvordan lyset ville spre seg i taket, men det var først da jeg testet en trekantlist at jeg ble fornøyd med resultatet. Endte derfor opp med det.

Håper dette kan være til nytte! Lykke til med ombyggingen! (y)

01.jpg
02.jpg
03.jpg

Sist redigert:

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Lydtransparent lerret

Nå har jeg kommet så langt i kinobyggingen at det ikke lenger er like stor fare for å skrape borti lerretet med verktøy eller materialer. Dermed blir det montering av lydtransparent lerret i stedet for lakenet jeg hadde midlertidig. Jeg bruker i første omgang 'DreamScreen Acoustic ultraHD V4' som jeg kjøpte for noen år siden og som har ligget i emballasje siden da. Når jeg får hengt opp lerret ser jeg at jeg må ha kortere avstand mellom klypene som hoder lerretet. Jeg dobler derfor antallet klyper.

Så hvordan ble resultatet? -Jeg synes bildet ble både skarpere, renere og roligere når jeg nå fikk opp skikkelig lerret. Fortsatt gjenstår rammer i lysabsorberende materiale, men jeg er godt fornøyd med bildet!

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg

Sist redigert:

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Hvordan går det her ? Er du helt ferdig ? :)
Takk som spør, Karmann! :)

Ikke så mye fra meg i det siste.. Det har blitt en midlertidig pause i byggingen, men fortsettelse følger.

Har i det siste holdt på med andre behov i den nye kjelleren; bl.a. bygging av kjellerstue og barnerom. Snart må jeg også gjøre en del utendørs, men jeg gleder meg til å fortsette på kinoen etter hvert.

Kinoen er altså ikke ferdig; men ferdig nok til at jeg har mye glede av å bruke den. Planer videre er bl.a. å sette opp sub i et SBA-oppsett, fylle hele bakveggen med Hunton trefiberisolasjon, lage dynamisk masking av lerretet, få opp atmos-høyttalere og bygge lydfelleboks for ventilasjonen utenfor kinoen.

Sist redigert:

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.364
527
113
Bra! Viktig å få ferdige normale ting også :) Tenker du å bygge subber selv ?

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Har foreløpig ikke bestemt meg helt, men det blir nok uansett ikke like heftig som ditt referanse SBA. :)

Jeg vurderer selvbygg, men det er også aktuelt å bruke 12 stk Arendal Sound Sub 1 og sette de opp i en SBA konfigurasjon. (Jeg har jo 6 fra før.)

Jeg får vurdere ulike alternativ gjennom sommeren så setter jeg nok i gang med SBA til høsten.

alias

Medlem
29 Jan 2005
382
101
43
Har foreløpig ikke bestemt meg helt, men det blir nok uansett ikke like heftig som ditt referanse SBA. :)

Jeg vurderer selvbygg, men det er også aktuelt å bruke 12 stk Arendal Sound Sub 1 og sette de opp i en SBA konfigurasjon. (Jeg har jo 6 fra før.)

Jeg får vurdere ulike alternativ gjennom sommeren så setter jeg nok i gang med SBA til høsten.

Det må jo være fantastisk å ha ressurser til å i det hele tatt vurdere 12 stk Arendal sub, hadde sikkert blitt fantastisk. Gleder meg til du fortsetter i kinoen og til flere oppdateringer her på forumet. Hvordan er du fornøyd med Avshop sniking sofa, jeg har den gamle typen men vurderer å bytte til den nye. Er dog litt skeptisk til å kjøpe sofa før jeg har sjekket at den passer til min kroppsform

• Like
Reactions: Stratosen

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.364
527
113

Jeg hadde bygd selv, uten tvil. AS er fine saker det, men du får mye mer for pengene ved å bygge selv. Husk at du må ha mye demp for å få SBA til å virke. Uten demp så er ikke frekvensrespons bra. Den blir bedre med demp. Så minimum 80cm eller mer, over hele bakveggen din for ønsket effekt.

Som du ser på bilde, FR er helt grusom uten demp, fordelen med SBA uten demp, er at FR er like "dårlig" i alle posisjoner og når det tilføres demp, så endres den så og si likt i alle posisjoner.

Des mindre rommet er, jo mer demp trenger du. Er rommet lite er DBA veien å gå, etter min mening.

received_875519419601481.jpeg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Det må jo være fantastisk å ha ressurser til å i det hele tatt vurdere 12 stk Arendal sub, hadde sikkert blitt fantastisk. Gleder meg til du fortsetter i kinoen og til flere oppdateringer her på forumet. Hvordan er du fornøyd med Avshop sniking sofa, jeg har den gamle typen men vurderer å bytte til den nye. Er dog litt skeptisk til å kjøpe sofa før jeg har sjekket at den passer til min kroppsform

Hyggelig å høre at du setter pris på byggetråden! Ja, det blir nok bra uansett om det blir 12 stk Arendal sub eller selvbygg; men du har jo et fantastisk oppsett selv! :)

Jeg er godt fornøyd med AVShops DreamScreen CineSeat. Vel og merke er dette heller ikke nyeste versjon, men v3. Virker som de nye har blitt enda bedre, og jeg tror de nå er på lager hos AVShop. Du bor vel litt unna, men tipper det snart blir anledning til å prøvesitte hos AVShop.

Sist redigert:

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Jeg hadde bygd selv, uten tvil. AS er fine saker det, men du får mye mer for pengene ved å bygge selv. Husk at du må ha mye demp for å få SBA til å virke. Uten demp så er ikke frekvensrespons bra. Den blir bedre med demp. Så minimum 80cm eller mer, over hele bakveggen din for ønsket effekt.

Som du ser på bilde, FR er helt grusom uten demp, fordelen med SBA uten demp, er at FR er like "dårlig" i alle posisjoner og når det tilføres demp, så endres den så og si likt i alle posisjoner.

Des mindre rommet er, jo mer demp trenger du. Er rommet lite er DBA veien å gå, etter min mening.

Vis vedlegget 244324

Takk for gode innspill, Karmann! Om jeg satser på Arendal Subwoofer 1 vil jeg gå for bruktkjøp, så prisforskjellen ifht. selvbygg blir nok ikke så stor som man i utgangspunktet kan få inntrykk av. Trenger ikke å bestemme meg ennå, men er enig i at selvbygg har potensiale til å bli enda bedre enn 12 stk. AS Sub1. Jeg får tenke litt videre :)

Jeg er veldig klar over at det bør være god demping i bakveggen ved valg av SBA, så mitt oppsett blir ikke helt optimalt. På bakveggen har jeg ikke plass til mer enn 50cm tykk demping bak stofframmene uten omfattende ombygging av rommet, men jeg kjenner andre som har hatt gode erfaringer med 60cm demping, så jeg får gjøre et forsøk.

Jeg tror bakerste seterad vil bidra litt til å påvirke akustikken i kombinasjon med dempingen på bakvegg, og jeg tenker å eksprimentere med isolasjonstykkelse under podiet og over soffit i tillegg, ettersom det er mer plass til isolasjon der. Muligens klarer jeg å få til et tilfredsstillende resultat ved å kombinere så gode akustikktiltak som mulig med en god Dirac prosessor.

Sist redigert: