Kjellerkino i tilbygg

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
339
35
28
Genial løsning med lerretet! Jeg har tenkt å lage mitt lydtransparente lerret noe større enn det jeg trenger pr. nå. Vil ha noen ekstra tommer å gå på i str i tilfelle bytte av PJ som gir større bilde. Skal lage manuell maskering.

• Like
Reactions: Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Genial løsning med lerretet! Jeg har tenkt å lage mitt lydtransparente lerret noe større enn det jeg trenger pr. nå. Vil ha noen ekstra tommer å gå på i str i tilfelle bytte av PJ som gir større bilde. Skal lage manuell maskering.

Ja, greit å ha litt å gå på. Har hørt fra flere at de venner seg til større og større bilde. Da er det fint å ha muligheten for utvidelse :)

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.058
95
48
Lerret

Jeg har tenkt mye på lerret. Hvilken størrelse bør et lerret være i forhold til sitteavstand? Rolige og episke filmbilder kler jo kanskje en større bildeflate enn en film preget av håndholdt kamera og mye risting i bildet. Hvordan sikre at lerretet ikke oppleves for stort eller for lite? Hvor høyt bør lerretet plasseres på veggen? Bør det plasseres høyere dersom kinostolene skal lenes langt tilbake? Hvilket format bør jeg velge? Velger jeg cinescope kan 16:9 fort bli litt for lite innenfor samme ramme.

Etter å ha lest, undersøkt og testet mye har jeg kommet frem til at jeg ikke ønsker å ta noe valg i det hele tatt. Jeg vil heller ha full fleksibilitet. Ved å velge et lerret som går fra vegg til vegg og som er så høyt som mulig kan jeg heve og senke det projiserte bildet som jeg ønsker, samt zoome inn og ut avhengig av hva som skal vises. Justerbar masking kan brukes for å ramme inn bildet.

Fleksibilitet ønsker jeg også i forhold til hvilket lerret jeg skal bruke. Jeg ønsker å kunne bytte ut lerretet uten å måtte bruke verktøy eller bygge om rammen. Dette sikrer jeg ved å feste lerretet i klyper.

Det er også viktig å få tilgang til baksiden av lerretet. Med et så stort lerret måtte jeg gruble litt før jeg fant en løsning: Ved å montere lerretsrammen i et hjuloppheng på skinner kan jeg trekke lerretet innover i rommet.

Når kinoen er ferdig har jeg planlagt å bruke DreamScreen lydtransparent lerret, men under byggeprosessen bruker jeg midlertidig to sammensydde laken slik at jeg ikke risikerer å ødelegge et dyrt lerret mens jeg holder på.

Flott kino bygg! Og helt genial løsning på lerretet. Selv er jeg så fantasiløs at jeg aldri kunne drømt frem en slik løsning! Kult med fantasifulle og noe uvanlige løsninger! :geek: 👍

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Rammer på vegger

For å kunne være mest mulig fleksibel i forhold til plassering av surroundhøyttalere og akustikktiltak dekker jeg alle vegger med rammer som skal trekkes med høyttalerstoff. Bak slike falske vegger har jeg stor frihet til å legge til, trekke fra og flytte på ting uten at det blir synlig.

Jeg freser en fas rundt rammene for tydelig markering mellom hver ramme. Det er mye å male sort, men jeg er heldig å få god hjelp :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Scene, akustikktiltak og utstyr

Jeg har bestemt meg for å ha en liten scene i front av kinoen under lerretet. Scenen skal fungere som en visuell overgang mellom gulv og lerret. Jeg lager den så akustisk åpen som mulig for at den skal påvirke bassflyten så lite som mulig.

Deretter blir det litt akustisk behandling av rommet. I førsterefleksjon plasserer jeg Rockfon-plater og under podiet plasserer jeg diverse dempemateriale slik at podiet kan fungere som en stor bassfelle. Blir nok noen flere bassfeller i hjørner etter hvert. På veggene rundt lytteposisjon plasserer jeg en rekke diffusorer som skal bidra til et luftig og åpent lydbilde.

I hjørnene plasserer jeg seks subber; to i hvert hjørne foran og en i hvert hjørne bak. Det er mulig jeg senere forsøker montering av subber i et SBA-oppsett i front, men jeg starter med hjørneoppsett.

Deretter setter jeg opp Arendal Surround S og en frontrekke bestående av Arendal Monitor. Ikke helt optimalt med hvite fronthøyttalere, men disse hadde jeg fra før. De blir uansett ikke synlig bak lerretet. Samtlige høyttalere skal drives av Rotel sluttrinn. Til slutt setter jeg opp Sony HW30 videoprojektor som jeg også hadde fra før. Håper på en oppgradering av denne om ikke så lenge.

Gøy endelig å få inn litt utstyr i kinoen!

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Kom akkurat over denne tråden. Dette ser meget bra ut! Spennende prosjekt:) Jeg er jo ekstra glad i betong, så det hjelper jo også på. Blir noen av veggene eller tak synlige, eller blir alt dekket med paneler?

• Like
Reactions: Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Kom akkurat over denne tråden. Dette ser meget bra ut! Spennende prosjekt:) Jeg er jo ekstra glad i betong, så det hjelper jo også på. Blir noen av veggene eller tak synlige, eller blir alt dekket med paneler?

Takker! I kinoen blir alt dekket av paneler, mens i resten av kjelleren er det mye av betongen som er synlig.

• Like
Reactions: christr

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Takker! I kinoen blir alt dekket av paneler, mens i resten av kjelleren er det mye av betongen som er synlig.
Veldig bra:) Har du valgt prosessor for jobben? Ser du planlegger Rotel for effekt? Har du erfaring med Rotel på Arendal Sound? Står overfor valg av prosessor/receiver og effekt selv nå.

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Veldig bra:) Har du valgt prosessor for jobben? Ser du planlegger Rotel for effekt? Har du erfaring med Rotel på Arendal Sound? Står overfor valg av prosessor/receiver og effekt selv nå.

Det blir i første omgang Yamaha CX-A5100 som prosessor. Jeg har ingen erfaring med Rotel fra før, men har hørt mye positivt fra andre. Mye for pengene om du kjøper brukt. Når du nå står overfor valg av prosessor/receiver vil jeg anbefale å høre med flere folk på AVForum på Facebook. Der får du raskt mange svar

• Like
Reactions: christr

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Teppe og stoler

Da er det tid for å få inn teppe og stoler i kinoen.

Teppet skal dekke flere funksjoner. Det skal først og fremst bidra til å skape en lun og god atmosfære i kinoen. I tillegg skal teppet dempe førsterefleksjon i gulvet best mulig. Det bør også 'forsvinne' fra synsfeltet når filmen vises. En forutsetning i min kino er at teppet har en pustende filtbase ettersom det skal ligge rett på betongen. (Jeg ønsker ikke muggdannelse under teppet.) Etter å ha vurdert hele 15 mørke teppeprøver valgte jeg et teppe som er ekstra mykt og tykt, og med lite glans.

For at teppet skal bøye seg fint over kanten av podiet freser jeg en avrunding av kanten.

Stolene blir også en viktig del av denne kinoens utseende siden rommet skal være ribbet for andre visuelle elementer. Personlig foretrekker jeg sorte stoffstoler ettersom de reflekterer mindre lyd og lys enn skinnstoler. Jeg tenker det er viktig at stolenes nakkestøtte ikke skjermer for bakhøyttalerne for jeg legger jo mye arbeid i at surroundlyden skal bli så bra som mulig. Jeg var derfor bevisst på å velge stoler uten bred og høy nakkestøtte. Jeg endte opp med stoler fra DreamScreen. Stolraden i front er elektriske reclinere med smal nakkestøtte, mens bakre rad er ordinære kinostoler. De bakre stolene er laget for å boltes fast. For å unngå at boltene skal synes for mye sprøytelakkerer jeg dem.

Scenen i front av rommet skal være flyttbar slik at det det skal være enkelt å få inn og ut utstyr. Scenen må derfor få separat teppe. For å feste teppet benytter jeg stiftepistol.

Selv om det fortsatt er litt igjen før kinoen er ferdig er det gøy å oppleve at det nå virkelig begynner å ligne på en kino! Første testvisning ble en suksess, så dette lover godt! :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Trapper

Da er det tid for å bygge trapper. For å bevare en helhet i kinoen ønsker jeg å kle trappene med samme teppe som på gulvet. Med et høyt podie for bakerste stolrad har jeg mulighet til å bygge trapper med flere trinn. Ved å benytte trappeformelen finner jeg en passelig dybde på hvert av trinnene og lager trinnene litt skrå for at trappene skal få et mer elegant uttrykk.

Ettersom jeg av og til vil ha behov for tilgang under podiet bygger jeg trappene i håndterbare moduler; ett og ett trinn; slik at de enkelt kan flyttes.

Jeg freser en avrunding i forkant av hvert trinn for å få teppet til å ligge fint rundt kanten. Deretter maler jeg modulene på sidene og stifter fast teppet. Til slutt monterer jeg gummiføtter under hvert trinn for at de ikke skal gli når de er stablet.

Jeg var spent på hvordan trappene ville være å gå på, og jeg må si meg godt fornøyd med resultatet. :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg

19.jpg

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Trapper

Da er det tid for å bygge trapper. For å bevare en helhet i kinoen ønsker jeg å kle trappene med samme teppe som på gulvet. Med et høyt podie for bakerste stolrad har jeg mulighet til å bygge trapper med flere trinn. Ved å benytte trappeformelen finner jeg en passelig dybde på hvert av trinnene og lager trinnene litt skrå for at trappene skal få et mer elegant uttrykk.

Ettersom jeg av og til vil ha behov for tilgang under podiet bygger jeg trappene i håndterbare moduler; ett og ett trinn; slik at de enkelt kan flyttes.

Jeg freser en avrunding i forkant av hvert trinn for å få teppet til å ligge fint rundt kanten. Deretter maler jeg modulene på sidene og stifter fast teppet. Til slutt monterer jeg gummiføtter under hvert trinn for at de ikke skal gli når de er stablet.

Jeg var spent på hvordan trappene ville være å gå på, og jeg må si meg godt fornøyd med resultatet. :)

Vis vedlegget 243304Vis vedlegget 243305Vis vedlegget 243306Vis vedlegget 243307Vis vedlegget 243308Vis vedlegget 243309Vis vedlegget 243310Vis vedlegget 243311Vis vedlegget 243312Vis vedlegget 243313Vis vedlegget 243314Vis vedlegget 243315Vis vedlegget 243316Vis vedlegget 243317Vis vedlegget 243318Vis vedlegget 243319Vis vedlegget 243320Vis vedlegget 243321
Vis vedlegget 243303
Drømmekino:) Mulig du har skrevet dette før, men hva er høyden i rommet, før og etter nedbygging?

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
359
201
43
Bærum
Belysning

Riktig belysning kan bidra til å skape en god atmosfære. Dette gjelder ikke minst i en hjemmekino. Ettersom alt skal være sort i denne kinoen (både gulv, vegger, tak og stoler), tenker jeg belysningen vil være ekstra viktig. Jeg har derfor valgt RGB-lightstrip og RGB-pærer som gir mulighet for uendelig av fargekombinasjoner.

Rundt soffiten i taket monterer jeg en downlight for hvert veggpanel, mens lightstrip lyser opp i taket. I underkant av veggpanelene plasserer jeg også en lightstrip som lyser ned på gulvet. Over setene plasserer jeg egne downlights.

All belysning er fra Philips HUE og kan styres både fra fysisk bryter og via app. Snart skal jeg programmere forskjellige lyskonfigurasjoner som kan brukes til ulike behov, men foreløpig syntes jeg blått og hvitt ble ganske fint :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
339
35
28
Belysning

All belysning er fra Philips HUE og kan styres både fra fysisk bryter og via app. Snart skal jeg programmere forskjellige lyskonfigurasjoner som kan brukes til ulike behov, men foreløpig syntes jeg blått og hvitt ble ganske fint :)

Wow! Gratulerer med en supergjennomført hjemmekino🤩

Jeg har også tenkt å gå for Philips Hue. Det finnes rimeligere merker på markedet, men jeg tenker at Philips Hue kanskje er verdt noen kr ekstra fordi det virker til å være noe man kan bruke i flere år, og flere muligheter til å bygge ut og endre underveis.

Ang. plassering av downlights over kinostolene:
Bør de plasseres i himlingen slik at lyset «lander» i fanget på den som sitter i kinostolene?

Noen andre som har erfaringer med Philips Hue, + og - med det?